The Shadow Frontier
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F12%3A%230000292" target="_blank" >RIV/60461071:_____/12:#0000292 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Hranice stínu
Original language description
Přestože by se mohlo zdát, že kritická reflexe díla Martina Poláka a Lukáše Jasanského pouze se zpožděním opakuje argumenty, které byly o dvacet let dříve vyřčeny v souvislosti s ?umělci užívajícími fotografii?, ve skutečnosti je vyznění této kritiky odlišné. Tito čeští umělci totiž k médiu fotografie na rozdíl od svých amerických protějšků nepřistupovali zvnějšku, nýbrž zevnitř. Vypovídal-li v americkém konceptuálním a postmoderním umění příklon k neestetické, zdánlivě amatérské fotografii o nezájmu umělců o zvolené médium, které pro ně bylo vedle filmu a performance jen jedním z vyjadřovacích prostředků, u Jasanského s Polákem svědčí totéž o naprostém opaku. Estetika amatérské fotografie, mechanický původ vzniku, multiplikace děl i banalita zvolenýchnámětů jim totiž umožnily rozejít se s tradicí ?umělecké fotografie?, která subjektivizací vidění a důrazem na formální kvality snímku zakrývala věci před objektivem, a také jim umožnily pokusit se obnovit fotografii jakožto prostředek p
Czech name
Hranice stínu
Czech description
Přestože by se mohlo zdát, že kritická reflexe díla Martina Poláka a Lukáše Jasanského pouze se zpožděním opakuje argumenty, které byly o dvacet let dříve vyřčeny v souvislosti s ?umělci užívajícími fotografii?, ve skutečnosti je vyznění této kritiky odlišné. Tito čeští umělci totiž k médiu fotografie na rozdíl od svých amerických protějšků nepřistupovali zvnějšku, nýbrž zevnitř. Vypovídal-li v americkém konceptuálním a postmoderním umění příklon k neestetické, zdánlivě amatérské fotografii o nezájmu umělců o zvolené médium, které pro ně bylo vedle filmu a performance jen jedním z vyjadřovacích prostředků, u Jasanského s Polákem svědčí totéž o naprostém opaku. Estetika amatérské fotografie, mechanický původ vzniku, multiplikace děl i banalita zvolenýchnámětů jim totiž umožnily rozejít se s tradicí ?umělecké fotografie?, která subjektivizací vidění a důrazem na formální kvality snímku zakrývala věci před objektivem, a také jim umožnily pokusit se obnovit fotografii jakožto prostředek p
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AL - Art, architecture, cultural heritage
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2012
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
: Lukáš Jasanský a Martin Polák, Tomáš Pospiszyl (ed.)
ISBN
978-3-03764-234-4
Number of pages of the result
9
Pages from-to
460-468
Number of pages of the book
468
Publisher name
Tranzit/jrp/ringier
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—