Unifying principles
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F17%3AN0000005" target="_blank" >RIV/61384984:51110/17:N0000005 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Scelovací prostředky
Original language description
Scelovací prostředky odkazuje na sjednocující principy v hudební struktuře. Jedním z hlavních úkolů hudební teorie je identifikovat a systematizovat tyto principy, které se objevují v různých hudebních dílech. Studie Vladimíra Tichého Souvislost jako nezbytný atribut hudebního celku lze považovat za zásadní shrnutí různých českých i zahraničních teoretických přístupů k hudební formě, struktuře a tektonice. Tichý zdůrazňuje nutnost systematického zkoumání hudební struktury a diskutuje o koncepci knihy Karla Janečka Hudební formy ( 1955, SNKLHU, Praha). Vedle hlubokého vhledu do Janečkova teoretického systému autor přináší srovnání s teoriemi Karla Risingera, Jana Kapra nebo Jaroslava Volka. Tichý se ve své studii zabývá také hudebně teoretickými pojmy a jevy z oblasti současné hudby, jakými jsou např. otevřená forma, momentová forma, minimal music apod. Snaží se je porovnat se stávajícími teoretickými systémy a integrovat nové jevy, a s nimi spojenou terminologii, do kontextu stávajících systémů či novým fenoménům vymezit systematické kategorie jejich nové potenciální klasifikace. Studie Tomáše Krejči Scelovací prostředky: Cesta k hudební struktuře nabízí pohled na různé chápání fenoménu (hudební) struktury. Autor zkoumá zejména myšlenky Karla Janečka (Hudební tektonika). Vzhledem k absenci některých poválečných typů hudebních struktur ve výše zmíněné Janečkově knize se studie zaměřuje na konkrétní díla a teorie poválečných skladatelů, např. Oliviera Messiaena, Pierre Bouleze, Johna Cage, Iannise Xenakise, Karlheinz Stockhausena a dalších. Společným vymezujícím prvkem díla těchto skladatelů je nutnost aktivního přístupu příjemce k zvukovému hudebnímu uspořádání. Mnohoznačnost podob a působení poválečných hudebních struktur nabízí mnoho poslechových, analytických a významových přístupů. Můžeme tak konstatovat, že posluchač svým aktivním přístupem hudební strukturu přímo dotváří. Studie Petra Zvěřiny Doing it one way and doing it another way je rozpracování problematiky soudržnosti v neteleologicky strukturovaných skladbách, a to na příkladu pozdních děl Mortona Feldmana (např. For Bunita Marcus). V těchto kompozicích můžeme pozorovat specifickou souhru hudebních rozdílů a opakování. Při analýze kompozic Mortona Feldmana zjišťujeme, že neexistuje žádná rozpoznatelná identita hudebních situací - mluvíme o různých hudebních liniích, rychlostech, intenzitě a návratech. Není zde žádný vrchol, jsme stále v situaci, v procesu, v ději (např. Feldmanovo pozdní dílo Intermission 6), můžeme je charakterizovat jako rhizomatické (v návaznosti na termín rhizom Gillese Deleuze).
Czech name
Scelovací prostředky
Czech description
Scelovací prostředky odkazuje na sjednocující principy v hudební struktuře. Jedním z hlavních úkolů hudební teorie je identifikovat a systematizovat tyto principy, které se objevují v různých hudebních dílech. Studie Vladimíra Tichého Souvislost jako nezbytný atribut hudebního celku lze považovat za zásadní shrnutí různých českých i zahraničních teoretických přístupů k hudební formě, struktuře a tektonice. Tichý zdůrazňuje nutnost systematického zkoumání hudební struktury a diskutuje o koncepci knihy Karla Janečka Hudební formy ( 1955, SNKLHU, Praha). Vedle hlubokého vhledu do Janečkova teoretického systému autor přináší srovnání s teoriemi Karla Risingera, Jana Kapra nebo Jaroslava Volka. Tichý se ve své studii zabývá také hudebně teoretickými pojmy a jevy z oblasti současné hudby, jakými jsou např. otevřená forma, momentová forma, minimal music apod. Snaží se je porovnat se stávajícími teoretickými systémy a integrovat nové jevy, a s nimi spojenou terminologii, do kontextu stávajících systémů či novým fenoménům vymezit systematické kategorie jejich nové potenciální klasifikace. Studie Tomáše Krejči Scelovací prostředky: Cesta k hudební struktuře nabízí pohled na různé chápání fenoménu (hudební) struktury. Autor zkoumá zejména myšlenky Karla Janečka (Hudební tektonika). Vzhledem k absenci některých poválečných typů hudebních struktur ve výše zmíněné Janečkově knize se studie zaměřuje na konkrétní díla a teorie poválečných skladatelů, např. Oliviera Messiaena, Pierre Bouleze, Johna Cage, Iannise Xenakise, Karlheinz Stockhausena a dalších. Společným vymezujícím prvkem díla těchto skladatelů je nutnost aktivního přístupu příjemce k zvukovému hudebnímu uspořádání. Mnohoznačnost podob a působení poválečných hudebních struktur nabízí mnoho poslechových, analytických a významových přístupů. Můžeme tak konstatovat, že posluchač svým aktivním přístupem hudební strukturu přímo dotváří. Studie Petra Zvěřiny Doing it one way and doing it another way je rozpracování problematiky soudržnosti v neteleologicky strukturovaných skladbách, a to na příkladu pozdních děl Mortona Feldmana (např. For Bunita Marcus). V těchto kompozicích můžeme pozorovat specifickou souhru hudebních rozdílů a opakování. Při analýze kompozic Mortona Feldmana zjišťujeme, že neexistuje žádná rozpoznatelná identita hudebních situací - mluvíme o různých hudebních liniích, rychlostech, intenzitě a návratech. Není zde žádný vrchol, jsme stále v situaci, v procesu, v ději (např. Feldmanovo pozdní dílo Intermission 6), můžeme je charakterizovat jako rhizomatické (v návaznosti na termín rhizom Gillese Deleuze).
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
9788073314422
Number of pages
110
Publisher name
Nakladatelství AMU
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—