The death of the author and the birth of the reader? From conceptualism to postmodernism.
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F20%3AN0000011" target="_blank" >RIV/60461071:_____/20:N0000011 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Smrt autora a zrod čtenáře? Od konceptualismu k postmoderně.
Original language description
Hlavní přínos strukturalismu a poststrukturalismu pro dějiny umění je obvykle spatřován v narušování historiografických a biografických metod. Pro bližší pochopení postupů tohoto narušování však musíme vztah zmíněných teorií k dějinám umění, jakož i k umělecké produkci, zasadit do konkrétních historických a biografických souvislostí. Přestože je totiž esej Rolanda Barthesa „Smrt autora“ spojován s postmoderním obratem, poprvé vyšel již v roce 1967, v 5.-6. čísle amerického časopisu Aspen, vedle konceptuálních děl amerických umělců Mela Bochnera, Dana Grahama, Sola LeWitta a spolu se studií amerického historika umění George Kublera „Styl a reprezentace historického času“. Teprve zařazení jmenovaného eseje do tohoto kontextu - vedle role, kterou pro autora představoval výzkum antické tragédie jeho kolegy Jeana-Pierra Vernanta - totiž umožní zpětně přehodnotit výklad Barthesova pojetí autora a čtenáře jako postmoderní a lokalizovat tuto interpretaci až do jeho následujících studií „Od díla k textu“ (1971) a „Radost textu“ (1973).
Czech name
Smrt autora a zrod čtenáře? Od konceptualismu k postmoderně.
Czech description
Hlavní přínos strukturalismu a poststrukturalismu pro dějiny umění je obvykle spatřován v narušování historiografických a biografických metod. Pro bližší pochopení postupů tohoto narušování však musíme vztah zmíněných teorií k dějinám umění, jakož i k umělecké produkci, zasadit do konkrétních historických a biografických souvislostí. Přestože je totiž esej Rolanda Barthesa „Smrt autora“ spojován s postmoderním obratem, poprvé vyšel již v roce 1967, v 5.-6. čísle amerického časopisu Aspen, vedle konceptuálních děl amerických umělců Mela Bochnera, Dana Grahama, Sola LeWitta a spolu se studií amerického historika umění George Kublera „Styl a reprezentace historického času“. Teprve zařazení jmenovaného eseje do tohoto kontextu - vedle role, kterou pro autora představoval výzkum antické tragédie jeho kolegy Jeana-Pierra Vernanta - totiž umožní zpětně přehodnotit výklad Barthesova pojetí autora a čtenáře jako postmoderní a lokalizovat tuto interpretaci až do jeho následujících studií „Od díla k textu“ (1971) a „Radost textu“ (1973).
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Tvůrce jako předmět dějin umění. Pozice autora po jeho
ISBN
978-80-88283-35-5
Number of pages of the result
5
Pages from-to
26-30
Number of pages of the book
323
Publisher name
Artefactum
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—