All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Knowledge of university students about autism spectrum disorders measured by a validated test

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F18%3A43951341" target="_blank" >RIV/49777513:23420/18:43951341 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://www.pdf.upol.cz/fileadmin/userdata/PdF/ePedagogium/e-Pedagogium_1-2018online.pdf" target="_blank" >https://www.pdf.upol.cz/fileadmin/userdata/PdF/ePedagogium/e-Pedagogium_1-2018online.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Znalosti vysokoškolských studentů o poruchách autistického spektra měřené validovaným testem

  • Original language description

    Prevalence poruch autistického spektra (PAS) v posledních letech vzhledem k lepší diagnostice a dalším faktorům výrazně roste a s tím se zvyšuje i význam tohoto tématu pro pedagogické disciplíny. Navzdory tomu dosud nebyla v České republice provedena systematická studie zabývající se znalostmi o této problematice a není k dispozici ani spolehlivý test umožňující tyto znalosti kvantifikovat. Cílem této studie bylo proto validovat 24 položkový test měřící znalosti o PAS a následně prozkoumat úroveň těchto znalostí u studentů VŠ v ČR. Výzkum byl proveden na vzorku 328 studentů humanitních, technických a přírodovědných oborů Západočeské univerzity v Plzni a Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Bylo zjištěno, že nástroj beroucí při vyhodnocení do úvahy rovněž míru jistoty respondentů s jejich odpověďmi má velmi dobré psychometrické vlastnosti (vnitřní konzistence měřená pomocí Cronbachova alfa dosáhla hodnoty 0,816, test-retest reliabilita poté 0,825). Explorativní faktorová analýza vedla k jednofaktorovému řešení odpovídajícímu obecnému faktoru znalostí o této problematice. Průměrná úspěšnost v testu byla pouze 36,4 % a nezávisela na oboru studia respondentů. Byly identifikovány časté miskoncepce jako je přesvědčení, že PAS jsou způsobeny očkováním. Uvedené výsledky ukazují, že by bylo vhodné se zaměřit na intervence vedoucí ke zvýšení znalostí speciálně u budoucích učitelů, kteří se ve školách s PAS velmi pravděpodobně setkají.

  • Czech name

    Znalosti vysokoškolských studentů o poruchách autistického spektra měřené validovaným testem

  • Czech description

    Prevalence poruch autistického spektra (PAS) v posledních letech vzhledem k lepší diagnostice a dalším faktorům výrazně roste a s tím se zvyšuje i význam tohoto tématu pro pedagogické disciplíny. Navzdory tomu dosud nebyla v České republice provedena systematická studie zabývající se znalostmi o této problematice a není k dispozici ani spolehlivý test umožňující tyto znalosti kvantifikovat. Cílem této studie bylo proto validovat 24 položkový test měřící znalosti o PAS a následně prozkoumat úroveň těchto znalostí u studentů VŠ v ČR. Výzkum byl proveden na vzorku 328 studentů humanitních, technických a přírodovědných oborů Západočeské univerzity v Plzni a Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Bylo zjištěno, že nástroj beroucí při vyhodnocení do úvahy rovněž míru jistoty respondentů s jejich odpověďmi má velmi dobré psychometrické vlastnosti (vnitřní konzistence měřená pomocí Cronbachova alfa dosáhla hodnoty 0,816, test-retest reliabilita poté 0,825). Explorativní faktorová analýza vedla k jednofaktorovému řešení odpovídajícímu obecnému faktoru znalostí o této problematice. Průměrná úspěšnost v testu byla pouze 36,4 % a nezávisela na oboru studia respondentů. Byly identifikovány časté miskoncepce jako je přesvědčení, že PAS jsou způsobeny očkováním. Uvedené výsledky ukazují, že by bylo vhodné se zaměřit na intervence vedoucí ke zvýšení znalostí speciálně u budoucích učitelů, kteří se ve školách s PAS velmi pravděpodobně setkají.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    e-Pedagogium

  • ISSN

    1213-7758

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    Neuveden

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    17

  • Pages from-to

    16-32

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database