The Everyday Nature of the Dog (in the poetry of Jiří Kolář and Miroslav Holub)
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F17%3A43896441" target="_blank" >RIV/60076658:12210/17:43896441 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Všednosti psa (ve verších Jiřího Koláře a Miroslava Holuba)
Original language description
Studie se zabývá konceptem každodennosti v teoretickém myšlení a tvůrčí tvorbě Jiřího Koláře a Miroslava Holuba, tj. básníků, kteří byli členy dvou uměleckých skupin čtyřicátých a padesátých let: Skupiny 42 a skupiny kolem časopisu Květen. Přestože se v jejich teoretických východiscích a dílech oba přihlásili k programu každodennosti nebo tzv. poezii všedního dne, jejich koncepce byly - i přes některé společné znaky spíše obecné povahy - odlišné. Svou roli sehrál různý dobový kontext, tj. doba druhé světové války a čas tzv. tání, když byla narušena normativita v oficiálně vydávaném umění. Tato období byla dobou totalitního režimu, na který obě umělecké skupiny i oba autoři odpověděli, každý svým vlastním způsobem. Kolář se snažil svědčit o běžném člověku, který čelí dějinám, a člověk jako subjekt se ocitl uprostřed jeho pozornosti; každodennost se tak v jeho poezii stává limitní situací. Holubův přístup je charakterizován popisem, mentorováním, jeho subjekt slouží k ilustraci děje a dějin, ale zároveň je znepokojován návratem k základním hodnotám s etickým výsledkem. Rozdíl mezi těmito dvěma básníky je v tom, že pro Koláře je báseň forma empatie, zatímco pro Holub je to ukázka myšlenky, která se odehrává v předem definovaném cíli.
Czech name
Všednosti psa (ve verších Jiřího Koláře a Miroslava Holuba)
Czech description
Studie se zabývá konceptem každodennosti v teoretickém myšlení a tvůrčí tvorbě Jiřího Koláře a Miroslava Holuba, tj. básníků, kteří byli členy dvou uměleckých skupin čtyřicátých a padesátých let: Skupiny 42 a skupiny kolem časopisu Květen. Přestože se v jejich teoretických východiscích a dílech oba přihlásili k programu každodennosti nebo tzv. poezii všedního dne, jejich koncepce byly - i přes některé společné znaky spíše obecné povahy - odlišné. Svou roli sehrál různý dobový kontext, tj. doba druhé světové války a čas tzv. tání, když byla narušena normativita v oficiálně vydávaném umění. Tato období byla dobou totalitního režimu, na který obě umělecké skupiny i oba autoři odpověděli, každý svým vlastním způsobem. Kolář se snažil svědčit o běžném člověku, který čelí dějinám, a člověk jako subjekt se ocitl uprostřed jeho pozornosti; každodennost se tak v jeho poezii stává limitní situací. Holubův přístup je charakterizován popisem, mentorováním, jeho subjekt slouží k ilustraci děje a dějin, ale zároveň je znepokojován návratem k základním hodnotám s etickým výsledkem. Rozdíl mezi těmito dvěma básníky je v tom, že pro Koláře je báseň forma empatie, zatímco pro Holub je to ukázka myšlenky, která se odehrává v předem definovaném cíli.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60204 - General literature studies
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Polidštěné zvíře. Kapitoly ke středoevropskému myšlení o literatuře
ISBN
978-80-87895-94-8
Number of pages of the result
22
Pages from-to
107-128
Number of pages of the book
139
Publisher name
Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta
Place of publication
Olomouc
UT code for WoS chapter
—