All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The death of the author and the birth of the reader? From conceptualism to postmodernism.

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F20%3AN0000011" target="_blank" >RIV/60461071:_____/20:N0000011 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Smrt autora a zrod čtenáře? Od konceptualismu k postmoderně.

  • Original language description

    Hlavní přínos strukturalismu a poststrukturalismu pro dějiny umění je obvykle spatřován v narušování historiografických a biografických metod. Pro bližší pochopení postupů tohoto narušování však musíme vztah zmíněných teorií k dějinám umění, jakož i k umělecké produkci, zasadit do konkrétních historických a biografických souvislostí. Přestože je totiž esej Rolanda Barthesa „Smrt autora“ spojován s postmoderním obratem, poprvé vyšel již v roce 1967, v 5.-6. čísle amerického časopisu Aspen, vedle konceptuálních děl amerických umělců Mela Bochnera, Dana Grahama, Sola LeWitta a spolu se studií amerického historika umění George Kublera „Styl a reprezentace historického času“. Teprve zařazení jmenovaného eseje do tohoto kontextu - vedle role, kterou pro autora představoval výzkum antické tragédie jeho kolegy Jeana-Pierra Vernanta - totiž umožní zpětně přehodnotit výklad Barthesova pojetí autora a čtenáře jako postmoderní a lokalizovat tuto interpretaci až do jeho následujících studií „Od díla k textu“ (1971) a „Radost textu“ (1973).

  • Czech name

    Smrt autora a zrod čtenáře? Od konceptualismu k postmoderně.

  • Czech description

    Hlavní přínos strukturalismu a poststrukturalismu pro dějiny umění je obvykle spatřován v narušování historiografických a biografických metod. Pro bližší pochopení postupů tohoto narušování však musíme vztah zmíněných teorií k dějinám umění, jakož i k umělecké produkci, zasadit do konkrétních historických a biografických souvislostí. Přestože je totiž esej Rolanda Barthesa „Smrt autora“ spojován s postmoderním obratem, poprvé vyšel již v roce 1967, v 5.-6. čísle amerického časopisu Aspen, vedle konceptuálních děl amerických umělců Mela Bochnera, Dana Grahama, Sola LeWitta a spolu se studií amerického historika umění George Kublera „Styl a reprezentace historického času“. Teprve zařazení jmenovaného eseje do tohoto kontextu - vedle role, kterou pro autora představoval výzkum antické tragédie jeho kolegy Jeana-Pierra Vernanta - totiž umožní zpětně přehodnotit výklad Barthesova pojetí autora a čtenáře jako postmoderní a lokalizovat tuto interpretaci až do jeho následujících studií „Od díla k textu“ (1971) a „Radost textu“ (1973).

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Tvůrce jako předmět dějin umění. Pozice autora po jeho

  • ISBN

    978-80-88283-35-5

  • Number of pages of the result

    5

  • Pages from-to

    26-30

  • Number of pages of the book

    323

  • Publisher name

    Artefactum

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter