Trait-State Anxiety, Worry, and Emotionality in Athletic Competition
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F05%3A00006447" target="_blank" >RIV/60076658:12410/05:00006447 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Trait-State Anxiety, Worry, and Emotionality in Athletic Competition
Original language description
A fundamental tenet of Spielberger's Trait-State Anxiety Theory is that persons high in trait anxiety (T-Anxiety) perceive stressful situations in which they are evaluated as more threatening, and respond to such situations with greater elevations in state anxiety (S-Anxiety), than persons low in- T-Anxiety. Members of the Czech National Female Handball Team (N = 24) completed the T-Anxiety scale of the State-Trait Anxiety inventory (STAI) two days before a practice game. They also responded to the STAIS-Anxiety scale and the Competitive State Anxiety inventory (CSAI) Immediately before and after the practice game and a competitive game that was played 1 week later. The Cognitive interference Questionnaire (CIQ) was administered immediately followingboth games. The Anxiety scales all correlated negatively with game performance, but only the CSAI correlations were significant. Although the high T-Anxiety players showed a greater increase in S-Anxiety and task-irrelevant cognitive resp
Czech name
Úzkost jako rys a stav, kognitivní úzkost a emocionalita ve sportovním soutěžení.
Czech description
Fundamentální rámec tvoří Spielbergerova "Trait-State" teorie úzkosti, která říká, že osoby skórující vysoce v úzkosti jako rysu percipují stresové situace jako více ohrožující a odpovídají na takovéto situace vyšší elevací stavové úzkosti, než osoby skórující nízko v rysové úzkosti. Členky českého národního týmu v házené (N=24) vyplnily škálu úzkosti jako rysu (T-Anxiety) z STAI dva dny před utkáním. Rovněž odpovídaly na STAI S-Anxiety a CSAI bezprostředně před důležitým a tréninkovým utkáním a po něm(jedna hra tréninková, jedna důležitá). Ačkoliv hráčky s vysokou T-úzkostí vykazovaly vyšší zvýšení S-úzkosti a úkolově irelevantních kognicí, tento predikovaný interakční efekt byl významný pouze pro úkolově irelevantní kognice v důležité hře, nikoli vehře tréninkové. Nálezy jsou diskutovány v kontextu teorií úzkosti, motivace a kontroly činnosti.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AN - Psychology
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2005
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Stress and Emotion
ISBN
0-415-94437-6
Number of pages of the result
15
Pages from-to
45-59
Number of pages of the book
—
Publisher name
Routledge, Taylor & Francis Group New York. London
Place of publication
New York
UT code for WoS chapter
—