Testing method of plus and minus Gz tolerance at Czech Air Force pilots
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61382981%3A_____%2F04%3AULZHA002" target="_blank" >RIV/61382981:_____/04:ULZHA002 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Testing method of plus and minus Gz tolerance at Czech Air Force pilots
Original language description
Low level flight systems with possibilities to follow terrain expose pilots of agile combat aircraft to a new flight load. A new quality of the flight load is represented by domination of plus and minus gravitational acceleration changes. Due to the absence of a human centrifuge in the Czech Republic a method with an evaluation of the pilot?s physiological response to the load during real flights was selected. Results of pilots? physiological responses during flights at the safe altitude of 7000 ft werecompared with results during low level flights at the altitude of 900 ft. Evaluation of pilot?s physiological responses during flights is based on the continuous blood pressure and the heart rate. The aircrew aptitude selection criteria of evaluation indicating those persons inappropriate for this flight load type were determined. It was proved an influence of the so-called push-pull effect with an impact on flight safety.
Czech name
Testování odolnosti pilotů českého letectva vůči plus a minus Gz zátěži
Czech description
Automatické systémy letů kopírujících terén v nízkých výškách vystavují piloty letounů s vysokou manévrovací schopností nové letové zátěži. Nová kvalita letové zátěže je vyjádřena převahou střídajících se kladných a záporných změn gravitačního zrychlení.Protože Česká republika nedisponuje lidskou centrifugou byla vyvinuta metoda vyhodnocení fyziologických reakcí pilotů v reálném letu. Výsledky fyziologických reakcí pilotů v zátěži při letech v bezpečné výšce 7000 ft byly porovnány s výsledky v letech na nízké výšce 900 ft. Vyhodnocení fyziologických reakcí pilotů se opírá o hodnoty kontinuálního krevního tlaku a srdeční frekvence. Byla stanovena kritéria nedostatečné odolnosti vůči zátěži střídajícího se ?Gz přetížení. Byl prokázán vliv tzv. push-pullefektu s možným následkem na bezpečnost letu.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
KA - Militarism
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2004
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Proceedings of 25th Annual International Gravitational Physiological Meeting
ISBN
—
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
1
Pages from-to
"PS2"-"PS2"
Publisher name
Russian Academy of Sciences, Moscow
Place of publication
Moscow
Event location
Moscow
Event date
Jan 1, 2004
Type of event by nationality
WRD - Celosvětová akce
UT code for WoS article
—