Popularization of natural science results supporting sustainable population health
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60460709%3A41600%2F23%3A95736" target="_blank" >RIV/60460709:41600/23:95736 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/60460709:41210/23:95736
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Popularizace přírodovědných vědeckých výsledků podporující trvale udržitelné zdraví populace
Original language description
Popularizací vědy se rozumí proces zpřístupňování vědeckých poznatků a pojmů široké veřejnosti. Toho lze dosáhnout prostřednictvím různých médií, jako jsou knihy, články, videa, výstavy a veřejné přednášky. Cílem popularizace vědy je zlepšit zapojení veřejnosti a porozumění vědě a vzbudit zájem o vědecký výzkum a kariéru. Je to také důležité pro podporu vědecky gramotné společnosti, která je lépe vybavena k přijímání informovaných rozhodnutí o otázkách vědy a techniky. V posledních třech dekádách došlo k zvýšení dostupnosti VŠ pro stále větší část populace. Nyní se pohybuje množství absolventů SŠ nastupujících na VŠ okolo 65%. Z toho vyplývá, že se vysokoškolské studium stává běžným standardem a přestává být vyhrazeno jen pro nejnadanější část populace. Tomu je třeba také přizpůsobit způsob výuky na VŠ. Již není udržitelný pouze frontální způsob výuky bez jakéhokoliv náznaku zpřístupnění (popularizace) obtížné vědecké problematiky. S nástupem generace Z na střední a vysoké školy se tato potřeba ještě více zvýraznila. Generace Z (sněhové vločky), která je charakteristická tím, že nečte a je zvyklá na multimédia, ještě více zvýraznila potřebu popularizace a zpřístupnění vědeckých informací. Vědecká problematika týkající se přírodovědných disciplín je navíc silně multidisciplinární, založená na znalostech vycházejících z biologie, chemie, fyziky, fyziologie, výživy, kinantropologie, či endokrinologie a bez mentora je pro většinu populace špatně uchopitelná. S tímto faktem se pojí skutečnost, že v této oblasti jsou rozšířeny různé tzv. zaručené rady, např. jak zhubnout, či nabrat svalovinu, které se neopírají o vědecká fakta a využívají nedostatečné edukace většiny populace k tomu, aby se šířily. Cílem tohoto příspěvku je shrnout zásady popularizace v oblasti přírodních věd týkajících se především zdravého životního stylu.
Czech name
Popularizace přírodovědných vědeckých výsledků podporující trvale udržitelné zdraví populace
Czech description
Popularizací vědy se rozumí proces zpřístupňování vědeckých poznatků a pojmů široké veřejnosti. Toho lze dosáhnout prostřednictvím různých médií, jako jsou knihy, články, videa, výstavy a veřejné přednášky. Cílem popularizace vědy je zlepšit zapojení veřejnosti a porozumění vědě a vzbudit zájem o vědecký výzkum a kariéru. Je to také důležité pro podporu vědecky gramotné společnosti, která je lépe vybavena k přijímání informovaných rozhodnutí o otázkách vědy a techniky. V posledních třech dekádách došlo k zvýšení dostupnosti VŠ pro stále větší část populace. Nyní se pohybuje množství absolventů SŠ nastupujících na VŠ okolo 65%. Z toho vyplývá, že se vysokoškolské studium stává běžným standardem a přestává být vyhrazeno jen pro nejnadanější část populace. Tomu je třeba také přizpůsobit způsob výuky na VŠ. Již není udržitelný pouze frontální způsob výuky bez jakéhokoliv náznaku zpřístupnění (popularizace) obtížné vědecké problematiky. S nástupem generace Z na střední a vysoké školy se tato potřeba ještě více zvýraznila. Generace Z (sněhové vločky), která je charakteristická tím, že nečte a je zvyklá na multimédia, ještě více zvýraznila potřebu popularizace a zpřístupnění vědeckých informací. Vědecká problematika týkající se přírodovědných disciplín je navíc silně multidisciplinární, založená na znalostech vycházejících z biologie, chemie, fyziky, fyziologie, výživy, kinantropologie, či endokrinologie a bez mentora je pro většinu populace špatně uchopitelná. S tímto faktem se pojí skutečnost, že v této oblasti jsou rozšířeny různé tzv. zaručené rady, např. jak zhubnout, či nabrat svalovinu, které se neopírají o vědecká fakta a využívají nedostatečné edukace většiny populace k tomu, aby se šířily. Cílem tohoto příspěvku je shrnout zásady popularizace v oblasti přírodních věd týkajících se především zdravého životního stylu.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
PEDAGOGICA ACTUALIS XIV. Podpora a inklúzia vo vzdelávaní I.
ISBN
978-80-572-0329-2
Number of pages of the result
9
Pages from-to
122-131
Number of pages of the book
10
Publisher name
Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Place of publication
Trnava
UT code for WoS chapter
—