The Microtonality of Indian Classical Music
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F18%3AN0000118" target="_blank" >RIV/61384984:51110/18:N0000118 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Mikrotonalita indické klasické hudby
Original language description
Severoindická klasická hudba disponuje velmi propracovaným systémem modálních melodických struktur a forem (rāga). Významnou roli zde hrají jemné nuance v ladění jednotlivých rág, kdy na první pohled stejný modus má v každé ráze jiné mikrointervalové poměry, které mají souvislost i s emocionální odezvou dané rágy (tzv. rāsa). Tyto principy mají analogii ve staré evropské hudbě, kde se již od dob antiky cíleně pracovalo s psychologickými a často dokonce s hudebně-terapeutickými aspekty jednotlivých modů. Upadly však z velké části v zapomnění nejen v Evropě, ale i v samotné Indii, především díky rostoucí oblibě temperovaného harmonia. O problematice śruti, neboli indických mikrointervalech, panuje v našich končinách řada dezinformací (např. o dělení oktávy na 22 stejných (!) dílů, či dokonce mýtus, že indická hudba pracuje se čtvrt-tóny). Text se zabývá principy mikrointervalové práce v severoindických rágách a způsoby odvození poměrů mezi jednotlivými stupni daného modu. Tyto propočty mají přímou souvislost se systémy přirozeného ladění západní hudby (konkrétněji tzv. „five-limit just intonation“). Pro každou rágu je však systém ladění trochu odlišný – záleží nejen na konkrétním modu, ale také na umístění dominantních tónů rágy (tzv. vādī a samvādī). Zdánlivě stejný tón může mít pak ve dvou různých rágách odlišný mikrointervalový odstín (śruti), který se může v některých případech lišit až o 40 centů. Významným pramenem pro tento text jsou rozhovory s významným indickým hudebníkem Amitem Chatterjeem, který během roku 2018 spolupracoval na půdě pražské Hamu s autorem tohoto textu na projektu Mikrotonalita indické klasické hudby a její psychologické aspekty.
Czech name
Mikrotonalita indické klasické hudby
Czech description
Severoindická klasická hudba disponuje velmi propracovaným systémem modálních melodických struktur a forem (rāga). Významnou roli zde hrají jemné nuance v ladění jednotlivých rág, kdy na první pohled stejný modus má v každé ráze jiné mikrointervalové poměry, které mají souvislost i s emocionální odezvou dané rágy (tzv. rāsa). Tyto principy mají analogii ve staré evropské hudbě, kde se již od dob antiky cíleně pracovalo s psychologickými a často dokonce s hudebně-terapeutickými aspekty jednotlivých modů. Upadly však z velké části v zapomnění nejen v Evropě, ale i v samotné Indii, především díky rostoucí oblibě temperovaného harmonia. O problematice śruti, neboli indických mikrointervalech, panuje v našich končinách řada dezinformací (např. o dělení oktávy na 22 stejných (!) dílů, či dokonce mýtus, že indická hudba pracuje se čtvrt-tóny). Text se zabývá principy mikrointervalové práce v severoindických rágách a způsoby odvození poměrů mezi jednotlivými stupni daného modu. Tyto propočty mají přímou souvislost se systémy přirozeného ladění západní hudby (konkrétněji tzv. „five-limit just intonation“). Pro každou rágu je však systém ladění trochu odlišný – záleží nejen na konkrétním modu, ale také na umístění dominantních tónů rágy (tzv. vādī a samvādī). Zdánlivě stejný tón může mít pak ve dvou různých rágách odlišný mikrointervalový odstín (śruti), který se může v některých případech lišit až o 40 centů. Významným pramenem pro tento text jsou rozhovory s významným indickým hudebníkem Amitem Chatterjeem, který během roku 2018 spolupracoval na půdě pražské Hamu s autorem tohoto textu na projektu Mikrotonalita indické klasické hudby a její psychologické aspekty.
Classification
Type
J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database
CEP classification
—
OECD FORD branch
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Hudební věda
ISSN
0018-7003
e-ISSN
—
Volume of the periodical
ročník LV
Issue of the periodical within the volume
3-4/2018
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
15
Pages from-to
428-442
UT code for WoS article
000459363200008
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-850663015448