ANALYSIS OF QR CODES USAGE IN RETAIL INDUSTRY IN CZECH REPUBLIC
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23510%2F16%3A43929124" target="_blank" >RIV/49777513:23510/16:43929124 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Analýza využití QR kódů v maloobchodě v České republice
Original language description
QR kódy patří mezi moderní technologie, které jsou v odvětví retailu stále častěji využívané. QR kódy patří mezi technologie díky nimž jsou různé nástroje marketingové komunikace stále inovativnější. Pro účely tohoto příspěvku je na QR kódy nahlíženo jako na inovaci nástrojů komunikačního mixu konkrétně na podporu prodeje. Cílem tohoto příspěvku je analyzovat současný stav využití QR kódů ze strany výrobců zboží či retailerů v marketingové komunikaci a dále analyzovat postoje českých spotřebitelů k vyhledávání a skenování QR kódů. Příspěvek prezentuje výsledky tří výzkumů, z nich dva byly zaměřeny na nabídkovou stranu a jeden na poptávkovou stranu trhu. Mystery shopping byl zvolen pro sběr dat v rámci nabídkové strany trhu, zatímco pro získání dat z poptávkové strany trhu bylo použito dotazníkové šetření. V rámci výzkumu uskutečněného v roce 2013 bylo navštíveno 1010 prodejen, v návazném výzkumu konaném v roce 2015 bylo navštíveno 527 prodejen. Celkem 612 respondentů se zúčastnilo výzkumu zaměřeného na poptávkouvou stranu. Výsledky výzkumů zaměřeného na nabídkovou stranu ukazují, že využití QR kódů v marketingové komunikaci retailerů i výrobců zboží v čase roste. Jejich využití se stává efektivnějším a pro zákazníky užitečnějším. Výzkum poptávkové části trhu ukázal, že čeští spotřebitelé QR kódy nevyhledávají a neskenují. Na závěr článku jsou prezentované návrhy na zlepšení týkající se využití QR kódů v rámci podpory prodeje.
Czech name
Analýza využití QR kódů v maloobchodě v České republice
Czech description
QR kódy patří mezi moderní technologie, které jsou v odvětví retailu stále častěji využívané. QR kódy patří mezi technologie díky nimž jsou různé nástroje marketingové komunikace stále inovativnější. Pro účely tohoto příspěvku je na QR kódy nahlíženo jako na inovaci nástrojů komunikačního mixu konkrétně na podporu prodeje. Cílem tohoto příspěvku je analyzovat současný stav využití QR kódů ze strany výrobců zboží či retailerů v marketingové komunikaci a dále analyzovat postoje českých spotřebitelů k vyhledávání a skenování QR kódů. Příspěvek prezentuje výsledky tří výzkumů, z nich dva byly zaměřeny na nabídkovou stranu a jeden na poptávkovou stranu trhu. Mystery shopping byl zvolen pro sběr dat v rámci nabídkové strany trhu, zatímco pro získání dat z poptávkové strany trhu bylo použito dotazníkové šetření. V rámci výzkumu uskutečněného v roce 2013 bylo navštíveno 1010 prodejen, v návazném výzkumu konaném v roce 2015 bylo navštíveno 527 prodejen. Celkem 612 respondentů se zúčastnilo výzkumu zaměřeného na poptávkouvou stranu. Výsledky výzkumů zaměřeného na nabídkovou stranu ukazují, že využití QR kódů v marketingové komunikaci retailerů i výrobců zboží v čase roste. Jejich využití se stává efektivnějším a pro zákazníky užitečnějším. Výzkum poptávkové části trhu ukázal, že čeští spotřebitelé QR kódy nevyhledávají a neskenují. Na závěr článku jsou prezentované návrhy na zlepšení týkající se využití QR kódů v rámci podpory prodeje.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AE - Management, administration and clerical work
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Trendy v podnikání
ISSN
1805-0603
e-ISSN
—
Volume of the periodical
6
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
7
Pages from-to
79-85
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—