All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Creative approach to development of teacher competences

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F08%3A00501031" target="_blank" >RIV/49777513:23420/08:00501031 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Creative approach to development of teacher competences

  • Original language description

    The paper deals with teaching competences in basic and specialized education. competences are becoming the most important attribute of innovation and modernization of the educational process. The purpose of own research was to study the attitudes of teachers in the Pilsen region to teaching competences by means of questionnaires followed by controlled discussion. The results of the research were used to determine the teaching competences hierarchy. The most important competences were later specified ingreater detail. The research showed that the respondents regarded specialist and didactic competences as the most important. In its conclusion the paper deals with the creative approach to the development of teaching competences using the method of didactic case studies. This creative approach is being applied in the full-time study programmes for future teachers as well as in lifelong education.

  • Czech name

    Tvořivě k rozvoji učitelských kompetencí

  • Czech description

    Příspěvek se zabývá problematikou učitelských kompetencí v základním a odborném vzdělávání. Kompetence se stávají nejdůležitějším atributem inovace a modernizace vzdělávacího procesu. Pomocí orientačního výzkumu byly zjišťovány postoje učitelů škol v regionu k učitelským kompetencím. Byla použita dotazníková metoda doplněná řízeným rozhovorem. Výsledky výzkumu byly použity při stanovení pořadí nejdůležitějších kompetencí. Nejdůležitější kompetence byly následně upřesněny. Z výzkumu vyplynulo, že respondenti považují za nejdůležitější kompetence odborné a dále didaktické. V závěru příspěvku je proto uvedena možnost tvořivého přístupu k rozvoji učitelských didaktických kompetencí. Je využita metoda didaktických případových studií. Tento tvořivý přístup je používán již u studentů učitelských studijních programů v prezenčním studiu. Úspěšně je aplikován i v celoživotním vzdělávání.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    AM - Pedagogy and education

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA406%2F07%2F0109" target="_blank" >GA406/07/0109: Non-verbal Creative Works in Technical Skills</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2008

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Technical creativity in school's curricula with the form of project learning "From idea to the product" : from the kindergarten to the technical faculty

  • ISBN

    978-961-6728-01-0

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    5

  • Pages from-to

  • Publisher name

    Somaru

  • Place of publication

    Portorož

  • Event location

    Portorož

  • Event date

    Apr 18, 2008

  • Type of event by nationality

    WRD - Celosvětová akce

  • UT code for WoS article