All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Morphological versus Phonological Awareness in Relation to the Czech Language Environment

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F20%3A43901958" target="_blank" >RIV/60076658:12410/20:43901958 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2021/02/01_Bilkova.pdf" target="_blank" >https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2021/02/01_Bilkova.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Morfologické versus fonologické uvědomění ve vztahu k čtení v českém jazykovém prostředí

  • Original language description

    Cílem této studie je upozornit na specifický přínos morfologického uvědomění pro čtení. Morfologické uvědomění je srovnáváno s fonologickým, kterému bylo dosud věnováno více pozornosti v oblasti čtenářského výzkumu. K srovnávání byla vybrána dvě rozdílná jazyková prostředí, české a anglické. O mimořádném vlivu fonologického uvědomění na čtení se dnes nepochybuje. Morfologické uvědomění vstoupilo na scénu později, zhruba před dvěma dekádami. Byl objeven jeho přínos nejen pro porozumění, ale i pro rychlost a přesnost čtení a také dekódování pseudoslov, ve kterých čtenáři identifikují morfémické jednotky. Vzájemné pronikání obou uvědomění a facilitační účinek tohoto průniku na čtení vyjadřuje termín morfofonologie. Poznatky o morfologickém uvědomění vedou ke snaze cíleně trénovat morfologické uvědomění a tím facilitovat čtenářský výkon. V závěru je připojeno sdělení o původní české studii srovnávající vklad obou uvědomění pro čtení u dětí 3. až 6. ročníku ZŠ. Její autoři pomocí regresní analýzy zjistili, že (a) morfologické uvědomění má přinejmenším srovnatelný, a dokonce mocnější vliv na dekódování ve srovnání s vlivem fonologického uvědomění; (b) v čtenářském porozumění, které je studováno na explicitní úrovni, převažuje vliv fonologického uvědomění nad morfologickým uvědoměním. O nálezech je diskutováno.

  • Czech name

    Morfologické versus fonologické uvědomění ve vztahu k čtení v českém jazykovém prostředí

  • Czech description

    Cílem této studie je upozornit na specifický přínos morfologického uvědomění pro čtení. Morfologické uvědomění je srovnáváno s fonologickým, kterému bylo dosud věnováno více pozornosti v oblasti čtenářského výzkumu. K srovnávání byla vybrána dvě rozdílná jazyková prostředí, české a anglické. O mimořádném vlivu fonologického uvědomění na čtení se dnes nepochybuje. Morfologické uvědomění vstoupilo na scénu později, zhruba před dvěma dekádami. Byl objeven jeho přínos nejen pro porozumění, ale i pro rychlost a přesnost čtení a také dekódování pseudoslov, ve kterých čtenáři identifikují morfémické jednotky. Vzájemné pronikání obou uvědomění a facilitační účinek tohoto průniku na čtení vyjadřuje termín morfofonologie. Poznatky o morfologickém uvědomění vedou ke snaze cíleně trénovat morfologické uvědomění a tím facilitovat čtenářský výkon. V závěru je připojeno sdělení o původní české studii srovnávající vklad obou uvědomění pro čtení u dětí 3. až 6. ročníku ZŠ. Její autoři pomocí regresní analýzy zjistili, že (a) morfologické uvědomění má přinejmenším srovnatelný, a dokonce mocnější vliv na dekódování ve srovnání s vlivem fonologického uvědomění; (b) v čtenářském porozumění, které je studováno na explicitní úrovni, převažuje vliv fonologického uvědomění nad morfologickým uvědoměním. O nálezech je diskutováno.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání

  • ISSN

    2533-7882

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    4

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    21

  • Pages from-to

    7-28

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database