Creative approach to development of teacher competences
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F08%3A00501025" target="_blank" >RIV/49777513:23420/08:00501025 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Creative approach to development of teacher competences
Original language description
The paper deals with teaching competences in basic and specialized education. competences are becoming the most important attribute of innovation and modernization of the educational process. The purpose of own research was to study the attitudes of teachers in the Pilsen region to teaching competences by means of questionnaires followed by controlled discussion. The results of the research were used to determine the teaching competences hierarchy. The most important competences were later specified ingreater detail. The research showed that the respondents regarded specialist and didactic competences as the most important. In its conclusion the paper deals with the creative approach to the development of teaching competences using the method of didactic case studies. This creative approach is being applied in the full-time study programmes for future teachers as well as in lifelong education.
Czech name
Tvořivý přístup k rozvoji učitelských kompetencí
Czech description
Příspěvek se zabývá problematikou učitelských kompetencí v základním a odborném vzdělávání. Kompetence se stávají nejdůležitějším atributem inovace a modernizace vzdělávacího procesu. Pomocí orientačního výzkumu byly zjišťovány postoje učitelů škol v regionu k učitelským kompetencím. Byla použita dotazníková metoda doplněná řízeným rozhovorem. Výsledky výzkumu byly použity při stanovení pořadí nejdůležitějších kompetencí. Nejdůležitější kompetence byly následně upřesněny. Z výzkumu vyplynulo, že respondenti považují za nejdůležitější kompetence odborné a dále didaktické. V závěru příspěvku je proto uvedena možnost tvořivého přístupu k rozvoji učitelských didaktických kompetencí. Je využita metoda didaktických případových studií. Tento tvořivý přístup je používán již u studentů učitelských studijních programů v prezenčním studiu. Úspěšně je aplikován i v celoživotním vzdělávání.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA406%2F07%2F0109" target="_blank" >GA406/07/0109: Non-verbal Creative Works in Technical Skills</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2008
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Trendy ve vzdělávání 2008
ISBN
978-80-7220-311-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
6
Pages from-to
—
Publisher name
Univerzita Palackého
Place of publication
Olomouc
Event location
Olomouc
Event date
Jun 5, 2008
Type of event by nationality
CST - Celostátní akce
UT code for WoS article
—