The Ontology of Style: Patočka's Reflections on Style in the Plastic Arts
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F13%3A43920673" target="_blank" >RIV/49777513:23330/13:43920673 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Ontologie stylu: Patočkovy úvahy o stylu ve výtvarném umění
Original language description
Studie se zaměřuje na Patočkovy názory na problematiku stylového vývoje ve výtvarném umění. Poukazuje nejprve na Patočkovy interpretace názorů některých starších teoretiků stylu, zejména J. J. Winckelmanna a A. Riegla. Dále se soustřeďuje na Patočkovo zdůraznění využitelnosti Ingardenovy koncepce výtvarného díla k obnovení zkoumání stylu. Patočka ukazuje, že Ingardenova koncepce vrstevnaté výstavby výtvarného díla může - po náležitém doplnění - posloužit k přesnému vykazování stylových proměn ve vývojivýtvarného umění. Ingardenova koncepce výtvarného díla se však Patočkovi jeví z určitého úhlu jako nedostatečná, protože nedokáže vysvětlit, jaký je vlastně význam stylových proměn. V této souvislosti poukazuje studie na vliv Heideggerova pojetí pravdy uměleckého díla, která se v díle děje jako svár dvou stránek bytí, svár mezi světem a zemí. Z hlediska tohoto ontologicky zaměřeného pojetí uměleckého díla kritizuje Patočka Ingardenovo pojetí, které se soustřeďuje na vyvstávání esteticky
Czech name
Ontologie stylu: Patočkovy úvahy o stylu ve výtvarném umění
Czech description
Studie se zaměřuje na Patočkovy názory na problematiku stylového vývoje ve výtvarném umění. Poukazuje nejprve na Patočkovy interpretace názorů některých starších teoretiků stylu, zejména J. J. Winckelmanna a A. Riegla. Dále se soustřeďuje na Patočkovo zdůraznění využitelnosti Ingardenovy koncepce výtvarného díla k obnovení zkoumání stylu. Patočka ukazuje, že Ingardenova koncepce vrstevnaté výstavby výtvarného díla může - po náležitém doplnění - posloužit k přesnému vykazování stylových proměn ve vývojivýtvarného umění. Ingardenova koncepce výtvarného díla se však Patočkovi jeví z určitého úhlu jako nedostatečná, protože nedokáže vysvětlit, jaký je vlastně význam stylových proměn. V této souvislosti poukazuje studie na vliv Heideggerova pojetí pravdy uměleckého díla, která se v díle děje jako svár dvou stránek bytí, svár mezi světem a zemí. Z hlediska tohoto ontologicky zaměřeného pojetí uměleckého díla kritizuje Patočka Ingardenovo pojetí, které se soustřeďuje na vyvstávání esteticky
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AL - Art, architecture, cultural heritage
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GAP409%2F11%2F0324" target="_blank" >GAP409/11/0324: Problems of Art in Jan Patočka’s Thought</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2013
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et Historica. Studia Aesthetica VI. Mýtus a umění v pojetí Jana Patočky
ISSN
0567-8293
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2013
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
12
Pages from-to
89-100
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—