Eunuch Dressed as Woman, or Apology of a Female Author.
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F20%3AN0000029" target="_blank" >RIV/60461071:_____/20:N0000029 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.kosmas.cz/knihy/278836/tvurce-jako-predmet-dejin-umeni.-pozice-autora-po-jeho-smrti/" target="_blank" >https://www.kosmas.cz/knihy/278836/tvurce-jako-predmet-dejin-umeni.-pozice-autora-po-jeho-smrti/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Eunuch převlečený na ženu, aneb apologie autorky.
Original language description
Roland Barthes svou manifestační stať Smrt autora (1968) začíná úvahou o Balzakově povídce Sarrasine, v níž vystupuje eunuch přestrojený za ženu. Svou následující úvahu o tom, kdo jeho/jejím hlasem hovoří, uzavírá tím, že se to nikdy nedozvíme, jelikož psaní (jež lze vnímat jako metaforu tvůrčí činnosti obecně) je „destrukcí jakéhokoli hlasu, jakéhokoli původu“. Jakkoli významně tento text otřásl do té doby nezpochybnitelnou – kanonizovanou a institucionalizovanou – autoritou autora (umělce/génia), zůstává otázkou, jaký dopad proklamovaná anihilace autorského subjektu měla pro ty, kteří do té doby zůstávali v anonymitě a vně velkých historických vyprávění, včetně dějin umění, a na své „autorství“ tedy nikdy plně nedosáhli. Zatímco barthesovská teze demytizovala autora, který byl výsostně spjat s mužským pohlavím, pro ženy (ale rovněž jiné „jiné“) přinesl zásadní dilema. Podobně jako avantgardní útok proti uměleckým akademiím v prvních desetiletích 20. století přišel paradoxně v okamžiku, kdy tyto instituce teprve začaly přijímat první studentky, formuloval totiž Barthes své názory o smrti autora v situaci, kdy se ženy konečně začaly prosazovat na umělecké scéně a hledat v dějinách své předchůdkyně – jinými slovy řečeno, kdy začaly formovat a formulovat své „já“ a nacházet k němu historické předobrazy. Příspěvek se primárně věnuje otázce, v čem spočívá ono dilema ztráty autorství pro marginalizované subjekty, především pro ženy v roli „autorek“ (umělkyň). Perspektivou genderové a feministické teorie, jejichž antiautoritářská východiska mají nicméně s Barthesovými postoji mnoho společného, se rovněž snaží ukázat, jak se s tímto rozporem v posledních několika desetiletích vyrovnávala disciplína dějin umění a jak se s ním lze vyrovnat na prahu 21. století, a to zvláště s ohledem na nové výzvy monografického psaní.
Czech name
Eunuch převlečený na ženu, aneb apologie autorky.
Czech description
Roland Barthes svou manifestační stať Smrt autora (1968) začíná úvahou o Balzakově povídce Sarrasine, v níž vystupuje eunuch přestrojený za ženu. Svou následující úvahu o tom, kdo jeho/jejím hlasem hovoří, uzavírá tím, že se to nikdy nedozvíme, jelikož psaní (jež lze vnímat jako metaforu tvůrčí činnosti obecně) je „destrukcí jakéhokoli hlasu, jakéhokoli původu“. Jakkoli významně tento text otřásl do té doby nezpochybnitelnou – kanonizovanou a institucionalizovanou – autoritou autora (umělce/génia), zůstává otázkou, jaký dopad proklamovaná anihilace autorského subjektu měla pro ty, kteří do té doby zůstávali v anonymitě a vně velkých historických vyprávění, včetně dějin umění, a na své „autorství“ tedy nikdy plně nedosáhli. Zatímco barthesovská teze demytizovala autora, který byl výsostně spjat s mužským pohlavím, pro ženy (ale rovněž jiné „jiné“) přinesl zásadní dilema. Podobně jako avantgardní útok proti uměleckým akademiím v prvních desetiletích 20. století přišel paradoxně v okamžiku, kdy tyto instituce teprve začaly přijímat první studentky, formuloval totiž Barthes své názory o smrti autora v situaci, kdy se ženy konečně začaly prosazovat na umělecké scéně a hledat v dějinách své předchůdkyně – jinými slovy řečeno, kdy začaly formovat a formulovat své „já“ a nacházet k němu historické předobrazy. Příspěvek se primárně věnuje otázce, v čem spočívá ono dilema ztráty autorství pro marginalizované subjekty, především pro ženy v roli „autorek“ (umělkyň). Perspektivou genderové a feministické teorie, jejichž antiautoritářská východiska mají nicméně s Barthesovými postoji mnoho společného, se rovněž snaží ukázat, jak se s tímto rozporem v posledních několika desetiletích vyrovnávala disciplína dějin umění a jak se s ním lze vyrovnat na prahu 21. století, a to zvláště s ohledem na nové výzvy monografického psaní.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Tvůrce jako předmět dějin umění: Pozice autora po jeho „smrti“.
ISBN
978-80-88283-35-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
10
Pages from-to
31-40
Publisher name
Artefactum (ve spolupráci s Uměleckohistorickou společností)
Place of publication
Praha
Event location
Praha
Event date
Sep 20, 2018
Type of event by nationality
CST - Celostátní akce
UT code for WoS article
—