All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Unifying principles

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F17%3AN0000005" target="_blank" >RIV/61384984:51110/17:N0000005 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Scelovací prostředky

  • Original language description

    Scelovací prostředky odkazuje na sjednocující principy v hudební struktuře. Jedním z hlavních úkolů hudební teorie je identifikovat a systematizovat tyto principy, které se objevují v různých hudebních dílech. Studie Vladimíra Tichého Souvislost jako nezbytný atribut hudebního celku lze považovat za zásadní shrnutí různých českých i zahraničních teoretických přístupů k hudební formě, struktuře a tektonice. Tichý zdůrazňuje nutnost systematického zkoumání hudební struktury a diskutuje o koncepci knihy Karla Janečka Hudební formy ( 1955, SNKLHU, Praha). Vedle hlubokého vhledu do Janečkova teoretického systému autor přináší srovnání s teoriemi Karla Risingera, Jana Kapra nebo Jaroslava Volka. Tichý se ve své studii zabývá také hudebně teoretickými pojmy a jevy z oblasti současné hudby, jakými jsou např. otevřená forma, momentová forma, minimal music apod. Snaží se je porovnat se stávajícími teoretickými systémy a integrovat nové jevy, a s nimi spojenou terminologii, do kontextu stávajících systémů či novým fenoménům vymezit systematické kategorie jejich nové potenciální klasifikace. Studie Tomáše Krejči Scelovací prostředky: Cesta k hudební struktuře nabízí pohled na různé chápání fenoménu (hudební) struktury. Autor zkoumá zejména myšlenky Karla Janečka (Hudební tektonika). Vzhledem k absenci některých poválečných typů hudebních struktur ve výše zmíněné Janečkově knize se studie zaměřuje na konkrétní díla a teorie poválečných skladatelů, např. Oliviera Messiaena, Pierre Bouleze, Johna Cage, Iannise Xenakise, Karlheinz Stockhausena a dalších. Společným vymezujícím prvkem díla těchto skladatelů je nutnost aktivního přístupu příjemce k zvukovému hudebnímu uspořádání. Mnohoznačnost podob a působení poválečných hudebních struktur nabízí mnoho poslechových, analytických a významových přístupů. Můžeme tak konstatovat, že posluchač svým aktivním přístupem hudební strukturu přímo dotváří. Studie Petra Zvěřiny Doing it one way and doing it another way je rozpracování problematiky soudržnosti v neteleologicky strukturovaných skladbách, a to na příkladu pozdních děl Mortona Feldmana (např. For Bunita Marcus). V těchto kompozicích můžeme pozorovat specifickou souhru hudebních rozdílů a opakování. Při analýze kompozic Mortona Feldmana zjišťujeme, že neexistuje žádná rozpoznatelná identita hudebních situací - mluvíme o různých hudebních liniích, rychlostech, intenzitě a návratech. Není zde žádný vrchol, jsme stále v situaci, v procesu, v ději (např. Feldmanovo pozdní dílo Intermission 6), můžeme je charakterizovat jako rhizomatické (v návaznosti na termín rhizom Gillese Deleuze).

  • Czech name

    Scelovací prostředky

  • Czech description

    Scelovací prostředky odkazuje na sjednocující principy v hudební struktuře. Jedním z hlavních úkolů hudební teorie je identifikovat a systematizovat tyto principy, které se objevují v různých hudebních dílech. Studie Vladimíra Tichého Souvislost jako nezbytný atribut hudebního celku lze považovat za zásadní shrnutí různých českých i zahraničních teoretických přístupů k hudební formě, struktuře a tektonice. Tichý zdůrazňuje nutnost systematického zkoumání hudební struktury a diskutuje o koncepci knihy Karla Janečka Hudební formy ( 1955, SNKLHU, Praha). Vedle hlubokého vhledu do Janečkova teoretického systému autor přináší srovnání s teoriemi Karla Risingera, Jana Kapra nebo Jaroslava Volka. Tichý se ve své studii zabývá také hudebně teoretickými pojmy a jevy z oblasti současné hudby, jakými jsou např. otevřená forma, momentová forma, minimal music apod. Snaží se je porovnat se stávajícími teoretickými systémy a integrovat nové jevy, a s nimi spojenou terminologii, do kontextu stávajících systémů či novým fenoménům vymezit systematické kategorie jejich nové potenciální klasifikace. Studie Tomáše Krejči Scelovací prostředky: Cesta k hudební struktuře nabízí pohled na různé chápání fenoménu (hudební) struktury. Autor zkoumá zejména myšlenky Karla Janečka (Hudební tektonika). Vzhledem k absenci některých poválečných typů hudebních struktur ve výše zmíněné Janečkově knize se studie zaměřuje na konkrétní díla a teorie poválečných skladatelů, např. Oliviera Messiaena, Pierre Bouleze, Johna Cage, Iannise Xenakise, Karlheinz Stockhausena a dalších. Společným vymezujícím prvkem díla těchto skladatelů je nutnost aktivního přístupu příjemce k zvukovému hudebnímu uspořádání. Mnohoznačnost podob a působení poválečných hudebních struktur nabízí mnoho poslechových, analytických a významových přístupů. Můžeme tak konstatovat, že posluchač svým aktivním přístupem hudební strukturu přímo dotváří. Studie Petra Zvěřiny Doing it one way and doing it another way je rozpracování problematiky soudržnosti v neteleologicky strukturovaných skladbách, a to na příkladu pozdních děl Mortona Feldmana (např. For Bunita Marcus). V těchto kompozicích můžeme pozorovat specifickou souhru hudebních rozdílů a opakování. Při analýze kompozic Mortona Feldmana zjišťujeme, že neexistuje žádná rozpoznatelná identita hudebních situací - mluvíme o různých hudebních liniích, rychlostech, intenzitě a návratech. Není zde žádný vrchol, jsme stále v situaci, v procesu, v ději (např. Feldmanovo pozdní dílo Intermission 6), můžeme je charakterizovat jako rhizomatické (v návaznosti na termín rhizom Gillese Deleuze).

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    9788073314422

  • Number of pages

    110

  • Publisher name

    Nakladatelství AMU

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS book