All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Comparison of heart rate response to + and ? Gz load changes at safe and low altitude level during real flight

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61382981%3A_____%2F03%3A%230000002" target="_blank" >RIV/61382981:_____/03:#0000002 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Comparison of heart rate response to + and ? Gz load changes at safe and low altitude level during real flight

  • Original language description

    Low level flight systems with possibilities to follow terrain expose pilots of agile combat aircraft to a new flight load. A new quality of the flight load is represented by domination of plus and minus gravitational acceleration changes. Due to the absence of a human centrifuge in the Czech Republic a method with an evaluation of the pilot?s physiological response to the load during real flights was selected. Results of pilots? physiological responses during flights at the safe altitude of 7000 ft werecompared with results during low level flights at the altitude of 900 ft. Evaluation of pilot?s physiological responses during flights is based on the continuous blood pressure and the heart rate. The aircrew aptitude selection criteria of evaluation indicating those persons inappropriate for this flight load type were determined. It was proved an influence of the so-called push-pull effect with an impact on flight safety.

  • Czech name

    Porovnání reakce srdeční frekvence při změnách plus a minus gravitační zátěži v bezpečné a nízké výškové hladině v reálných letech

  • Czech description

    Automatické systémy letů kopírujících terén v nízkých výškách vystavují piloty letounů s vysokou manévrovací schopností nové letové zátěži. Nová kvalita letové zátěže je vyjádřena převahou střídajících se kladných a záporných změn gravitačního zrychlení.Protože Česká republika nedisponuje lidskou centrifugou byla vyvinuta metoda vyhodnocení fyziologických reakcí pilotů v reálném letu. Výsledky fyziologických reakcí pilotů v zátěži při letech v bezpečné výšce 7000 ft byly porovnány s výsledky v letech na nízké výšce 900 ft. Vyhodnocení fyziologických reakcí pilotů se opírá o hodnoty kontinuálního krevního tlaku a srdeční frekvence. Byla stanovena kritéria nedostatečné odolnosti vůči zátěži střídajícího se ?Gz přetížení. Byl prokázán vliv tzv. push-pullefektu s možným následkem na bezpečnost letu.

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    KA - Militarism

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Others

  • Publication year

    2003

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Journal of Gravitational Physiology

  • ISSN

    1077-9248

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    10

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    US - UNITED STATES

  • Number of pages

    2

  • Pages from-to

    95-96

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database