All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Testing method of plus and minus Gz tolerance at Czech Air Force pilots

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61382981%3A_____%2F04%3A%230000005" target="_blank" >RIV/61382981:_____/04:#0000005 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Testing method of plus and minus Gz tolerance at Czech Air Force pilots

  • Original language description

    Pilots' physiological measurement in conditions of alternating plus and minus Gz acceleration was done during real flights. The comparison of physiological responses during flights at the safe altitude of 7000 ft and low level flights at the altitude of900 ft over ground bears on the evaluation of changes of the continuous blood pressure and the heart rate. High level of pilot's plus-minus Gz tolerance is essential requirement to cope with low level flights in agile aircraft. It was proved that the sinusoidal profile during real flights is possible to use for pilots? tolerance to plus and minus Gz load evaluation. The comparison of physiological responses did not confirm any increased psychological and emotional load influence on pilots during flightsat this chosen minimum altitude. Push-pull effect was demonstrated during this load independent of pilots? activity. The aircrew aptitude selection criteria of evaluation indicating those persons inappropriate of this flight load type we

  • Czech name

    Metoda testování plus a minus Gz odolnosti u pilotů Vzdušných sil AČR

  • Czech description

    Měření fyziologických signálů pilotů v podmínkách střídajícího se plus a minus gravitačního zrychlení se uskutečnilo v reálných letech. Porovnání fyziologické odezvy v letech na výšce 7000 ft a při nízkých letech na výšce 900 ft bylo provedeno na základěvyhodnocení změn kontinuálního krevního tlaku a srdeční frekvence. Odolnost pilotů vůči této zátěži je základním předpokladem zvládnutí letů kopírujících terén na letounech s vysokou manévrovací schopností. Bylo prokázáno, že sinusový profil letů je vhodný pro vyhodnocení odolnosti pilotů vůči střídající se plus a minus gravitační zátěži. Porovnání fyziologické odezvy nepotvrdilo zvýšený psychický a emoční vliv na piloty při letech na této vybrané minimální letové hladině. Během uvedené zátěže byl zjištěn push-pull efekt nezávisle na aktivitě pilota. Byla stanovena kritéria pro výběr pilotů vhodných pro uvedený typ letové zátěže.

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    KA - Militarism

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Others

  • Publication year

    2004

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Journal of Gravitational Physiology

  • ISSN

    1077-9248

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    11

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    US - UNITED STATES

  • Number of pages

    2

  • Pages from-to

    239-240

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database