Does "Great" Art Exist? A Critique of the Axiological Foundations of the Artistic Canon
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F15%3A33153736" target="_blank" >RIV/61989592:15210/15:33153736 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Existuje "velké" umění? Kritika axiologického základu uměleckého kánonu
Original language description
Text se zabývá kritickými výhradami vůči koncepci uměleckého kánonu pojímaného jako souhrn děl s objektivní estetickou hodnotou, která je ověřována testem času. Nejprve jsou diskutovány a testovány námitky feministické a postkoloniální kritiky. Jako stěžejní se nicméně prokazuje sociologická výhrada zpochybňující samotný axiologický základ kánonu, totiž možnost obecně platného estetického hodnocení. V další části příspěvku je diskutována teorie ideálního vnímání jakožto řešení problému zdůvodnění estetického soudu. V textu se snažím prokázat, že teorie ideálního kritika se z axiologického hlediska nicméně zaplétá do logického kruhu, nekonečného regresu nebo své zdůvodnění nakonec nachází v dané společenské praxi. Další problém této teorie spočívá v mylném předpokladu o logické nezávislosti deskriptivní a hodnotící složky estetických pojmů. Neoddělitelnost hodnotícího postoje od podmínek užití estetických pojmů poukazuje na relativní platnost estetické hodnoty a uměleckého kánonu v závi
Czech name
Existuje "velké" umění? Kritika axiologického základu uměleckého kánonu
Czech description
Text se zabývá kritickými výhradami vůči koncepci uměleckého kánonu pojímaného jako souhrn děl s objektivní estetickou hodnotou, která je ověřována testem času. Nejprve jsou diskutovány a testovány námitky feministické a postkoloniální kritiky. Jako stěžejní se nicméně prokazuje sociologická výhrada zpochybňující samotný axiologický základ kánonu, totiž možnost obecně platného estetického hodnocení. V další části příspěvku je diskutována teorie ideálního vnímání jakožto řešení problému zdůvodnění estetického soudu. V textu se snažím prokázat, že teorie ideálního kritika se z axiologického hlediska nicméně zaplétá do logického kruhu, nekonečného regresu nebo své zdůvodnění nakonec nachází v dané společenské praxi. Další problém této teorie spočívá v mylném předpokladu o logické nezávislosti deskriptivní a hodnotící složky estetických pojmů. Neoddělitelnost hodnotícího postoje od podmínek užití estetických pojmů poukazuje na relativní platnost estetické hodnoty a uměleckého kánonu v závi
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AA - Philosophy and religion
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GPP409%2F11%2FP374" target="_blank" >GPP409/11/P374: Sociological Critique of Aesthetic Autonomy</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2015
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Filosofický časopis
ISSN
0015-1831
e-ISSN
—
Volume of the periodical
63
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
18
Pages from-to
95-112
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—