Philosopher and pedagogue of culture SergeI Gessen and the idea of the university
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461373%3A22810%2F22%3A43924255" target="_blank" >RIV/60461373:22810/22:43924255 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.pegasjournal.eu/2022_11_01_02.html" target="_blank" >http://www.pegasjournal.eu/2022_11_01_02.html</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.18355/PG.2022.11.1.2" target="_blank" >10.18355/PG.2022.11.1.2</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Filosof a pedagog kultury Sergej Hessen a idea univerzity
Original language description
Analytická studie je věnována ruskému exilovému filozofovi a teoretikovi pedagogiky kultury Sergeji Josifovičovi Hessenovi (1887-1950), který je v českém pedagogickém prostředí pozapomenutou osobností. Cílem je připomenout ty z Hessenových idejí, které stojí v jádru jeho pojetí pedagogiky a univerzity a které jsou i dnes důležitým referenčním rámcem kritiky instrumentálního pojetí vzdělávání a reformy univerzity. Hessen je představen jako stále inspirativní nadčasový myslitel, který rozvinul svou filozofickou antropologii a obecnou teorii výchovy na principech novokantovské kritické filozofie, a jako zastánce humanitního vzdělávacího ideálu. Analýza problematiky je doplněna o ideově rozporné vnímání Hessenova díla v českém pedagogickém prostředí, na které měly negativní vliv společenské a politické konflikty 20. století. Studie se opírá o metody teoretické analýzy primárních a sekundárních zdrojů a metody hermeneuticko-interepretativní.
Czech name
Filosof a pedagog kultury Sergej Hessen a idea univerzity
Czech description
Analytická studie je věnována ruskému exilovému filozofovi a teoretikovi pedagogiky kultury Sergeji Josifovičovi Hessenovi (1887-1950), který je v českém pedagogickém prostředí pozapomenutou osobností. Cílem je připomenout ty z Hessenových idejí, které stojí v jádru jeho pojetí pedagogiky a univerzity a které jsou i dnes důležitým referenčním rámcem kritiky instrumentálního pojetí vzdělávání a reformy univerzity. Hessen je představen jako stále inspirativní nadčasový myslitel, který rozvinul svou filozofickou antropologii a obecnou teorii výchovy na principech novokantovské kritické filozofie, a jako zastánce humanitního vzdělávacího ideálu. Analýza problematiky je doplněna o ideově rozporné vnímání Hessenova díla v českém pedagogickém prostředí, na které měly negativní vliv společenské a politické konflikty 20. století. Studie se opírá o metody teoretické analýzy primárních a sekundárních zdrojů a metody hermeneuticko-interepretativní.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Slavonic Pedagogical Studies Journal
ISSN
1339-8660
e-ISSN
1339-9055
Volume of the periodical
11
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
20
Pages from-to
22-41
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—