All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Popularization of natural science results supporting sustainable population health

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60460709%3A41600%2F23%3A95736" target="_blank" >RIV/60460709:41600/23:95736 - isvavai.cz</a>

  • Alternative codes found

    RIV/60460709:41210/23:95736

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Popularizace přírodovědných vědeckých výsledků podporující trvale udržitelné zdraví populace

  • Original language description

    Popularizací vědy se rozumí proces zpřístupňování vědeckých poznatků a pojmů široké veřejnosti. Toho lze dosáhnout prostřednictvím různých médií, jako jsou knihy, články, videa, výstavy a veřejné přednášky. Cílem popularizace vědy je zlepšit zapojení veřejnosti a porozumění vědě a vzbudit zájem o vědecký výzkum a kariéru. Je to také důležité pro podporu vědecky gramotné společnosti, která je lépe vybavena k přijímání informovaných rozhodnutí o otázkách vědy a techniky. V posledních třech dekádách došlo k zvýšení dostupnosti VŠ pro stále větší část populace. Nyní se pohybuje množství absolventů SŠ nastupujících na VŠ okolo 65%. Z toho vyplývá, že se vysokoškolské studium stává běžným standardem a přestává být vyhrazeno jen pro nejnadanější část populace. Tomu je třeba také přizpůsobit způsob výuky na VŠ. Již není udržitelný pouze frontální způsob výuky bez jakéhokoliv náznaku zpřístupnění (popularizace) obtížné vědecké problematiky. S nástupem generace Z na střední a vysoké školy se tato potřeba ještě více zvýraznila. Generace Z (sněhové vločky), která je charakteristická tím, že nečte a je zvyklá na multimédia, ještě více zvýraznila potřebu popularizace a zpřístupnění vědeckých informací. Vědecká problematika týkající se přírodovědných disciplín je navíc silně multidisciplinární, založená na znalostech vycházejících z biologie, chemie, fyziky, fyziologie, výživy, kinantropologie, či endokrinologie a bez mentora je pro většinu populace špatně uchopitelná. S tímto faktem se pojí skutečnost, že v této oblasti jsou rozšířeny různé tzv. zaručené rady, např. jak zhubnout, či nabrat svalovinu, které se neopírají o vědecká fakta a využívají nedostatečné edukace většiny populace k tomu, aby se šířily. Cílem tohoto příspěvku je shrnout zásady popularizace v oblasti přírodních věd týkajících se především zdravého životního stylu.

  • Czech name

    Popularizace přírodovědných vědeckých výsledků podporující trvale udržitelné zdraví populace

  • Czech description

    Popularizací vědy se rozumí proces zpřístupňování vědeckých poznatků a pojmů široké veřejnosti. Toho lze dosáhnout prostřednictvím různých médií, jako jsou knihy, články, videa, výstavy a veřejné přednášky. Cílem popularizace vědy je zlepšit zapojení veřejnosti a porozumění vědě a vzbudit zájem o vědecký výzkum a kariéru. Je to také důležité pro podporu vědecky gramotné společnosti, která je lépe vybavena k přijímání informovaných rozhodnutí o otázkách vědy a techniky. V posledních třech dekádách došlo k zvýšení dostupnosti VŠ pro stále větší část populace. Nyní se pohybuje množství absolventů SŠ nastupujících na VŠ okolo 65%. Z toho vyplývá, že se vysokoškolské studium stává běžným standardem a přestává být vyhrazeno jen pro nejnadanější část populace. Tomu je třeba také přizpůsobit způsob výuky na VŠ. Již není udržitelný pouze frontální způsob výuky bez jakéhokoliv náznaku zpřístupnění (popularizace) obtížné vědecké problematiky. S nástupem generace Z na střední a vysoké školy se tato potřeba ještě více zvýraznila. Generace Z (sněhové vločky), která je charakteristická tím, že nečte a je zvyklá na multimédia, ještě více zvýraznila potřebu popularizace a zpřístupnění vědeckých informací. Vědecká problematika týkající se přírodovědných disciplín je navíc silně multidisciplinární, založená na znalostech vycházejících z biologie, chemie, fyziky, fyziologie, výživy, kinantropologie, či endokrinologie a bez mentora je pro většinu populace špatně uchopitelná. S tímto faktem se pojí skutečnost, že v této oblasti jsou rozšířeny různé tzv. zaručené rady, např. jak zhubnout, či nabrat svalovinu, které se neopírají o vědecká fakta a využívají nedostatečné edukace většiny populace k tomu, aby se šířily. Cílem tohoto příspěvku je shrnout zásady popularizace v oblasti přírodních věd týkajících se především zdravého životního stylu.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2023

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    PEDAGOGICA ACTUALIS XIV. Podpora a inklúzia vo vzdelávaní I.

  • ISBN

    978-80-572-0329-2

  • Number of pages of the result

    9

  • Pages from-to

    122-131

  • Number of pages of the book

    10

  • Publisher name

    Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

  • Place of publication

    Trnava

  • UT code for WoS chapter