Godfrey Reggio and contemporary environmental aesthetics
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F24%3A43909389" target="_blank" >RIV/60076658:12210/24:43909389 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Godfrey Regio a současná environmentální estetika
Original language description
Jeden ze stěžejních úkolů environmentální estetiky (Ronald Hepburn, Allen Carlson, Arnold Berleant) je ukázat, že estetická zkušenost s (nejen) přírodním prostředím není redukovatelná na naše estetické zkušenosti s uměním. Ve svých textech zdůrazňují, že privilegované zaměření estetiků a recipientů na uměleckou oblast jako zdroj estetických prožitků, může vést ke ztrátě citlivosti vůči estetické povaze mimoumělecké oblasti. Environmentální estetikové se proto snaží ukázat, že v rámci estetického pole existují dvě centra, dva typy estetické zkušenosti, které se na se sebe nedají vzájemně redukovat, estetická zkušenost s uměním a estetická zkušenost s přírodním prostředím. V rámci estetického oceňování přírody zdůrazňují především tři diference: absenci předem stanoveného rámce, obsaženost recipienta v daném prostředí a její multisensorickou povahu. Ačkoliv se základními tezemi environmentální estetiky souhlasíme, domníváme se, že umělecká díla mohou důležité rysy naší estetické zkušenosti s přírodou nejen zastírat, ale i ukazovat a to dokonce i ty, které tématizuje environmentální estetika. Tento motiv se pokusíme ukázat právě prostřednictvím interpretace Reggiových filmových esejů. Spojující linií interpretace bude téma rytmu, který je v analyzovaných filmech neseno nejen hudbou Philipa Glasse, ale i specifickým pohybem obrazu.
Czech name
Godfrey Regio a současná environmentální estetika
Czech description
Jeden ze stěžejních úkolů environmentální estetiky (Ronald Hepburn, Allen Carlson, Arnold Berleant) je ukázat, že estetická zkušenost s (nejen) přírodním prostředím není redukovatelná na naše estetické zkušenosti s uměním. Ve svých textech zdůrazňují, že privilegované zaměření estetiků a recipientů na uměleckou oblast jako zdroj estetických prožitků, může vést ke ztrátě citlivosti vůči estetické povaze mimoumělecké oblasti. Environmentální estetikové se proto snaží ukázat, že v rámci estetického pole existují dvě centra, dva typy estetické zkušenosti, které se na se sebe nedají vzájemně redukovat, estetická zkušenost s uměním a estetická zkušenost s přírodním prostředím. V rámci estetického oceňování přírody zdůrazňují především tři diference: absenci předem stanoveného rámce, obsaženost recipienta v daném prostředí a její multisensorickou povahu. Ačkoliv se základními tezemi environmentální estetiky souhlasíme, domníváme se, že umělecká díla mohou důležité rysy naší estetické zkušenosti s přírodou nejen zastírat, ale i ukazovat a to dokonce i ty, které tématizuje environmentální estetika. Tento motiv se pokusíme ukázat právě prostřednictvím interpretace Reggiových filmových esejů. Spojující linií interpretace bude téma rytmu, který je v analyzovaných filmech neseno nejen hudbou Philipa Glasse, ale i specifickým pohybem obrazu.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
PRÍRODA, KULTÚRA, FILM
ISBN
978-80-974868-0-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
14
Pages from-to
18-31
Publisher name
Asociácia slovenských filmových klubov
Place of publication
Bratislava
Event location
Krpáčovo
Event date
Oct 12, 2023
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—