All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Lecture at conference: Creativity of Artificial Inteligence

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F24%3A43973191" target="_blank" >RIV/49777513:23330/24:43973191 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Příspěvek na konferenci: Kreativita umělé inteligence

  • Original language description

    Prezentace na konferenci Perspektivy myšlení. Abstrakt: V současnosti se setkáváme s generativní umělou inteligencí na každém kroku. Její použití v každodenním životě, tvorbě či komunikaci je stále častější a to je doprovázeno otázkou, zda můžeme tuto umělou inteligenci označit jako kreativní. Tento příspěvek představí problematiku kreativity generativní umělé inteligence. Prvním krokem bude vykreslení diskuse o definici kreativity, která je považována za vágní a víceznačný pojem. Obecně je však přijímáno, že kreativitu lze široce definovat jako tvorbu či uskutečnění něčeho nového, originálního a užitečného. K této definici však různí odborníci a odbornice přidávají další různé aspekty. Například Boden přidává podmínku překvapení, na jejímž základě pak rozeznává tři druhy kreativity (Boden, 1990). Dále Runco přidává podmínky autenticity a intencionality právě proto, abychom byli schopni odlišit lidskou kreativitu a kreativitu umělé inteligence. Kreativitu umělé inteligence pak označuje za pseudo-kreativitu, která popisuje výstupy umělé inteligence, které se pouze zdají být kreativní (Runco, 2023a). Pokud jsou umělá inteligence nebo její výstupy označovány jako kreativní dochází podle Runca k mylnému připisování této vlastnosti kvůli tomu, že pozornost věnujeme produktům a nikoliv procesům, které se při generování kreativních nápadů odehrávají (Runco, 2023b). Zde se můžeme odkázat na Lovelace Test (Bringsjord, Bello, &amp; Ferrucci, 2001), jenž se soustředí právě na proces tvorby něčeho nového a originálního. Ačkoliv je kreativní proces označován jako oblast, kde umělá inteligence nedosahuje lidských kvalit, výzkumy ukazují, že výstupy generativní umělé inteligence jsou v generování originálních nápadů hodnoceny jako srovnatelné s nápady lidskými (Haase &amp; Hanel, 2023). Musíme však mít stále na paměti, že kvalita práce generativní umělé inteligence je stále závislá na kvalitě lidského promptu a trénovacího datasetu.Název akcePerspektivy myšleníMísto konáníPraha, Filosofický ústav AV ČRDatum zahájení12.09.2024Datum ukončení14.09.2024

  • Czech name

    Příspěvek na konferenci: Kreativita umělé inteligence

  • Czech description

    Prezentace na konferenci Perspektivy myšlení. Abstrakt: V současnosti se setkáváme s generativní umělou inteligencí na každém kroku. Její použití v každodenním životě, tvorbě či komunikaci je stále častější a to je doprovázeno otázkou, zda můžeme tuto umělou inteligenci označit jako kreativní. Tento příspěvek představí problematiku kreativity generativní umělé inteligence. Prvním krokem bude vykreslení diskuse o definici kreativity, která je považována za vágní a víceznačný pojem. Obecně je však přijímáno, že kreativitu lze široce definovat jako tvorbu či uskutečnění něčeho nového, originálního a užitečného. K této definici však různí odborníci a odbornice přidávají další různé aspekty. Například Boden přidává podmínku překvapení, na jejímž základě pak rozeznává tři druhy kreativity (Boden, 1990). Dále Runco přidává podmínky autenticity a intencionality právě proto, abychom byli schopni odlišit lidskou kreativitu a kreativitu umělé inteligence. Kreativitu umělé inteligence pak označuje za pseudo-kreativitu, která popisuje výstupy umělé inteligence, které se pouze zdají být kreativní (Runco, 2023a). Pokud jsou umělá inteligence nebo její výstupy označovány jako kreativní dochází podle Runca k mylnému připisování této vlastnosti kvůli tomu, že pozornost věnujeme produktům a nikoliv procesům, které se při generování kreativních nápadů odehrávají (Runco, 2023b). Zde se můžeme odkázat na Lovelace Test (Bringsjord, Bello, &amp; Ferrucci, 2001), jenž se soustředí právě na proces tvorby něčeho nového a originálního. Ačkoliv je kreativní proces označován jako oblast, kde umělá inteligence nedosahuje lidských kvalit, výzkumy ukazují, že výstupy generativní umělé inteligence jsou v generování originálních nápadů hodnoceny jako srovnatelné s nápady lidskými (Haase &amp; Hanel, 2023). Musíme však mít stále na paměti, že kvalita práce generativní umělé inteligence je stále závislá na kvalitě lidského promptu a trénovacího datasetu.Název akcePerspektivy myšleníMísto konáníPraha, Filosofický ústav AV ČRDatum zahájení12.09.2024Datum ukončení14.09.2024

Classification

  • Type

    O - Miscellaneous

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů