All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Modelling of automotive catalytic converters for diesel engines

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461373%3A22340%2F04%3A00011127" target="_blank" >RIV/60461373:22340/04:00011127 - isvavai.cz</a>

  • Alternative codes found

    RIV/60461373:22340/04:00013174

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Modelling of automotive catalytic converters for diesel engines

  • Original language description

    Catalytic converters with surface storage of hydrocarbons (HC) and nitrogen oxides (NOX) are used for detoxification of diesel exhaust gases. In the course of cold start period, HC and NOX are stored on the catalytic surface. They are released when light-off temperatures of catalytic reactions are reached. HC are oxidized to carbon dioxide and water in the combustion reactions while a part of NOX becomes reduced to N2 in the selective catalytic reduction (SCR). Kinetic parameters of the model have beenevaluated on the basis of comparison with experimental data. Series of simulations have been carried out dealing with the influence of the magnitude of HC and NOX surface storage capacities, the rate of inlet temperature increase and the value of the space velocity (SV) on the integral conversions of individual species.

  • Czech name

    Modelování automobilových katalytických konvertorů pro dieselové motory

  • Czech description

    Katalysátory s adsorpcí uhlovodíků (HC) a oxidů dusíku (NOX) se používají pro konversi výfukových plynů automobilů s dieselovými motory. Během studeného startu se HC a NOX ukládají na povrch katalysátoru a k uvolnění by mělo dojít až po dosažení zápalnéteploty katalytických reakcí. Uhlovodíky jsou oxidovány na CO2 a vodu, přičemž část NOX je redukována na dusík pomocí selektivní katalytické redukce (SCR). Kinetické parametry modelu byly vyhodnoceny z experimentálních dat. Byla provedena řada simulací,při kterých byl zkoumán vliv ukládacích kapacit HC a NOX, rychlosti nárůstu vstupní teploty a průtoku na celkové konverse jednotlivých složek.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    CI - Industrial chemistry and chemical engineering

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA104%2F02%2F0339" target="_blank" >GA104/02/0339: Nonstationary operation of microreactors</a><br>

  • Continuities

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Others

  • Publication year

    2004

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Proceedings 16th International Congress of Chemical and Process Engineering CHISA 2004

  • ISBN

    80-86059-40-5

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    12

  • Pages from-to

  • Publisher name

    Ing. Jan Novosad, Procesní inženýrství

  • Place of publication

    Praha

  • Event location

    Praha

  • Event date

    Aug 22, 2004

  • Type of event by nationality

    WRD - Celosvětová akce

  • UT code for WoS article