All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Polish language course book and textbook of Polish as a foreign language for the Czech in the 19th century

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F23%3A43969486" target="_blank" >RIV/49777513:23420/23:43969486 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Mluvnice polského jazyka a učebnice polštiny jako cizího jazyka pro Čechy v období 19. století

  • Original language description

    Příspěvek se zabývá koncepcí a didaktickým pojetím učebnic polského jazyka vzniklých v průběhu 19. století, které jsou uvedeny v chronologickém pořadí. Představuje model lexikonu Josefa Dobrovského jako východisko pro lexikální díla a připomíná význam díla Jana Amose Komenského pro cizojazyčné učebnice. Rozebírá jednotlivé publikace z hlediska použité výukové metody, přičemž pozornost věnuje použití gramaticko-deskriptivní metody, agramatické metody a specifické výukové metodě polyglota Františka Vykypěla. Autor nejprve sleduje koncepci jednotlivých učebních textů a jejich doplňování o cvičení a praktické pasáže, jako jsou ukázky textů, glosáře a základní informace o polských reáliích, dále postupný přechod od popisného polského slovníku k modernímu učebnímu materiálu určenému pro výuku polštiny. jako cizí jazyk je analyzován. Řada učebních textů napsaných v 19. století dokumentuje soudobý význam polštiny v českém kontextu a dokládá, že znalost jazyka sousedů vytváří vzájemné klíčové uzly.

  • Czech name

    Mluvnice polského jazyka a učebnice polštiny jako cizího jazyka pro Čechy v období 19. století

  • Czech description

    Příspěvek se zabývá koncepcí a didaktickým pojetím učebnic polského jazyka vzniklých v průběhu 19. století, které jsou uvedeny v chronologickém pořadí. Představuje model lexikonu Josefa Dobrovského jako východisko pro lexikální díla a připomíná význam díla Jana Amose Komenského pro cizojazyčné učebnice. Rozebírá jednotlivé publikace z hlediska použité výukové metody, přičemž pozornost věnuje použití gramaticko-deskriptivní metody, agramatické metody a specifické výukové metodě polyglota Františka Vykypěla. Autor nejprve sleduje koncepci jednotlivých učebních textů a jejich doplňování o cvičení a praktické pasáže, jako jsou ukázky textů, glosáře a základní informace o polských reáliích, dále postupný přechod od popisného polského slovníku k modernímu učebnímu materiálu určenému pro výuku polštiny. jako cizí jazyk je analyzován. Řada učebních textů napsaných v 19. století dokumentuje soudobý význam polštiny v českém kontextu a dokládá, že znalost jazyka sousedů vytváří vzájemné klíčové uzly.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60203 - Linguistics

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2023

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Czechy przez naukę języka do rozumienia kultury. Księga dedykowana Teresie Piotrowskiej-Małek

  • ISBN

    978-83-67209-32-8

  • Number of pages of the result

    14

  • Pages from-to

    121-134

  • Number of pages of the book

    272

  • Publisher name

    LIBRON - Filip Lohner

  • Place of publication

    Kraków

  • UT code for WoS chapter