All
All

What are you looking for?

All
Projects
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Can teacher affect the motivation of his/her pupils' learners?

Result description

Motivation is one of the most problematic parts of the psychological and educational research object. Whether or not modification appears to be possible depends on motive construct you use. According to cognitive theory of motivation (e. g. Heckhausen) we can be successful in modifying pupils' motives. From Mc Clelland's point of view we can only be successful in modifying "life management skills". View, which is presented, in the book by Hrabal, Man & Pavelková (1984, 1989) will is extended in some respects.

Keywords

teachermotive modifyingclassroom-settingstheoretical consideration

The result's identifiers

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Může učitel ovlivňovat motivaci svých žáků?

  • Original language description

    Motivace je jednou z nejproblematičtějších součástí předmětu psychologického a pedagogického výzkumu. Zda-li je či není modifikace motivu možná, závisí na námi užívaném motivačním konstruktu. Ve shodě s kognitivní teorií motivace (e. g. Heckhausen) můžeme být úspěšní při modifikování motivace žáků. Z pohledu Mc Clellanda můžeme úspěšně modifikovat pouze "life management skills". Pohled prezentovaný v knize Hrabal, Man, Pavelková (1984,1989) bude v některých ohledech rozšířen.

  • Czech name

    Může učitel ovlivňovat motivaci svých žáků?

  • Czech description

    Motivace je jednou z nejproblematičtějších součástí předmětu psychologického a pedagogického výzkumu. Zda-li je či není modifikace motivu možná, závisí na námi užívaném motivačním konstruktu. Ve shodě s kognitivní teorií motivace (e. g. Heckhausen) můžeme být úspěšní při modifikování motivace žáků. Z pohledu Mc Clellanda můžeme úspěšně modifikovat pouze "life management skills". Pohled prezentovaný v knize Hrabal, Man, Pavelková (1984,1989) bude v některých ohledech rozšířen.

Classification

  • Type

    A - Audiovisual production

  • CEP classification

    AN - Psychology

  • OECD FORD branch

Result continuities

Others

  • Publication year

    2007

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-7040-991-6

  • Place of publication

    České Budějovice

  • Publisher/client name

    Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta

  • Version

  • Carrier ID

    CD