All
All

What are you looking for?

All
Projects
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Perception of difficulty of physcis taska by students and by teachers

Result description

The goal of the contribution were to reveal which features of the particular physics task contribute significantly to its overall difficulty reported separately by teachers and by students. Five quantitative open high-school problems from classical mechanics were presented to students aged 17-18 years and physics teachers together with their detailed solutions. The respondents should go through the solutions and than complete for the each problem separately a questionnaire focusing on totally 12 features of the problem including their familiarity with it, the difficulty of calculations etc. Moreover, they were asked to rate the overall difficulty of the problem and estimate how many high-school students could solve it correctly. The results of the study suggest the fundamental effect of familiarity with the problems on the perceived difficulty in the group of students. On the other hand, the difficulty of calculations seems to be the driving factor behind the perceived overall difficulty in the group of teachers. Significant differences in the rating of the particular features as well as in the overall perceived difficulty were observed between teachers and students.

Keywords

teacherspupilsdifficultyphysics task

The result's identifiers

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Hodnocení obtížnosti fyzikálních úloh učiteli a studenty

  • Original language description

    Cílem tohoto příspěvku bylo zjistit, jaké vlastnosti konkrétní fyzikální úlohy přispívají podstatným způsobem k její celkové obtížnosti vnímané zvlášť učiteli a zvlášť studenty. Pět kvantitativních středoškolských úloh z klasické mechaniky bylo předloženo 96 studentům 3. ročníku čtyřletého gymnázia resp. septimy osmiletého gymnázia (věk 17-18 let) a 18 středoškolským učitelům fyziky společně s jejich detailním řešením. Úkolem respondentů bylo seznámit se s řešením a pak vyplnit pro každou úlohu zvlášť dotazník zaměřující se na celkově 12 vlastností úlohy jako bylo to, zda jde o typovou úlohu, zda jsou náročné matematické výpočty apod. Navíc měli zhodnotit celkovou náročnost úlohy a odhadnout, jaká část studentů gymnázií by tuto úlohu dokázala vyřešit správně. Bylo zjištěno, že zásadním faktorem ovlivňujícím celkovou vnímanou obtížnost u studentů je typovost dané úlohy. Na druhé straně u učitelů hrála zásadní roli náročnost výpočtů nutných k řešení úlohy. Celkově byly u některých sledovaných úloh a kritérií zjištěny podstatné rozdíly ve vnímané obtížnosti mezi učiteli a studenty.

  • Czech name

    Hodnocení obtížnosti fyzikálních úloh učiteli a studenty

  • Czech description

    Cílem tohoto příspěvku bylo zjistit, jaké vlastnosti konkrétní fyzikální úlohy přispívají podstatným způsobem k její celkové obtížnosti vnímané zvlášť učiteli a zvlášť studenty. Pět kvantitativních středoškolských úloh z klasické mechaniky bylo předloženo 96 studentům 3. ročníku čtyřletého gymnázia resp. septimy osmiletého gymnázia (věk 17-18 let) a 18 středoškolským učitelům fyziky společně s jejich detailním řešením. Úkolem respondentů bylo seznámit se s řešením a pak vyplnit pro každou úlohu zvlášť dotazník zaměřující se na celkově 12 vlastností úlohy jako bylo to, zda jde o typovou úlohu, zda jsou náročné matematické výpočty apod. Navíc měli zhodnotit celkovou náročnost úlohy a odhadnout, jaká část studentů gymnázií by tuto úlohu dokázala vyřešit správně. Bylo zjištěno, že zásadním faktorem ovlivňujícím celkovou vnímanou obtížnost u studentů je typovost dané úlohy. Na druhé straně u učitelů hrála zásadní roli náročnost výpočtů nutných k řešení úlohy. Celkově byly u některých sledovaných úloh a kritérií zjištěny podstatné rozdíly ve vnímané obtížnosti mezi učiteli a studenty.

Classification

  • Type

    O - Miscellaneous

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    O - Projekt operacniho programu

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Result type

O - Miscellaneous

O

OECD FORD

Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Year of implementation

2018