Comparison of map reading skills and geographical knowledge of future officers and geography teachers
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60162694%3AG43__%2F19%3A00555522" target="_blank" >RIV/60162694:G43__/19:00555522 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Srovnání schopností čtení map a geografických znalostí u budoucích důstojníků a učitelů zeměpisu
Original language description
Čtení mapy patří k důležitým dovednostem lidské populace a je součástí přírodovědné gramotnosti. Tyto dovednosti se u jednotlivých lidí liší zejména v závislosti na jejich věku, vzdělání a dalších okolnostech. U některých skupin dospělé populace očekáváme, že jejich schopnosti v těchto dovednostech jsou vyšší. Takovými skupinami osob jsou například vojáci, projektanti, učitelé zeměpisu a další. V současném digitálním světě se většina lidí stále častěji orientuje na digitální produkty a schopnosti spočívající v práci s papírovou mapou se vytrácejí. Tato skutečnost je pozorována i v případě studentů Univerzity obrany v Brně, budoucích důstojníků Armády České republiky. Pro ověření této skutečnosti bylo otestováno přibližně 200 studentů ve schopnostech čtení mapy a geografických znalostech České republiky. Zjištěné výsledky potvrdily výchozí předpoklady o snižující se úrovni těchto schopností, ale ukázaly i významné rozdíly mezi jednotlivými skupinami studentů. Ty byly zjištěny jak v závislosti na předešlém vzdělání, tak i na aktuálně studované specializace. Pro potvrzení těchto závěrů bylo provedeno stejné testování na studentech pedagogiky, specializace zeměpis, Masarykovy univerzity v Brně. Tato skupina studentů dosáhla v případě interpretace map horších výsledků, má ale lepší znalosti v geografii České republiky. Na základě provedeného testování se připravuje změna ve studiu topografie a geografie pro studenty Univerzity obrany v Brně.
Czech name
Srovnání schopností čtení map a geografických znalostí u budoucích důstojníků a učitelů zeměpisu
Czech description
Čtení mapy patří k důležitým dovednostem lidské populace a je součástí přírodovědné gramotnosti. Tyto dovednosti se u jednotlivých lidí liší zejména v závislosti na jejich věku, vzdělání a dalších okolnostech. U některých skupin dospělé populace očekáváme, že jejich schopnosti v těchto dovednostech jsou vyšší. Takovými skupinami osob jsou například vojáci, projektanti, učitelé zeměpisu a další. V současném digitálním světě se většina lidí stále častěji orientuje na digitální produkty a schopnosti spočívající v práci s papírovou mapou se vytrácejí. Tato skutečnost je pozorována i v případě studentů Univerzity obrany v Brně, budoucích důstojníků Armády České republiky. Pro ověření této skutečnosti bylo otestováno přibližně 200 studentů ve schopnostech čtení mapy a geografických znalostech České republiky. Zjištěné výsledky potvrdily výchozí předpoklady o snižující se úrovni těchto schopností, ale ukázaly i významné rozdíly mezi jednotlivými skupinami studentů. Ty byly zjištěny jak v závislosti na předešlém vzdělání, tak i na aktuálně studované specializace. Pro potvrzení těchto závěrů bylo provedeno stejné testování na studentech pedagogiky, specializace zeměpis, Masarykovy univerzity v Brně. Tato skupina studentů dosáhla v případě interpretace map horších výsledků, má ale lepší znalosti v geografii České republiky. Na základě provedeného testování se připravuje změna ve studiu topografie a geografie pro studenty Univerzity obrany v Brně.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
10508 - Physical geography
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů