All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Power and Powerlessness of the Canon

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F23%3A43907762" target="_blank" >RIV/60076658:12210/23:43907762 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Moc a bezmoc kánonu

  • Original language description

    Příspěvek se věnuje jednomu z nejvýznamnějších zdůvodnění relevance pojmu uměleckého kánonu pro teorii estetického oceňování uměleckých děl v rámci angloamerické estetiky druhé poloviny 20. století, koncepci kategorií umění amerického filozofa Kendalla L. Waltona. V textu se soustředíme na otázku, které Walton velkou pozornost nevěnoval, a to na vysvětlení způsobu, jakým kategorie umění vznikají a upevňují svůj status. Toto téma nás dovádí ke dvěma tezím, které dílem s Waltonovým přístupem souznějí a dílem jej kriticky revidují. První říká, že kategorie umění, které se podílejí na zrodu a stabilitě uměleckého kánonu, mají dynamickou povahu, vycházející z neustále probíhajícího a proměňujícího se estetického souzení. Druhá teze pak tvrdí, že z určitého hlediska se může znalost kategorií a kanonicky ustavených kritických standardů stát zátěží, která blokuje možnost čerstvého vhledu a ocenění inovativních počinů na půdě umělecké tvorby a recepce.

  • Czech name

    Moc a bezmoc kánonu

  • Czech description

    Příspěvek se věnuje jednomu z nejvýznamnějších zdůvodnění relevance pojmu uměleckého kánonu pro teorii estetického oceňování uměleckých děl v rámci angloamerické estetiky druhé poloviny 20. století, koncepci kategorií umění amerického filozofa Kendalla L. Waltona. V textu se soustředíme na otázku, které Walton velkou pozornost nevěnoval, a to na vysvětlení způsobu, jakým kategorie umění vznikají a upevňují svůj status. Toto téma nás dovádí ke dvěma tezím, které dílem s Waltonovým přístupem souznějí a dílem jej kriticky revidují. První říká, že kategorie umění, které se podílejí na zrodu a stabilitě uměleckého kánonu, mají dynamickou povahu, vycházející z neustále probíhajícího a proměňujícího se estetického souzení. Druhá teze pak tvrdí, že z určitého hlediska se může znalost kategorií a kanonicky ustavených kritických standardů stát zátěží, která blokuje možnost čerstvého vhledu a ocenění inovativních počinů na půdě umělecké tvorby a recepce.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2023

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Kánony. V sieti kontextov, interpretácií a referenčných rámcov

  • ISBN

    978-80-972624-5-7

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    10

  • Pages from-to

    122-131

  • Publisher name

    Slovenská asociácia pre estetiku

  • Place of publication

    Bratislava

  • Event location

    Nitra

  • Event date

    Oct 19, 2023

  • Type of event by nationality

    EUR - Evropská akce

  • UT code for WoS article