Boublík’s “anonymous catechumens” and Rahner’s “anonymous Christians”
Result description
In the last century, Karel Rahner proposed a thesis that each adherent to non-Christian religions may reach salvation as well as Christian if he or she is faithful to his or her religious tradition. Therefore, he called all such non-Christians “anonymous Christians”. This thesis was accepted from Rahner by Jacques Dupuis, who supported it by further arguments. However, Rahner’s thesis had also its adversaries. One of them was Vladimír Boublík, who proposed conception of “anonymous catechumens” against Rahner’s thesis. But this was not known neither to Rahner not Dupuis. Boublík’s conception was further investigated and developed by Karel Skalický. He deduced from the New Testament such a theology of Christian existence, where time plays an important role, which was not considered neither by Rahner, nor Dupuis. In such a way, Skalický thought out more thoroughly Boublík’s thesis about “anonymous catechumens”.
Keywords
EschatologySalvationResurrectionNon-ChristianChristianBody of ChristChristSupernatural ExistentialGraceVocationConversion
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Boublíkovi „anonymní katechumeni“ a Rahnerovi „anonymní křesťané“
Original language description
Karl Rahner v minulém století přišel s tezí, že každý příslušník jiných nekřesťanských náboženství se může zrovna tak spasit jako křesťan, je-li věrný svému vlastnímu náboženství, jemuž věří. Nazval proto všechny takové nekřesťany „anonymními křesťany“. Tutéž tezi pak od Rahnera převzal Jacques Dupuis, který ji podpořil dalšími argumenty. V minulém století však proti Rahnerovi vystoupil Vladimír Boublík s tezí „anonymních katechumenů“. S tou však nebyli srozuměni ani tenkrát Rahner, ani nyní Dupuis. Skalický však na Boublíkovu obranu a z jeho inspirace vyvodil z Nového Zákona takovou teologii křesťanského bytí, v níž čas hraje svou důležitou funkci, kterou nevzali v úvahu ani Rahner, ani Dupuis. Tím tak důsledněji domyslel Boublíkovu tezi „anonymních katechumenů“.
Czech name
Boublíkovi „anonymní katechumeni“ a Rahnerovi „anonymní křesťané“
Czech description
Karl Rahner v minulém století přišel s tezí, že každý příslušník jiných nekřesťanských náboženství se může zrovna tak spasit jako křesťan, je-li věrný svému vlastnímu náboženství, jemuž věří. Nazval proto všechny takové nekřesťany „anonymními křesťany“. Tutéž tezi pak od Rahnera převzal Jacques Dupuis, který ji podpořil dalšími argumenty. V minulém století však proti Rahnerovi vystoupil Vladimír Boublík s tezí „anonymních katechumenů“. S tou však nebyli srozuměni ani tenkrát Rahner, ani nyní Dupuis. Skalický však na Boublíkovu obranu a z jeho inspirace vyvodil z Nového Zákona takovou teologii křesťanského bytí, v níž čas hraje svou důležitou funkci, kterou nevzali v úvahu ani Rahner, ani Dupuis. Tím tak důsledněji domyslel Boublíkovu tezi „anonymních katechumenů“.
Classification
Type
Jost - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60303 - Theology
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Salve
ISSN
1213-6301
e-ISSN
—
Volume of the periodical
29
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
14
Pages from-to
61-74
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—
Result type
Jost - Miscellaneous article in a specialist periodical
OECD FORD
Theology
Year of implementation
2019