The development of didactics of geography and new trends in the teaching of geography in the Czech Republic
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F13%3A43886362" target="_blank" >RIV/60076658:12410/13:43886362 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vývoj didaktiky geografie a nové trendy výuky zeměpisu v Česku.
Original language description
Příspěvek se věnuje vývoji didaktiky geografie v českých zemích a postavení geografie jako vědního oboru v systému věd. Následně popisuje nové trendy a směry výuky zeměpisu v České republice a zároveň se okrajově zmiňuje o problémech současné výuky zeměpisu na českých základních a středních školách.První etapa vývoje teorie vyučování zeměpisu, období let 1948 - 1965, je označována jako tzv. aplikační etapa (Hájek, 2003). Teorie vyučování zeměpisu (dnes didaktika geografie) byla touto dobou pouze pedagogickou disciplínou. Tvořivost zaměřovala na hledání a propracování metod, organizačních forem a materiálních prostředků specifických pro výuku zeměpisu. Od roku 1990 hovoříme o etapě tzv. transformace didaktiky geografie. Pozornost začala být v rámci výuky zeměpisu věnována novým tématům např. výchově k lidským právům a demokracii, multikulturalitě, mezinárodnímu porozumění a míru, informační či globální výchově aj. Didaktika geografie již představuje hraniční vědu ležící na průniku dvou
Czech name
Vývoj didaktiky geografie a nové trendy výuky zeměpisu v Česku.
Czech description
Příspěvek se věnuje vývoji didaktiky geografie v českých zemích a postavení geografie jako vědního oboru v systému věd. Následně popisuje nové trendy a směry výuky zeměpisu v České republice a zároveň se okrajově zmiňuje o problémech současné výuky zeměpisu na českých základních a středních školách.První etapa vývoje teorie vyučování zeměpisu, období let 1948 - 1965, je označována jako tzv. aplikační etapa (Hájek, 2003). Teorie vyučování zeměpisu (dnes didaktika geografie) byla touto dobou pouze pedagogickou disciplínou. Tvořivost zaměřovala na hledání a propracování metod, organizačních forem a materiálních prostředků specifických pro výuku zeměpisu. Od roku 1990 hovoříme o etapě tzv. transformace didaktiky geografie. Pozornost začala být v rámci výuky zeměpisu věnována novým tématům např. výchově k lidským právům a demokracii, multikulturalitě, mezinárodnímu porozumění a míru, informační či globální výchově aj. Didaktika geografie již představuje hraniční vědu ležící na průniku dvou
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
DE - Earth magnetism, geodesy, geography
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2013
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia Geographica
ISSN
2081-3341
e-ISSN
—
Volume of the periodical
148
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
PL - POLAND
Number of pages
9
Pages from-to
100-108
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—