CONSUMER IN COMPETITIVE ENVIRONMENT - FUZZY MODEL
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60460709%3A41110%2F04%3A8129" target="_blank" >RIV/60460709:41110/04:8129 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
FUZZY MODEL SPOTŘEBITELE V KONKURENČNÍM PROSTŘEDÍ
Original language description
V konkurenční společnosti jsou producenti potravin nuceni hledat způsoby, jak před vlastním zavedením produktu zjistit jeho šanci na trhu. Většina spotřebitelů se rozhoduje na základě ceny dále podle vlastností výrobku udaných výrobcem a podle vlastníhovizuálního a senzorického hodnocení. K senzorickému hodnocení vybraných druhů potravin souborem 150 spotřebitelů, byla použita bodovací preferenční metoda a metoda slovního popisu. Výsledky byly zpracovány klasickými statistickými metodami. Hodnocení výrobku spotřebitelem a jeho rozhodování bylo modelováno pomocí fuzzy logiky, která umožňuje matematicky formalizovat vyjádření vjemu člověka a dále s ním pracovat. Základem této metody je využití teorie fuzzy množin pro vytvoření algoritmů pro hodnocení potravin. Modelování algoritmů a vývoj fuzzy pravidel pro vybrané skupiny potravin bylo provedeno v počítačovém programu MATLAB. Vytvořeným fuzzy modelem lze odhadnout chování a rozhodování spotřebitele na trhu.
Czech name
FUZZY MODEL SPOTŘEBITELE V KONKURENČNÍM PROSTŘEDÍ
Czech description
V konkurenční společnosti jsou producenti potravin nuceni hledat způsoby, jak před vlastním zavedením produktu zjistit jeho šanci na trhu. Většina spotřebitelů se rozhoduje na základě ceny dále podle vlastností výrobku udaných výrobcem a podle vlastníhovizuálního a senzorického hodnocení. K senzorickému hodnocení vybraných druhů potravin souborem 150 spotřebitelů, byla použita bodovací preferenční metoda a metoda slovního popisu. Výsledky byly zpracovány klasickými statistickými metodami. Hodnocení výrobku spotřebitelem a jeho rozhodování bylo modelováno pomocí fuzzy logiky, která umožňuje matematicky formalizovat vyjádření vjemu člověka a dále s ním pracovat. Základem této metody je využití teorie fuzzy množin pro vytvoření algoritmů pro hodnocení potravin. Modelování algoritmů a vývoj fuzzy pravidel pro vybrané skupiny potravin bylo provedeno v počítačovém programu MATLAB. Vytvořeným fuzzy modelem lze odhadnout chování a rozhodování spotřebitele na trhu.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
GA - Agricultural economics
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GP525%2F02%2FD172" target="_blank" >GP525/02/D172: Application of the Fuzzy Logic in Food Appreciation</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2004
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Firma a konkurenční prostředí 2004
ISBN
80-7302-075-0
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
7
Pages from-to
233-239
Publisher name
KONVOJ Brno
Place of publication
MZLU Brno
Event location
MZLU Brno
Event date
Aug 7, 2004
Type of event by nationality
WRD - Celosvětová akce
UT code for WoS article
—