NOx reduction in periodically operated NOx storage catalytic monolith
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461373%3A22340%2F08%3A00020767" target="_blank" >RIV/60461373:22340/08:00020767 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
NOx reduction in periodically operated NOx storage catalytic monolith
Original language description
Classical gasoline engines in automobiles are operated at stoichiometric air/fuel ratio. Under such conditions, it is possible to decrease harmful exhaust gas components in three-way catalytic converter (TWC), where the oxidation of CO and unburned HC and the reduction of NOx take place simultaneously. On the contrary, economical diesel and advanced gasoline (lean-burn) engines are operated with excess of air in fuel mixture, with results in high O2 concentrations in exhaust gas and complicated NOx abatement. Much attention has been focused in recent years on NOx storage reduction (NSR) catalysts, because these systems represent a commercially viable solution for the control of NOx emissions from lean-burn gasoline and diesel engines. During lean conditions NOx is stored on the NSR catalyst surface in the form of nitrites and nitrates, while during rich conditions it gets released and reduced. NSR catalysts usually contain an alkaline earth oxide (e.g. BaO) as the NOx storage component
Czech name
Redukce NOx v periodicky pracujícím katalyzátoru s ukládáním NOx
Czech description
Klasické benzínové spalovací motory pracují se stechiometrickou směsí paliva a vzduchu. Za takovýchto podmínek je možné snižovat obsah škodlivých látech ve výfukových plynech pomocí třícestného katalyzátoru (TWC), kde součesně probíhají oxidace CO a nespálených uhlovodíků a redukce NOx. Úspornější dieslové a některé benzínové motory spalují směs s přebytkem vzduchu, což má za následek vysokou koncentraci O2 ve výfukovém plynu, a tím obtížnou redukci NOx. Jednu z technologií, schopnou eliminovat NOx ve výfukových plynech motorů spalujících chudou směs, je katalyzátor s ukládáním NOx (NSRC). Princip jeho činnosti je následující: během spalování chudé směsi (řádově minuty) jsou NOx adsorbovány na povrch katalyzátoru ve formě dusitanů a dusičnanů, po nasycení povrchu katalyzátoru dojde ke krátkodobému spalování bohaté směsi (řádově sekundy), čímž dojde k vyredukování povrchu katalyzátoru a ten je připraven pro následující chudou fázi. Laboratorní experimenty se zabývají dynamickým chováním
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
CI - Industrial chemistry and chemical engineering
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA104%2F08%2F1162" target="_blank" >GA104/08/1162: Monolithic reactors for exhaust gas detoxification</a><br>
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2008
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Proceedings of 35th International Conference of Slovak Society of Chemical Engineering
ISBN
978-80-227-2903-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
6
Pages from-to
—
Publisher name
Slovak society of chemical engineering
Place of publication
Bratislava
Event location
Tatranské Matliáre
Event date
May 20, 2008
Type of event by nationality
WRD - Celosvětová akce
UT code for WoS article
—