Local specifics of the South Bohemian Region with regard to the use of cars with alternative types of fuels
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12220%2F21%3A43902720" target="_blank" >RIV/60076658:12220/21:43902720 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.researchgate.net/publication/354985387_Lokalni_specifika_Jihoceskeho_kraje_s_ohledem_na_vyuzivani_automobilu_s_alternativnimi_druhy_paliv" target="_blank" >https://www.researchgate.net/publication/354985387_Lokalni_specifika_Jihoceskeho_kraje_s_ohledem_na_vyuzivani_automobilu_s_alternativnimi_druhy_paliv</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Lokální specifika Jihočeského kraje s ohledem na využívání automobilů s alternativními druhy paliv
Original language description
Jihočeský kraj (JčK) svou výměrou zabírá více jak 12,8 % plochy České republiky (ČR), a je tak druhým největší krajem ČR potýkající se s narůstající intenzitou dopravy. S tou souvisí vyšší počet provozovaných dopravních prostředků, který zažívá v posledních letech nebývalou expanzi. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, tak i v ČR se stávají elektromobily běžnou součástí převážně městského provozu. Článek se zabývá rozšířením e-mobility v JčK, který dlouhodobě podporují nejen energetické společnosti profitující z narůstajících čísel prodejů elektromobilů, ale také dále roste zájem obchodních řetězců o zlepšování služeb zákazníkům společně s výstavbou dobíjecích stanic u svých obchodních center. Pro zhodnocení stávající dopravní infrastruktury ČR (JčK) je klíčové postupné vyhodnocování aktuálního stavu rozvoje e-mobility v ČR, plnění cílů a opatření předchozí verze Národního akčního plánu čisté mobility (NAP ČM) a současně je potřeba kalkulovat s výsledky studie proveditelnosti zrealizované pro JčK. Mj. dle dílčí studie v rámci Predikce vývoje elektromobily v ČR, která byla vypracována pro distributory ČEZ, E.GD a PRE, NAP ČM predikuje až 1 000 lokalit v rámci celé ČR pro dostatečnou dobíjecí infrastrukturu. Se stejným cílem počítá i operační program „Doprava“ Ministerstva dopravy ČR, který očekává do konce půlky roku 2023 výstavbu 500 rychlodobíjecích stanic pro vytvoření páteřní sítě a doplňkových 400 pomalých dobíjecích stanic. Posilování e-mobility může pro JčK znamenat snížení zaměstnanosti v automobilovém průmyslu, který je v kraji silně zastoupen. Nástup e-mobility by však měl mít na českou ekonomiku spíše pozitivní dopad, a lze očekávat i nové pracovní pozice (přímo i nepřímo spojené s novým odvětvím). Nárust počtu elektromobilů bude vyžadovat zvýšení kapacity dodavatelských řetězců baterií, počtu dobíjecích míst, a také stabilizaci distribuční soustavy elektřiny (při naplnění negativní predikce). Lze ale předpokládat, že poptávku po vyšším množství elektromobilů na silnicích, a tedy i zvýšenou spotřebu elektrické energie, částečně uspokojí nově instalované fotovoltaické elektrárny domácností. Emisní náročnost elektromobilů tak bude zase o něco nižší. V rámci stanovených cílů v oblasti nízkouhlíkového hospodářství v NAP ČM se ukazuje jako stěžejní jít cestou energetických úspor. E-mobilita v dopravě je jednou z těchto cest, kterými se můžeme v našich regionech vydat.
Czech name
Lokální specifika Jihočeského kraje s ohledem na využívání automobilů s alternativními druhy paliv
Czech description
Jihočeský kraj (JčK) svou výměrou zabírá více jak 12,8 % plochy České republiky (ČR), a je tak druhým největší krajem ČR potýkající se s narůstající intenzitou dopravy. S tou souvisí vyšší počet provozovaných dopravních prostředků, který zažívá v posledních letech nebývalou expanzi. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, tak i v ČR se stávají elektromobily běžnou součástí převážně městského provozu. Článek se zabývá rozšířením e-mobility v JčK, který dlouhodobě podporují nejen energetické společnosti profitující z narůstajících čísel prodejů elektromobilů, ale také dále roste zájem obchodních řetězců o zlepšování služeb zákazníkům společně s výstavbou dobíjecích stanic u svých obchodních center. Pro zhodnocení stávající dopravní infrastruktury ČR (JčK) je klíčové postupné vyhodnocování aktuálního stavu rozvoje e-mobility v ČR, plnění cílů a opatření předchozí verze Národního akčního plánu čisté mobility (NAP ČM) a současně je potřeba kalkulovat s výsledky studie proveditelnosti zrealizované pro JčK. Mj. dle dílčí studie v rámci Predikce vývoje elektromobily v ČR, která byla vypracována pro distributory ČEZ, E.GD a PRE, NAP ČM predikuje až 1 000 lokalit v rámci celé ČR pro dostatečnou dobíjecí infrastrukturu. Se stejným cílem počítá i operační program „Doprava“ Ministerstva dopravy ČR, který očekává do konce půlky roku 2023 výstavbu 500 rychlodobíjecích stanic pro vytvoření páteřní sítě a doplňkových 400 pomalých dobíjecích stanic. Posilování e-mobility může pro JčK znamenat snížení zaměstnanosti v automobilovém průmyslu, který je v kraji silně zastoupen. Nástup e-mobility by však měl mít na českou ekonomiku spíše pozitivní dopad, a lze očekávat i nové pracovní pozice (přímo i nepřímo spojené s novým odvětvím). Nárust počtu elektromobilů bude vyžadovat zvýšení kapacity dodavatelských řetězců baterií, počtu dobíjecích míst, a také stabilizaci distribuční soustavy elektřiny (při naplnění negativní predikce). Lze ale předpokládat, že poptávku po vyšším množství elektromobilů na silnicích, a tedy i zvýšenou spotřebu elektrické energie, částečně uspokojí nově instalované fotovoltaické elektrárny domácností. Emisní náročnost elektromobilů tak bude zase o něco nižší. V rámci stanovených cílů v oblasti nízkouhlíkového hospodářství v NAP ČM se ukazuje jako stěžejní jít cestou energetických úspor. E-mobilita v dopravě je jednou z těchto cest, kterými se můžeme v našich regionech vydat.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
20704 - Energy and fuels
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů