All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Microtonality of Indian Classical Music

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F18%3AN0000118" target="_blank" >RIV/61384984:51110/18:N0000118 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Mikrotonalita indické klasické hudby

  • Original language description

    Severoindická klasická hudba disponuje velmi propracovaným systémem modálních melodických struktur a forem (rāga). Významnou roli zde hrají jemné nuance v ladění jednotlivých rág, kdy na první pohled stejný modus má v každé ráze jiné mikrointervalové poměry, které mají souvislost i s emocionální odezvou dané rágy (tzv. rāsa). Tyto principy mají analogii ve staré evropské hudbě, kde se již od dob antiky cíleně pracovalo s psychologickými a často dokonce s hudebně-terapeutickými aspekty jednotlivých modů. Upadly však z velké části v zapomnění nejen v Evropě, ale i v samotné Indii, především díky rostoucí oblibě temperovaného harmonia. O problematice śruti, neboli indických mikrointervalech, panuje v našich končinách řada dezinformací (např. o dělení oktávy na 22 stejných (!) dílů, či dokonce mýtus, že indická hudba pracuje se čtvrt-tóny). Text se zabývá principy mikrointervalové práce v severoindických rágách a způsoby odvození poměrů mezi jednotlivými stupni daného modu. Tyto propočty mají přímou souvislost se systémy přirozeného ladění západní hudby (konkrétněji tzv. „five-limit just intonation“). Pro každou rágu je však systém ladění trochu odlišný – záleží nejen na konkrétním modu, ale také na umístění dominantních tónů rágy (tzv. vādī a samvādī). Zdánlivě stejný tón může mít pak ve dvou různých rágách odlišný mikrointervalový odstín (śruti), který se může v některých případech lišit až o 40 centů. Významným pramenem pro tento text jsou rozhovory s významným indickým hudebníkem Amitem Chatterjeem, který během roku 2018 spolupracoval na půdě pražské Hamu s autorem tohoto textu na projektu Mikrotonalita indické klasické hudby a její psychologické aspekty.

  • Czech name

    Mikrotonalita indické klasické hudby

  • Czech description

    Severoindická klasická hudba disponuje velmi propracovaným systémem modálních melodických struktur a forem (rāga). Významnou roli zde hrají jemné nuance v ladění jednotlivých rág, kdy na první pohled stejný modus má v každé ráze jiné mikrointervalové poměry, které mají souvislost i s emocionální odezvou dané rágy (tzv. rāsa). Tyto principy mají analogii ve staré evropské hudbě, kde se již od dob antiky cíleně pracovalo s psychologickými a často dokonce s hudebně-terapeutickými aspekty jednotlivých modů. Upadly však z velké části v zapomnění nejen v Evropě, ale i v samotné Indii, především díky rostoucí oblibě temperovaného harmonia. O problematice śruti, neboli indických mikrointervalech, panuje v našich končinách řada dezinformací (např. o dělení oktávy na 22 stejných (!) dílů, či dokonce mýtus, že indická hudba pracuje se čtvrt-tóny). Text se zabývá principy mikrointervalové práce v severoindických rágách a způsoby odvození poměrů mezi jednotlivými stupni daného modu. Tyto propočty mají přímou souvislost se systémy přirozeného ladění západní hudby (konkrétněji tzv. „five-limit just intonation“). Pro každou rágu je však systém ladění trochu odlišný – záleží nejen na konkrétním modu, ale také na umístění dominantních tónů rágy (tzv. vādī a samvādī). Zdánlivě stejný tón může mít pak ve dvou různých rágách odlišný mikrointervalový odstín (śruti), který se může v některých případech lišit až o 40 centů. Významným pramenem pro tento text jsou rozhovory s významným indickým hudebníkem Amitem Chatterjeem, který během roku 2018 spolupracoval na půdě pražské Hamu s autorem tohoto textu na projektu Mikrotonalita indické klasické hudby a její psychologické aspekty.

Classification

  • Type

    J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Hudební věda

  • ISSN

    0018-7003

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    ročník LV

  • Issue of the periodical within the volume

    3-4/2018

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    15

  • Pages from-to

    428-442

  • UT code for WoS article

    000459363200008

  • EID of the result in the Scopus database

    2-s2.0-850663015448