Teaching non-European history as part of the history subject in secondary schools in the Czech Republic
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F24%3A43973791" target="_blank" >RIV/49777513:23420/24:43973791 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Výuka mimoevropských dějin v rámci předmětu dějepis na středních školách v České republice
Original language description
Vzdělávání v oblasti dějepisu má zásadní význam pro utváření historického povědomí a kulturní identity studentů. V českém vzdělávacím systému je tradičně kladen důraz na evropské dějiny, které jsou považovány za klíčové pro pochopení vývoje naší civilizace. Mimoevropské dějiny však často zůstávají na okraji zájmu, což může vést k omezenému pohledu na globální historii a současné světové dění. V současném globalizovaném světě je porozumění mimoevropským kulturám a jejich dějinám stále důležitější, neboť přispívá k rozvoji interkulturního povědomí a tolerance. Cílem tohoto výzkumu je analyzovat rozsah, charakter a efektivitu výuky mimoevropských dějin na středních školách v České republice. Konkrétně se zaměřuje na obsah a cíle kurikulárních dokumentů, zejména Rámcových vzdělávacích programů (RVP) a Školních vzdělávacích programů (ŠVP), a také na využití učebnic dějepisu. Výzkum se snaží zjistit, do jaké míry jsou mimoevropské dějiny integrovány do výuky dějepisu a jakým způsobem se promítají do znalostí a historického povědomí žáků.
Czech name
Výuka mimoevropských dějin v rámci předmětu dějepis na středních školách v České republice
Czech description
Vzdělávání v oblasti dějepisu má zásadní význam pro utváření historického povědomí a kulturní identity studentů. V českém vzdělávacím systému je tradičně kladen důraz na evropské dějiny, které jsou považovány za klíčové pro pochopení vývoje naší civilizace. Mimoevropské dějiny však často zůstávají na okraji zájmu, což může vést k omezenému pohledu na globální historii a současné světové dění. V současném globalizovaném světě je porozumění mimoevropským kulturám a jejich dějinám stále důležitější, neboť přispívá k rozvoji interkulturního povědomí a tolerance. Cílem tohoto výzkumu je analyzovat rozsah, charakter a efektivitu výuky mimoevropských dějin na středních školách v České republice. Konkrétně se zaměřuje na obsah a cíle kurikulárních dokumentů, zejména Rámcových vzdělávacích programů (RVP) a Školních vzdělávacích programů (ŠVP), a také na využití učebnic dějepisu. Výzkum se snaží zjistit, do jaké míry jsou mimoevropské dějiny integrovány do výuky dějepisu a jakým způsobem se promítají do znalostí a historického povědomí žáků.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů