Can teacher affect the motivation of his/her pupils' learners?
Result description
Motivation is one of the most problematic parts of the psychological and educational research object. Whether or not modification appears to be possible depends on motive construct you use. According to cognitive theory of motivation (e. g. Heckhausen) we can be successful in modifying pupils' motives. From Mc Clelland's point of view we can only be successful in modifying "life management skills". View, which is presented, in the book by Hrabal, Man & Pavelková (1984, 1989) will is extended in some respects.
Keywords
teachermotive modifyingclassroom-settingstheoretical consideration
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Může učitel ovlivňovat motivaci svých žáků?
Original language description
Motivace je jednou z nejproblematičtějších součástí předmětu psychologického a pedagogického výzkumu. Zda-li je či není modifikace motivu možná, závisí na námi užívaném motivačním konstruktu. Ve shodě s kognitivní teorií motivace (e. g. Heckhausen) můžeme být úspěšní při modifikování motivace žáků. Z pohledu Mc Clellanda můžeme úspěšně modifikovat pouze "life management skills". Pohled prezentovaný v knize Hrabal, Man, Pavelková (1984,1989) bude v některých ohledech rozšířen.
Czech name
Může učitel ovlivňovat motivaci svých žáků?
Czech description
Motivace je jednou z nejproblematičtějších součástí předmětu psychologického a pedagogického výzkumu. Zda-li je či není modifikace motivu možná, závisí na námi užívaném motivačním konstruktu. Ve shodě s kognitivní teorií motivace (e. g. Heckhausen) můžeme být úspěšní při modifikování motivace žáků. Z pohledu Mc Clellanda můžeme úspěšně modifikovat pouze "life management skills". Pohled prezentovaný v knize Hrabal, Man, Pavelková (1984,1989) bude v některých ohledech rozšířen.
Classification
Type
A - Audiovisual production
CEP classification
AN - Psychology
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2007
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7040-991-6
Place of publication
České Budějovice
Publisher/client name
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta
Version
—
Carrier ID
CD
Basic information
Result type
A - Audiovisual production
CEP
AN - Psychology
Year of implementation
2007