Jan Tumpach and the path to Czech mosaic material
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461373%3A22310%2F17%3A43913175" target="_blank" >RIV/60461373:22310/17:43913175 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Jan Tumpach a cesta k českému mozaikovému materiálu
Original language description
Vývoj mozaikového skla v českém prostředí proslulém kvalitními sklářskými produkty patřil k metám domácí prvorepublikové průmyslové výroby. Podporou a propagací myšlenky ?české mosaiky? se zabýval královéhradecký Sklářský ústav od roku 1924. Pokusy o zavedení stabilní výroby mozaikového skla se však nesetkávaly s úspěchem. Volání pro české výrobě mozaikového skla bylo vyslyšeno až na počátku 30. let 20. století. Výzvy se chopil stavitel Jan Tumpach, jehož malá specializované huť fungující v Praze Záběhlicích byla schopna brzy vyrobit přesně štípatelný materiál v dostatečné škále barevných odstínů. Výrazný podíl na tomto výsledku mělo experimentování sklářského technologa Michala Ajvaze. Slibně se rozvíjející podnik vsadil hned v počátcích na již osvědčené tvůrce, se kterými okamžitě spojil svou činnost. Samostatnou kapitolou v Tumpachově činnosti byla spolupráce se Sklářskou školou v Železném Brodě, resp. s Oldřichem Žákem, který zde zavedl výuku muzivního umění. Vlastní mozaikové sklo spolu s rozsáhlou reklamní kampaní a prezentací mozaik na světových výstavách přispěly k úspěchu podniku, který ve 30. letech 20. století prováděl řadu prestižních zakázek. Od roku 1935 podnik pracoval i na mozaikách, které měly nahradit starší nástěnné malby Mikoláše Alše ve vestibulu Staroměstské radnice v Praze. Do průběhu posledních prací však zasáhla náhlá smrt Jana Tumpacha. Mozaikářská činnost podniku byla následně paralyzována bývalými zaměstnanci. Ajvaz odešel z firmy i s dokumentací a recepturami výroby skla, umělecký vedoucí dílny Stanislav Ulman připravil ateliér o probíhající zakázku v interiéru Staroměstské radnice. Ztrátě důvěry se firma Tumpach bránila jen obtížně a původní renomé podnik již zpět nezískal. Prostory záběhlické provozovny podniku byly nakonec pronajaty k jinému využití a zásoby ceněného domácího mozaikářského skla převzali pracovníci mozaikářské huti Ústředí uměleckých řemesel.
Czech name
Jan Tumpach a cesta k českému mozaikovému materiálu
Czech description
Vývoj mozaikového skla v českém prostředí proslulém kvalitními sklářskými produkty patřil k metám domácí prvorepublikové průmyslové výroby. Podporou a propagací myšlenky ?české mosaiky? se zabýval královéhradecký Sklářský ústav od roku 1924. Pokusy o zavedení stabilní výroby mozaikového skla se však nesetkávaly s úspěchem. Volání pro české výrobě mozaikového skla bylo vyslyšeno až na počátku 30. let 20. století. Výzvy se chopil stavitel Jan Tumpach, jehož malá specializované huť fungující v Praze Záběhlicích byla schopna brzy vyrobit přesně štípatelný materiál v dostatečné škále barevných odstínů. Výrazný podíl na tomto výsledku mělo experimentování sklářského technologa Michala Ajvaze. Slibně se rozvíjející podnik vsadil hned v počátcích na již osvědčené tvůrce, se kterými okamžitě spojil svou činnost. Samostatnou kapitolou v Tumpachově činnosti byla spolupráce se Sklářskou školou v Železném Brodě, resp. s Oldřichem Žákem, který zde zavedl výuku muzivního umění. Vlastní mozaikové sklo spolu s rozsáhlou reklamní kampaní a prezentací mozaik na světových výstavách přispěly k úspěchu podniku, který ve 30. letech 20. století prováděl řadu prestižních zakázek. Od roku 1935 podnik pracoval i na mozaikách, které měly nahradit starší nástěnné malby Mikoláše Alše ve vestibulu Staroměstské radnice v Praze. Do průběhu posledních prací však zasáhla náhlá smrt Jana Tumpacha. Mozaikářská činnost podniku byla následně paralyzována bývalými zaměstnanci. Ajvaz odešel z firmy i s dokumentací a recepturami výroby skla, umělecký vedoucí dílny Stanislav Ulman připravil ateliér o probíhající zakázku v interiéru Staroměstské radnice. Ztrátě důvěry se firma Tumpach bránila jen obtížně a původní renomé podnik již zpět nezískal. Prostory záběhlické provozovny podniku byly nakonec pronajaty k jinému využití a zásoby ceněného domácího mozaikářského skla převzali pracovníci mozaikářské huti Ústředí uměleckých řemesel.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
<a href="/en/project/DG16P02M056" target="_blank" >DG16P02M056: Conservation of Glass and Stone Mosaics of the Czech Mosaics School</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Zprávy památkové péče
ISSN
1210-5538
e-ISSN
—
Volume of the periodical
77
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
6
Pages from-to
254-259
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—