The Real World in R.U.R.: Čapek's Commentary on the Transformation of Society
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F23%3A43969880" target="_blank" >RIV/49777513:23330/23:43969880 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Skutečný svět v R.U.R.: Čapkův komentář k proměně společnosti
Original language description
Konferenční příspěvek se zaobíral prvky skutečného soudobého světa, jež je možné nalézt v díle R.U.R. Karla Čapka. Byly zdůrazněny aspekty, na jejichž pozadí je příběh vystavěn a kterými se při tvorbě díla Čapek inspiroval. Celé jeho dílo je ovlivněno životem v meziválečném období a často v něm pokládá znepokojivé a filosofické otázky, které však odlehčuje pomocí humoru a ironie. Příběh hry R.U.R. odráží Čapkův pohled a názor na proměny společnosti a lidského jednání v první polovině 20. století. Čapek v díle zobrazuje prvky společnosti, jakými jsou například masová výroba, technický pokrok a industriální vývoj. Ve hře vystupují charaktery, které symbolizují různé lidské vlastnosti a představují tak odlišné archetypy, které jsou inspirovány soudobou společností.Prezentace poukázala na Čapkovu autorskou intenci, jež byla podložena dobovým denním tiskem, a způsob, společně s pravděpodobnými důvody, jakým se proměnil koncept robota, který byl poprvé pojmenován právě v této hře. Zmechanizovaný člověk v příběhu splývá s polidštěným robotem. Skutečný svět si ovšem roboty přebral po svém a udělal z nich „plechová monstra“. Spíše než vytvořit nelidskou hrozbu se však Čapek ve svém díle pokouší oslavovat lidský rod a všechny jeho pozitivní vlastnosti. To je také jeden z důvodů, proč je jeho dílo nadčasové a relevantní i v současnosti.
Czech name
Skutečný svět v R.U.R.: Čapkův komentář k proměně společnosti
Czech description
Konferenční příspěvek se zaobíral prvky skutečného soudobého světa, jež je možné nalézt v díle R.U.R. Karla Čapka. Byly zdůrazněny aspekty, na jejichž pozadí je příběh vystavěn a kterými se při tvorbě díla Čapek inspiroval. Celé jeho dílo je ovlivněno životem v meziválečném období a často v něm pokládá znepokojivé a filosofické otázky, které však odlehčuje pomocí humoru a ironie. Příběh hry R.U.R. odráží Čapkův pohled a názor na proměny společnosti a lidského jednání v první polovině 20. století. Čapek v díle zobrazuje prvky společnosti, jakými jsou například masová výroba, technický pokrok a industriální vývoj. Ve hře vystupují charaktery, které symbolizují různé lidské vlastnosti a představují tak odlišné archetypy, které jsou inspirovány soudobou společností.Prezentace poukázala na Čapkovu autorskou intenci, jež byla podložena dobovým denním tiskem, a způsob, společně s pravděpodobnými důvody, jakým se proměnil koncept robota, který byl poprvé pojmenován právě v této hře. Zmechanizovaný člověk v příběhu splývá s polidštěným robotem. Skutečný svět si ovšem roboty přebral po svém a udělal z nich „plechová monstra“. Spíše než vytvořit nelidskou hrozbu se však Čapek ve svém díle pokouší oslavovat lidský rod a všechny jeho pozitivní vlastnosti. To je také jeden z důvodů, proč je jeho dílo nadčasové a relevantní i v současnosti.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
60201 - General language studies
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů