All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Conversion and selectivity of NOx reduction in NOx storage catalyst

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461373%3A22340%2F08%3A00020766" target="_blank" >RIV/60461373:22340/08:00020766 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Conversion and selectivity of NOx reduction in NOx storage catalyst

  • Original language description

    Due to the ever increasing emissions standards for combustion engines continually better exhaust after-treatment technologies have been developed. An area of particular interest is that of lean burn engines. Lean burn gasoline or diesel engines are morefuel efficient than standard stoichiometric gasoline engines. However, because of the excess oxygen, conventional three-way catalysts cannot reduce NOx compounds in the exhaust stream. One potential solution is the use of NOx storage and reduction (NSR)catalysts. These catalysts consist of a noble metal for oxidation and reduction of NOx (e.g. Pt), and an alkaline or alkaline earth metal for storage of NOx (e.g. Ba). The NSR catalyst is used with a cyclic engine operation, switching between long lean and short rich periods. During the lean period the catalyst oxidizes NO to NO2 on the noble metal sites and stores the NOx (NO and NO2) on the alkaline earth sites. During the rich period, the NOx is released from the storage sites and red

  • Czech name

    Konverze a selektivita redukce NOx v katlyzátoru s ukládáním NOx

  • Czech description

    Klasické benzínové spalovací motory pracují se stechiometrickou směsí paliva a vzduchu. Za takovýchto podmínek je možné snižovat obsah škodlivých látech ve výfukových plynech pomocí třícestného katalyzátoru (TWC), kde součesně probíhají oxidace CO a nespálených uhlovodíků a redukce NOx. Úspornější dieslové a některé benzínové motory spalují směs s přebytkem vzduchu, což má za následek vysokou koncentraci O2 ve výfukovém plynu, a tím obtížnou redukci NOx. Jednu z technologií, schopnou eliminovat NOx ve výfukových plynech motorů spalujících chudou směs, je katalyzátor s ukládáním NOx (NSRC). Princip jeho činnosti je následující: během spalování chudé směsi (řádově minuty) jsou NOx adsorbovány na povrch katalyzátoru ve formě dusitanů a dusičnanů, po nasycení povrchu katalyzátoru dojde ke krátkodobému spalování bohaté směsi (řádově sekundy), čímž dojde k vyredukování povrchu katalyzátoru a ten je připraven pro následující chudou fázi. Laboratorní experimenty se zabývají dynamickým chováním

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    CI - Industrial chemistry and chemical engineering

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA104%2F08%2F1162" target="_blank" >GA104/08/1162: Monolithic reactors for exhaust gas detoxification</a><br>

  • Continuities

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Others

  • Publication year

    2008

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    CD-ROM of Full Texts CHISA 2008

  • ISBN

    978-80-02-02047-9

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    6

  • Pages from-to

  • Publisher name

    Process Engineering Publisher

  • Place of publication

    Praha

  • Event location

    Praha

  • Event date

    Aug 24, 2008

  • Type of event by nationality

    WRD - Celosvětová akce

  • UT code for WoS article