Methodology of revitalization of urban centers in the context of their multifunctional use
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23510%2F20%3A43961484" target="_blank" >RIV/49777513:23510/20:43961484 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/61384399:31160/20:00056713
Result on the web
<a href="http://hdl.handle.net/11025/42848" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11025/42848</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Metodika revitalizace městských center v kontextu jejich polyfunkčního využití
Original language description
Publikace se zabývá tím, jak postupovat při revitalizaci městských center. Novost našeho přístupu spočívá v tom, že věnuje soustředěnou pozornost městským centrům jako specifickým funkčním částem měst. Zabývá se jejich udržitelným rozvojem a revitalizací v kontextu jejich funkčního využívání a vybavenosti. Jak jsme již uvedli, dosavadní pozornost se věnovala spíše otázkám tvorby a revitalizace jednotlivých veřejných prostranství. To znamená architektonickým a urbanistickým otázkám, jak dosáhnout toho, aby nově vytvářená nebo revitalizovaná veřejná prostranství byla navrhována podle lidských měřítek a lidé se v nich dobře cítili. Jak o tom hovoří guru současného urbanismu Jan Gehl, autor knih „Život mezi budovami“ nebo „Města pro lidi“: „Je nutné navrátit městská centra lidem“. K tomu, aby lidé městská centra více navštěvovali nestačí „pouze“ zpřístupnit městská centra pro pěší a cyklisty, opravit fasády domů, zlepšit osvětlení, vysázet stromy, vyměnit dlažbu za historickou nebo doplnit mobiliář. Je nutné vytvořit takový mix nabídky, skládající se z dobré dopravní dostupnosti, nabídky maloobchodu a služeb, možností trávení volného času, venkovní gastronomie, kulturních a společenských akcí, atraktivity veřejných prostranství atd., který bude odpovídat potřebám a přáním návštěvníků a dalších cílových skupin, jako jsou rezidenti, podnikatelé apod. Metodika poskytuje návod, jak takový mix vytvářet. Novost metodiky spočívá také v tom, že se pokouší v našich podmínkách implementovat myšlenky city-managementu (town centre managementu). Jedná se o kooperativní model, jehož cílem je řídit nabídku městských center podobným způsobem, jakým jsou řízena nákupní centra. Předpokladem praktické aplikovatelnosti tohoto modelu je důvěra, komunikace, spolupráce a partnerství mezi vlastníky nemovitostí, nájemci, podnikateli, městskou správou a veřejností, a také aktivní (aktivistický) přístup městských samospráv. Prvním krokem na cestě k implementaci tohoto modelu může být zřízení pozice městského architekta nebo city manažera. Z hlediska implementace modelu city-managementu je nutné, aby se aktéři rozvoje městských center dohodli na těchto pěti klíčových otázkách: (1.) jak bude zajištěna komunikace, koordinace a spolupráce aktérů rozvoje městských center (procesní stránka) (2.) kdo a jakým způsobem bude rozhodovat o revitalizačních opařeních? Jaké kompetence budou svěřeny městskému architektovi anebo city-manažerovi? (rozhodovací stránka) (3.) jakou právní formu bude mít city-management? Stačí vytvořit neformální kulatý stůl nebo je nutné založit formální organizaci jako např. občanské sdružení, sdružení právnických a fyzických osob nebo společnost s ručením omezeným (organizační stránka)? (4.) jaká klíčová opatření je zapotřebí přijmout? (obsahová/ věcná stránka) (5.) jakým způsobem budou dohodnutá opatření financována? Je nutné vytvořit speciální fond? (finanční stránka). Metodika se nezabývá obecnými aspekty tvorby strategických dokumentů, k nimž patří práce se SWOT analýzou, identifikace cílů a opatření, vytváření pracovních skupin, zapojování veřejnosti apod.
Czech name
Metodika revitalizace městských center v kontextu jejich polyfunkčního využití
Czech description
Publikace se zabývá tím, jak postupovat při revitalizaci městských center. Novost našeho přístupu spočívá v tom, že věnuje soustředěnou pozornost městským centrům jako specifickým funkčním částem měst. Zabývá se jejich udržitelným rozvojem a revitalizací v kontextu jejich funkčního využívání a vybavenosti. Jak jsme již uvedli, dosavadní pozornost se věnovala spíše otázkám tvorby a revitalizace jednotlivých veřejných prostranství. To znamená architektonickým a urbanistickým otázkám, jak dosáhnout toho, aby nově vytvářená nebo revitalizovaná veřejná prostranství byla navrhována podle lidských měřítek a lidé se v nich dobře cítili. Jak o tom hovoří guru současného urbanismu Jan Gehl, autor knih „Život mezi budovami“ nebo „Města pro lidi“: „Je nutné navrátit městská centra lidem“. K tomu, aby lidé městská centra více navštěvovali nestačí „pouze“ zpřístupnit městská centra pro pěší a cyklisty, opravit fasády domů, zlepšit osvětlení, vysázet stromy, vyměnit dlažbu za historickou nebo doplnit mobiliář. Je nutné vytvořit takový mix nabídky, skládající se z dobré dopravní dostupnosti, nabídky maloobchodu a služeb, možností trávení volného času, venkovní gastronomie, kulturních a společenských akcí, atraktivity veřejných prostranství atd., který bude odpovídat potřebám a přáním návštěvníků a dalších cílových skupin, jako jsou rezidenti, podnikatelé apod. Metodika poskytuje návod, jak takový mix vytvářet. Novost metodiky spočívá také v tom, že se pokouší v našich podmínkách implementovat myšlenky city-managementu (town centre managementu). Jedná se o kooperativní model, jehož cílem je řídit nabídku městských center podobným způsobem, jakým jsou řízena nákupní centra. Předpokladem praktické aplikovatelnosti tohoto modelu je důvěra, komunikace, spolupráce a partnerství mezi vlastníky nemovitostí, nájemci, podnikateli, městskou správou a veřejností, a také aktivní (aktivistický) přístup městských samospráv. Prvním krokem na cestě k implementaci tohoto modelu může být zřízení pozice městského architekta nebo city manažera. Z hlediska implementace modelu city-managementu je nutné, aby se aktéři rozvoje městských center dohodli na těchto pěti klíčových otázkách: (1.) jak bude zajištěna komunikace, koordinace a spolupráce aktérů rozvoje městských center (procesní stránka) (2.) kdo a jakým způsobem bude rozhodovat o revitalizačních opařeních? Jaké kompetence budou svěřeny městskému architektovi anebo city-manažerovi? (rozhodovací stránka) (3.) jakou právní formu bude mít city-management? Stačí vytvořit neformální kulatý stůl nebo je nutné založit formální organizaci jako např. občanské sdružení, sdružení právnických a fyzických osob nebo společnost s ručením omezeným (organizační stránka)? (4.) jaká klíčová opatření je zapotřebí přijmout? (obsahová/ věcná stránka) (5.) jakým způsobem budou dohodnutá opatření financována? Je nutné vytvořit speciální fond? (finanční stránka). Metodika se nezabývá obecnými aspekty tvorby strategických dokumentů, k nimž patří práce se SWOT analýzou, identifikace cílů a opatření, vytváření pracovních skupin, zapojování veřejnosti apod.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50702 - Urban studies (planning and development)
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TL01000498" target="_blank" >TL01000498: Revitalization of city centers and other public spaces in the Czech Republic: Problems, foreign inspiration, possible solutions</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-261-0992-1
Number of pages
117
Publisher name
Západočeská univerzita
Place of publication
Plzeň
UT code for WoS book
—