All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Local specifics of the South Bohemian Region with regard to the use of cars with alternative types of fuels

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12220%2F21%3A43902720" target="_blank" >RIV/60076658:12220/21:43902720 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://www.researchgate.net/publication/354985387_Lokalni_specifika_Jihoceskeho_kraje_s_ohledem_na_vyuzivani_automobilu_s_alternativnimi_druhy_paliv" target="_blank" >https://www.researchgate.net/publication/354985387_Lokalni_specifika_Jihoceskeho_kraje_s_ohledem_na_vyuzivani_automobilu_s_alternativnimi_druhy_paliv</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Lokální specifika Jihočeského kraje s ohledem na využívání automobilů s alternativními druhy paliv

  • Original language description

    Jihočeský kraj (JčK) svou výměrou zabírá více jak 12,8 % plochy České republiky (ČR), a je tak druhým největší krajem ČR potýkající se s narůstající intenzitou dopravy. S tou souvisí vyšší počet provozovaných dopravních prostředků, který zažívá v posledních letech nebývalou expanzi. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, tak i v ČR se stávají elektromobily běžnou součástí převážně městského provozu. Článek se zabývá rozšířením e-mobility v JčK, který dlouhodobě podporují nejen energetické společnosti profitující z narůstajících čísel prodejů elektromobilů, ale také dále roste zájem obchodních řetězců o zlepšování služeb zákazníkům společně s výstavbou dobíjecích stanic u svých obchodních center. Pro zhodnocení stávající dopravní infrastruktury ČR (JčK) je klíčové postupné vyhodnocování aktuálního stavu rozvoje e-mobility v ČR, plnění cílů a opatření předchozí verze Národního akčního plánu čisté mobility (NAP ČM) a současně je potřeba kalkulovat s výsledky studie proveditelnosti zrealizované pro JčK. Mj. dle dílčí studie v rámci Predikce vývoje elektromobily v ČR, která byla vypracována pro distributory ČEZ, E.GD a PRE, NAP ČM predikuje až 1 000 lokalit v rámci celé ČR pro dostatečnou dobíjecí infrastrukturu. Se stejným cílem počítá i operační program „Doprava“ Ministerstva dopravy ČR, který očekává do konce půlky roku 2023 výstavbu 500 rychlodobíjecích stanic pro vytvoření páteřní sítě a doplňkových 400 pomalých dobíjecích stanic. Posilování e-mobility může pro JčK znamenat snížení zaměstnanosti v automobilovém průmyslu, který je v kraji silně zastoupen. Nástup e-mobility by však měl mít na českou ekonomiku spíše pozitivní dopad, a lze očekávat i nové pracovní pozice (přímo i nepřímo spojené s novým odvětvím). Nárust počtu elektromobilů bude vyžadovat zvýšení kapacity dodavatelských řetězců baterií, počtu dobíjecích míst, a také stabilizaci distribuční soustavy elektřiny (při naplnění negativní predikce). Lze ale předpokládat, že poptávku po vyšším množství elektromobilů na silnicích, a tedy i zvýšenou spotřebu elektrické energie, částečně uspokojí nově instalované fotovoltaické elektrárny domácností. Emisní náročnost elektromobilů tak bude zase o něco nižší. V rámci stanovených cílů v oblasti nízkouhlíkového hospodářství v NAP ČM se ukazuje jako stěžejní jít cestou energetických úspor. E-mobilita v dopravě je jednou z těchto cest, kterými se můžeme v našich regionech vydat.

  • Czech name

    Lokální specifika Jihočeského kraje s ohledem na využívání automobilů s alternativními druhy paliv

  • Czech description

    Jihočeský kraj (JčK) svou výměrou zabírá více jak 12,8 % plochy České republiky (ČR), a je tak druhým největší krajem ČR potýkající se s narůstající intenzitou dopravy. S tou souvisí vyšší počet provozovaných dopravních prostředků, který zažívá v posledních letech nebývalou expanzi. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, tak i v ČR se stávají elektromobily běžnou součástí převážně městského provozu. Článek se zabývá rozšířením e-mobility v JčK, který dlouhodobě podporují nejen energetické společnosti profitující z narůstajících čísel prodejů elektromobilů, ale také dále roste zájem obchodních řetězců o zlepšování služeb zákazníkům společně s výstavbou dobíjecích stanic u svých obchodních center. Pro zhodnocení stávající dopravní infrastruktury ČR (JčK) je klíčové postupné vyhodnocování aktuálního stavu rozvoje e-mobility v ČR, plnění cílů a opatření předchozí verze Národního akčního plánu čisté mobility (NAP ČM) a současně je potřeba kalkulovat s výsledky studie proveditelnosti zrealizované pro JčK. Mj. dle dílčí studie v rámci Predikce vývoje elektromobily v ČR, která byla vypracována pro distributory ČEZ, E.GD a PRE, NAP ČM predikuje až 1 000 lokalit v rámci celé ČR pro dostatečnou dobíjecí infrastrukturu. Se stejným cílem počítá i operační program „Doprava“ Ministerstva dopravy ČR, který očekává do konce půlky roku 2023 výstavbu 500 rychlodobíjecích stanic pro vytvoření páteřní sítě a doplňkových 400 pomalých dobíjecích stanic. Posilování e-mobility může pro JčK znamenat snížení zaměstnanosti v automobilovém průmyslu, který je v kraji silně zastoupen. Nástup e-mobility by však měl mít na českou ekonomiku spíše pozitivní dopad, a lze očekávat i nové pracovní pozice (přímo i nepřímo spojené s novým odvětvím). Nárust počtu elektromobilů bude vyžadovat zvýšení kapacity dodavatelských řetězců baterií, počtu dobíjecích míst, a také stabilizaci distribuční soustavy elektřiny (při naplnění negativní predikce). Lze ale předpokládat, že poptávku po vyšším množství elektromobilů na silnicích, a tedy i zvýšenou spotřebu elektrické energie, částečně uspokojí nově instalované fotovoltaické elektrárny domácností. Emisní náročnost elektromobilů tak bude zase o něco nižší. V rámci stanovených cílů v oblasti nízkouhlíkového hospodářství v NAP ČM se ukazuje jako stěžejní jít cestou energetických úspor. E-mobilita v dopravě je jednou z těchto cest, kterými se můžeme v našich regionech vydat.

Classification

  • Type

    O - Miscellaneous

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20704 - Energy and fuels

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů