Musical images, musical imagery and mental representation of music
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F14%3A%230000363" target="_blank" >RIV/61384984:51110/14:#0000363 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Hudební představy, hudební představivost a mentální reprezentace hudby
Original language description
Hudební psychologie se věnuje problematice hudebních představ již téměř 100 let. Přehledová studie shrnuje (na základě nejnovější zahraniční literatury) současné pohledy na hudební představy a hudební představivost. Studie sestává z pěti částí. V první jsou vyloženy základní psychologické pojmy: vjem, představa, mentální reprezentování skutečnosti, představivost, imaginace, fantasie. Druhá část se věnuje pojmu hudební představy, jejich různým typům, funkcím a hierarchické struktuře. Upozorňuje, že jde ospecifické představy, které buď ve vědomí člověka přetrvávají (a jsou mu hned k dispozici) anebo si je jedinec dokáže znovu vyvolat a to v situaci, kdy chybí přímé senzorické vnímání hudby a vše se odehrává pouze ?v duchu?. Třetí část přibližuje pojem hudební představivost jakožto základ hudebních aktivit. Prezentuje Hargreavesův model, který předpokládá, že mezi produkováním hudby a posloucháním hudby funguje důležitý mediátor: hudební imaginace/hudební představy. Čtvrtá část studie re
Czech name
Hudební představy, hudební představivost a mentální reprezentace hudby
Czech description
Hudební psychologie se věnuje problematice hudebních představ již téměř 100 let. Přehledová studie shrnuje (na základě nejnovější zahraniční literatury) současné pohledy na hudební představy a hudební představivost. Studie sestává z pěti částí. V první jsou vyloženy základní psychologické pojmy: vjem, představa, mentální reprezentování skutečnosti, představivost, imaginace, fantasie. Druhá část se věnuje pojmu hudební představy, jejich různým typům, funkcím a hierarchické struktuře. Upozorňuje, že jde ospecifické představy, které buď ve vědomí člověka přetrvávají (a jsou mu hned k dispozici) anebo si je jedinec dokáže znovu vyvolat a to v situaci, kdy chybí přímé senzorické vnímání hudby a vše se odehrává pouze ?v duchu?. Třetí část přibližuje pojem hudební představivost jakožto základ hudebních aktivit. Prezentuje Hargreavesův model, který předpokládá, že mezi produkováním hudby a posloucháním hudby funguje důležitý mediátor: hudební imaginace/hudební představy. Čtvrtá část studie re
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AL - Art, architecture, cultural heritage
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2014
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Živá hudba, časopis pro studium hudby a tance
ISSN
0514-7735
e-ISSN
—
Volume of the periodical
5
Issue of the periodical within the volume
2014
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
26
Pages from-to
92-116
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—