The Relationship between the Quality of Teaching reflection and the theoretocala knowledge of the Students of Masters degree in instructional quality reflection and evaluation.
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F19%3A43955972" target="_blank" >RIV/49777513:23420/19:43955972 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Souvislosti mezi kvalitou reflexe výuky a teoretickou znalostí u studentů magisterského studia v předmětu Reflexe a hodnocení kvality výuky
Original language description
Závažným problémem nejen pregraduální přípravy učitelů, ale celého učitelství, je mezera či „propast“ mezi vzdělávací teorií a praxí (Korthagen et al., 2011). V předmětu Reflexe a hodnocení výuky na FPE ZČU v Plzni usilujeme o přemostění uvedené mezery co nejužším propojením teoretických poznatků s praktickou reflexí výuky v předmětu Reflexe a hodnocení výuky (RHV). Tento předmět, který se týká všech studentů 2. ročníku navazujícího magisterského studia a navazuje na 2. ročník bakalářského studia, sdružuje do společného týmu vyučujících didaktiky z oborových kateder, pedagogy a psychology a má tedy transdisciplinární charakter. Vzdělávání v předmětu RHV vychází z předpokladu, že reflexe výuky od budoucích učitelů vyžaduje jednak intuitivní profesní orientaci ve výuce, jednak ale i potřebné terminologické, a tedy i teoretické znalosti k popisu, analýze a hodnocení kvality výuky. Vyplývá to z požadavku, aby profesní soudy o výuce (na rozdíl od laických), byly jak empiricky zakotvené, tak teoreticky průkazné (Slavík, Lukavský, Najvar, & Janík, 2015). Tento předpoklad jsme ověřovali níže popsaným výzkumem. Cílem výzkumu je zmapovat některé ze souvislostí mezi prokázanými znalostmi teorie a terminologie a dovedností analyticky reflektovat výuku a hodnotit jí. Do výzkumu jsou zahrnuti všichni studenti 2. ročníku NMgr. Do předmětu bylo zapsáno 132 studentů, ale 8 studentů předmět nedokončilo, čili absolvovalo 124 studentů. Objektem výzkumu je jednak znalostní test, který tito studenti absolvovali v závěru semestru k prokázání znalostí odborné terminologie, jednak písemné reflexe výuky, kterou studenti vypracovali na základě hodnocení videozáznamu vyučovací jednotky. Studenti analyzovali kritické místo výuky (kurikula) a pokusili se o návrh alterací. Metoda kvalitativní analýzy textů (písemné reflexe výuky) je doplněna kvantitativní analýzou kategorizovaných dat (znalostní test). Komparace výsledků znalostního testu, který ověřoval používaný pojmový aparát, a obsahové analýzy písemných reflexí výuky směřuje k vyhodnocení souvislostí mezi studenty projevenou znalostí teoretického aparátu a dovedností empiricky přiléhavě rozebírat a hodnotit výuku. Výzkum byl založen na hypotéze, že vyšší úroveň teoretické průkaznosti analýzy výuky je provázena vyšší úrovní empirické přiléhavosti reflexe výuky.
Czech name
Souvislosti mezi kvalitou reflexe výuky a teoretickou znalostí u studentů magisterského studia v předmětu Reflexe a hodnocení kvality výuky
Czech description
Závažným problémem nejen pregraduální přípravy učitelů, ale celého učitelství, je mezera či „propast“ mezi vzdělávací teorií a praxí (Korthagen et al., 2011). V předmětu Reflexe a hodnocení výuky na FPE ZČU v Plzni usilujeme o přemostění uvedené mezery co nejužším propojením teoretických poznatků s praktickou reflexí výuky v předmětu Reflexe a hodnocení výuky (RHV). Tento předmět, který se týká všech studentů 2. ročníku navazujícího magisterského studia a navazuje na 2. ročník bakalářského studia, sdružuje do společného týmu vyučujících didaktiky z oborových kateder, pedagogy a psychology a má tedy transdisciplinární charakter. Vzdělávání v předmětu RHV vychází z předpokladu, že reflexe výuky od budoucích učitelů vyžaduje jednak intuitivní profesní orientaci ve výuce, jednak ale i potřebné terminologické, a tedy i teoretické znalosti k popisu, analýze a hodnocení kvality výuky. Vyplývá to z požadavku, aby profesní soudy o výuce (na rozdíl od laických), byly jak empiricky zakotvené, tak teoreticky průkazné (Slavík, Lukavský, Najvar, & Janík, 2015). Tento předpoklad jsme ověřovali níže popsaným výzkumem. Cílem výzkumu je zmapovat některé ze souvislostí mezi prokázanými znalostmi teorie a terminologie a dovedností analyticky reflektovat výuku a hodnotit jí. Do výzkumu jsou zahrnuti všichni studenti 2. ročníku NMgr. Do předmětu bylo zapsáno 132 studentů, ale 8 studentů předmět nedokončilo, čili absolvovalo 124 studentů. Objektem výzkumu je jednak znalostní test, který tito studenti absolvovali v závěru semestru k prokázání znalostí odborné terminologie, jednak písemné reflexe výuky, kterou studenti vypracovali na základě hodnocení videozáznamu vyučovací jednotky. Studenti analyzovali kritické místo výuky (kurikula) a pokusili se o návrh alterací. Metoda kvalitativní analýzy textů (písemné reflexe výuky) je doplněna kvantitativní analýzou kategorizovaných dat (znalostní test). Komparace výsledků znalostního testu, který ověřoval používaný pojmový aparát, a obsahové analýzy písemných reflexí výuky směřuje k vyhodnocení souvislostí mezi studenty projevenou znalostí teoretického aparátu a dovedností empiricky přiléhavě rozebírat a hodnotit výuku. Výzkum byl založen na hypotéze, že vyšší úroveň teoretické průkaznosti analýzy výuky je provázena vyšší úrovní empirické přiléhavosti reflexe výuky.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů