All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Jan Tumpach and the path to Czech mosaic material

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461373%3A22310%2F17%3A43913175" target="_blank" >RIV/60461373:22310/17:43913175 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Jan Tumpach a cesta k českému mozaikovému materiálu

  • Original language description

    Vývoj mozaikového skla v českém prostředí proslulém kvalitními sklářskými produkty patřil k metám domácí prvorepublikové průmyslové výroby. Podporou a propagací myšlenky ?české mosaiky? se zabýval královéhradecký Sklářský ústav od roku 1924. Pokusy o zavedení stabilní výroby mozaikového skla se však nesetkávaly s úspěchem. Volání pro české výrobě mozaikového skla bylo vyslyšeno až na počátku 30. let 20. století. Výzvy se chopil stavitel Jan Tumpach, jehož malá specializované huť fungující v Praze Záběhlicích byla schopna brzy vyrobit přesně štípatelný materiál v dostatečné škále barevných odstínů. Výrazný podíl na tomto výsledku mělo experimentování sklářského technologa Michala Ajvaze. Slibně se rozvíjející podnik vsadil hned v počátcích na již osvědčené tvůrce, se kterými okamžitě spojil svou činnost. Samostatnou kapitolou v Tumpachově činnosti byla spolupráce se Sklářskou školou v Železném Brodě, resp. s Oldřichem Žákem, který zde zavedl výuku muzivního umění. Vlastní mozaikové sklo spolu s rozsáhlou reklamní kampaní a prezentací mozaik na světových výstavách přispěly k úspěchu podniku, který ve 30. letech 20. století prováděl řadu prestižních zakázek. Od roku 1935 podnik pracoval i na mozaikách, které měly nahradit starší nástěnné malby Mikoláše Alše ve vestibulu Staroměstské radnice v Praze. Do průběhu posledních prací však zasáhla náhlá smrt Jana Tumpacha. Mozaikářská činnost podniku byla následně paralyzována bývalými zaměstnanci. Ajvaz odešel z firmy i s dokumentací a recepturami výroby skla, umělecký vedoucí dílny Stanislav Ulman připravil ateliér o probíhající zakázku v interiéru Staroměstské radnice. Ztrátě důvěry se firma Tumpach bránila jen obtížně a původní renomé podnik již zpět nezískal. Prostory záběhlické provozovny podniku byly nakonec pronajaty k jinému využití a zásoby ceněného domácího mozaikářského skla převzali pracovníci mozaikářské huti Ústředí uměleckých řemesel.

  • Czech name

    Jan Tumpach a cesta k českému mozaikovému materiálu

  • Czech description

    Vývoj mozaikového skla v českém prostředí proslulém kvalitními sklářskými produkty patřil k metám domácí prvorepublikové průmyslové výroby. Podporou a propagací myšlenky ?české mosaiky? se zabýval královéhradecký Sklářský ústav od roku 1924. Pokusy o zavedení stabilní výroby mozaikového skla se však nesetkávaly s úspěchem. Volání pro české výrobě mozaikového skla bylo vyslyšeno až na počátku 30. let 20. století. Výzvy se chopil stavitel Jan Tumpach, jehož malá specializované huť fungující v Praze Záběhlicích byla schopna brzy vyrobit přesně štípatelný materiál v dostatečné škále barevných odstínů. Výrazný podíl na tomto výsledku mělo experimentování sklářského technologa Michala Ajvaze. Slibně se rozvíjející podnik vsadil hned v počátcích na již osvědčené tvůrce, se kterými okamžitě spojil svou činnost. Samostatnou kapitolou v Tumpachově činnosti byla spolupráce se Sklářskou školou v Železném Brodě, resp. s Oldřichem Žákem, který zde zavedl výuku muzivního umění. Vlastní mozaikové sklo spolu s rozsáhlou reklamní kampaní a prezentací mozaik na světových výstavách přispěly k úspěchu podniku, který ve 30. letech 20. století prováděl řadu prestižních zakázek. Od roku 1935 podnik pracoval i na mozaikách, které měly nahradit starší nástěnné malby Mikoláše Alše ve vestibulu Staroměstské radnice v Praze. Do průběhu posledních prací však zasáhla náhlá smrt Jana Tumpacha. Mozaikářská činnost podniku byla následně paralyzována bývalými zaměstnanci. Ajvaz odešel z firmy i s dokumentací a recepturami výroby skla, umělecký vedoucí dílny Stanislav Ulman připravil ateliér o probíhající zakázku v interiéru Staroměstské radnice. Ztrátě důvěry se firma Tumpach bránila jen obtížně a původní renomé podnik již zpět nezískal. Prostory záběhlické provozovny podniku byly nakonec pronajaty k jinému využití a zásoby ceněného domácího mozaikářského skla převzali pracovníci mozaikářské huti Ústředí uměleckých řemesel.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/DG16P02M056" target="_blank" >DG16P02M056: Conservation of Glass and Stone Mosaics of the Czech Mosaics School</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Zprávy památkové péče

  • ISSN

    1210-5538

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    77

  • Issue of the periodical within the volume

    3

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    6

  • Pages from-to

    254-259

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database