All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Creativity in art education and its effects on general education

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F17%3A43932261" target="_blank" >RIV/49777513:23420/17:43932261 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Tvořivost ve výtvarné výchově a její účinky na všeobecné vzdělávání

  • Original language description

    Odborná kniha se jako první v dějinách české výtvarné výchovy zabývá tvořivostí, která patří k jejím klíčovým pojmům, avšak učiteli výtvarné výchovy je pojímána často pouze intuitivně, v přežívajících tradicích umění moderny pak chápána jako pojem převážně psychologický. V souladu s aktuálními poznatky z teorie a dějin výtvarného umění, z vývojové psychologie, filosofie, sémiotiky, kognitivní lingvistiky a mediálních studií přináší monografie návrh systémového konceptu, který analyzuje tvořivost a metody jejího podněcování ve vzájemně provázaných strukturních úrovních - smyslového vnímání, individuální obraznosti a sociability. Uplatňuje analytický přístup také k evaluaci kvality výtvarné tvorby (evaluační pole tvorby), analyzuje vztah inovace hodnot a jejich tvůrčího vyjádření, zkoumá pojetí tvorby v dynamice narušování stability myšlení ve prospěch jeho inovace. Velmi důležité pro pedagogickou praxi jsou kapitoly, které ukazují také interpretaci uměleckého díla jako tvořivý proces. Publikace uvádí také několik případových studií, v nichž je rozvíjení kreativity sledováno v jeho detailních, elementárních projevech. Významná je také komparace chápání pojmu tvořivosti v českém a německém kurikulu, její přínos je v upozornění na tvořivé potence, obsažené v dynamickém chápání žákovských kompetencích, které jsou základem jak německého, tak i českého vzdělávacího systému. Závěrečná část monografie je věnována vysoké míře tvůrčích potencí ve stále rozšířenějších digitálních médiích - od fotografie, přes animace až k videotvorbě. Jejich základní charakteristiky - konceptuálnost, modularita umožňující variabilitu řešení - jsou faktory, které usnadňují možnost navrhovat a ověřovat inovativní řešení jak v oblasti klasické stavby obrazu, tak také v oblastech, které získávají stále širší komunikační ohlas - v oblasti kinetického a interaktivního obrazu.

  • Czech name

    Tvořivost ve výtvarné výchově a její účinky na všeobecné vzdělávání

  • Czech description

    Odborná kniha se jako první v dějinách české výtvarné výchovy zabývá tvořivostí, která patří k jejím klíčovým pojmům, avšak učiteli výtvarné výchovy je pojímána často pouze intuitivně, v přežívajících tradicích umění moderny pak chápána jako pojem převážně psychologický. V souladu s aktuálními poznatky z teorie a dějin výtvarného umění, z vývojové psychologie, filosofie, sémiotiky, kognitivní lingvistiky a mediálních studií přináší monografie návrh systémového konceptu, který analyzuje tvořivost a metody jejího podněcování ve vzájemně provázaných strukturních úrovních - smyslového vnímání, individuální obraznosti a sociability. Uplatňuje analytický přístup také k evaluaci kvality výtvarné tvorby (evaluační pole tvorby), analyzuje vztah inovace hodnot a jejich tvůrčího vyjádření, zkoumá pojetí tvorby v dynamice narušování stability myšlení ve prospěch jeho inovace. Velmi důležité pro pedagogickou praxi jsou kapitoly, které ukazují také interpretaci uměleckého díla jako tvořivý proces. Publikace uvádí také několik případových studií, v nichž je rozvíjení kreativity sledováno v jeho detailních, elementárních projevech. Významná je také komparace chápání pojmu tvořivosti v českém a německém kurikulu, její přínos je v upozornění na tvořivé potence, obsažené v dynamickém chápání žákovských kompetencích, které jsou základem jak německého, tak i českého vzdělávacího systému. Závěrečná část monografie je věnována vysoké míře tvůrčích potencí ve stále rozšířenějších digitálních médiích - od fotografie, přes animace až k videotvorbě. Jejich základní charakteristiky - konceptuálnost, modularita umožňující variabilitu řešení - jsou faktory, které usnadňují možnost navrhovat a ověřovat inovativní řešení jak v oblasti klasické stavby obrazu, tak také v oblastech, které získávají stále širší komunikační ohlas - v oblasti kinetického a interaktivního obrazu.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-261-0728-6

  • Number of pages

    266

  • Publisher name

    Západočeská univerzita v Plzni

  • Place of publication

    Plzeň

  • UT code for WoS book