All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Principles of pure intonation in microtonal structures of Indian classical music and correspondence with micro-intervalic work in European music

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F18%3AN0000126" target="_blank" >RIV/61384984:51110/18:N0000126 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Studentská muzikologická konference 2018

  • Original language description

    Indická klasická hudba disponuje velmi propracovaným systémem, který v rámci melodických struktur (rāga) staví do vzájemné souvislosti mikrointervalové nuance (śruti) a jejich emocionální odezvu (rāsa). O této problematice panuje v našich končinách řada dezinformací (např. o dělení oktávy na 22 stejných (!) dílů śruti, či dokonce, že indická hudba pracuje se čtvrt-tóny). Tyto principy měly analogii i v evropské hudbě, kde se již od dob Antiky cíleně pracovalo s psychologickými a často dokonce s hudebně-terapeutickými aspekty jednotlivých modů. Až do zavedení rovnoměrné temperatury v 18. stol. tak jednotlivé tóniny disponovaly odlišnou mikrointervalovou skladbou a měly tudíž rozdílný charakter. Příspěvek se zabývá principy mikrointervalové práce v indických rágách, systémem ladění, které má přímou souvislost s evropským pojmem „přirozené ladění“ (konkrétněji tzv. „five-limit just intonation system“), jehož kořeny sahají až do antického Řecka a v neposlední řadě srovnáním s evropským pojetím mikrotonality, známého u nás především z kompozic Aloise Háby. Referát souvisí s právě probíhajícím výzkumem psychologického vlivu konkrétních mikrointervalových struktur na současného posluchače. In: Masarykova univerzita, Brno; 14. listopadu 2018

  • Czech name

    Studentská muzikologická konference 2018

  • Czech description

    Indická klasická hudba disponuje velmi propracovaným systémem, který v rámci melodických struktur (rāga) staví do vzájemné souvislosti mikrointervalové nuance (śruti) a jejich emocionální odezvu (rāsa). O této problematice panuje v našich končinách řada dezinformací (např. o dělení oktávy na 22 stejných (!) dílů śruti, či dokonce, že indická hudba pracuje se čtvrt-tóny). Tyto principy měly analogii i v evropské hudbě, kde se již od dob Antiky cíleně pracovalo s psychologickými a často dokonce s hudebně-terapeutickými aspekty jednotlivých modů. Až do zavedení rovnoměrné temperatury v 18. stol. tak jednotlivé tóniny disponovaly odlišnou mikrointervalovou skladbou a měly tudíž rozdílný charakter. Příspěvek se zabývá principy mikrointervalové práce v indických rágách, systémem ladění, které má přímou souvislost s evropským pojmem „přirozené ladění“ (konkrétněji tzv. „five-limit just intonation system“), jehož kořeny sahají až do antického Řecka a v neposlední řadě srovnáním s evropským pojetím mikrotonality, známého u nás především z kompozic Aloise Háby. Referát souvisí s právě probíhajícím výzkumem psychologického vlivu konkrétních mikrointervalových struktur na současného posluchače. In: Masarykova univerzita, Brno; 14. listopadu 2018

Classification

  • Type

    O - Miscellaneous

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů