Creativity in art education and its effects on general education
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F17%3A43932261" target="_blank" >RIV/49777513:23420/17:43932261 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Tvořivost ve výtvarné výchově a její účinky na všeobecné vzdělávání
Original language description
Odborná kniha se jako první v dějinách české výtvarné výchovy zabývá tvořivostí, která patří k jejím klíčovým pojmům, avšak učiteli výtvarné výchovy je pojímána často pouze intuitivně, v přežívajících tradicích umění moderny pak chápána jako pojem převážně psychologický. V souladu s aktuálními poznatky z teorie a dějin výtvarného umění, z vývojové psychologie, filosofie, sémiotiky, kognitivní lingvistiky a mediálních studií přináší monografie návrh systémového konceptu, který analyzuje tvořivost a metody jejího podněcování ve vzájemně provázaných strukturních úrovních - smyslového vnímání, individuální obraznosti a sociability. Uplatňuje analytický přístup také k evaluaci kvality výtvarné tvorby (evaluační pole tvorby), analyzuje vztah inovace hodnot a jejich tvůrčího vyjádření, zkoumá pojetí tvorby v dynamice narušování stability myšlení ve prospěch jeho inovace. Velmi důležité pro pedagogickou praxi jsou kapitoly, které ukazují také interpretaci uměleckého díla jako tvořivý proces. Publikace uvádí také několik případových studií, v nichž je rozvíjení kreativity sledováno v jeho detailních, elementárních projevech. Významná je také komparace chápání pojmu tvořivosti v českém a německém kurikulu, její přínos je v upozornění na tvořivé potence, obsažené v dynamickém chápání žákovských kompetencích, které jsou základem jak německého, tak i českého vzdělávacího systému. Závěrečná část monografie je věnována vysoké míře tvůrčích potencí ve stále rozšířenějších digitálních médiích - od fotografie, přes animace až k videotvorbě. Jejich základní charakteristiky - konceptuálnost, modularita umožňující variabilitu řešení - jsou faktory, které usnadňují možnost navrhovat a ověřovat inovativní řešení jak v oblasti klasické stavby obrazu, tak také v oblastech, které získávají stále širší komunikační ohlas - v oblasti kinetického a interaktivního obrazu.
Czech name
Tvořivost ve výtvarné výchově a její účinky na všeobecné vzdělávání
Czech description
Odborná kniha se jako první v dějinách české výtvarné výchovy zabývá tvořivostí, která patří k jejím klíčovým pojmům, avšak učiteli výtvarné výchovy je pojímána často pouze intuitivně, v přežívajících tradicích umění moderny pak chápána jako pojem převážně psychologický. V souladu s aktuálními poznatky z teorie a dějin výtvarného umění, z vývojové psychologie, filosofie, sémiotiky, kognitivní lingvistiky a mediálních studií přináší monografie návrh systémového konceptu, který analyzuje tvořivost a metody jejího podněcování ve vzájemně provázaných strukturních úrovních - smyslového vnímání, individuální obraznosti a sociability. Uplatňuje analytický přístup také k evaluaci kvality výtvarné tvorby (evaluační pole tvorby), analyzuje vztah inovace hodnot a jejich tvůrčího vyjádření, zkoumá pojetí tvorby v dynamice narušování stability myšlení ve prospěch jeho inovace. Velmi důležité pro pedagogickou praxi jsou kapitoly, které ukazují také interpretaci uměleckého díla jako tvořivý proces. Publikace uvádí také několik případových studií, v nichž je rozvíjení kreativity sledováno v jeho detailních, elementárních projevech. Významná je také komparace chápání pojmu tvořivosti v českém a německém kurikulu, její přínos je v upozornění na tvořivé potence, obsažené v dynamickém chápání žákovských kompetencích, které jsou základem jak německého, tak i českého vzdělávacího systému. Závěrečná část monografie je věnována vysoké míře tvůrčích potencí ve stále rozšířenějších digitálních médiích - od fotografie, přes animace až k videotvorbě. Jejich základní charakteristiky - konceptuálnost, modularita umožňující variabilitu řešení - jsou faktory, které usnadňují možnost navrhovat a ověřovat inovativní řešení jak v oblasti klasické stavby obrazu, tak také v oblastech, které získávají stále širší komunikační ohlas - v oblasti kinetického a interaktivního obrazu.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-261-0728-6
Number of pages
266
Publisher name
Západočeská univerzita v Plzni
Place of publication
Plzeň
UT code for WoS book
—