The history of School Buildings. From the Era of Maria Theresia´s Reforms up to the Present
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61387169%3A_____%2F16%3AN0000002" target="_blank" >RIV/61387169:_____/16:N0000002 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://aleph.nkp.cz/F/U3MGJ3BU3QF47HIH56SUU5KM6EFD2AES2DYJDSNJ1RFMCXGXD8-29238?func=full-set-set&set_number=082144&set_entry=000002&format=999" target="_blank" >http://aleph.nkp.cz/F/U3MGJ3BU3QF47HIH56SUU5KM6EFD2AES2DYJDSNJ1RFMCXGXD8-29238?func=full-set-set&set_number=082144&set_entry=000002&format=999</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Historie školních budov. Od tereziánských reforem po současnost
Original language description
Publikace zpracovává historii budov základních škol v českých zemích od konce 18. století po současnost. Dosud souhrnně nezpracované téma školních budov je uchopeno z hlediska dějin školství, nikoliv kunsthistorického či architektonického. Za mezníky každé z pěti částí knihy jsou proto zvoleny roky významných organizačních změn ve školství, které se jen částečně kryjí se změnami politickými. Všechny části jsou uvedeny kapitolou o organizaci školství v té které době, následuje podrobný rozbor předpisů stanovujících pedagogické a hygienické požadavky na školní budovy. Předpisy jsou následně konfrontovány s realitou, v níž se školní vyučování odehrávalo – při popisu dobové praxe ve vybraných lokalitách se autor opírá o archivní prameny osobní i úřední povahy (vzpomínky, inspekční zprávy, školní kroniky aj.). Každá z pěti částí publikace rovněž obsahuje statistickou část, která poskytuje představu o počtu školních budov v daném období. Součástí publikace je bohatý obrazový doprovod sestávající z historických i současných fotografií, pohlednic, kreseb a půdorysných plánů - výběr vhodného obrazového doprovodu přitom tvořil stejně významnou a stejně náročnou práci jako vytvoření vlastního textu. Největší množství ilustračního materiálu pochází ze sbírky fotografií Národního pedagogického muzea, řada dalších obrázků byla získána ze státních archivů i soukromých sbírek. Problematika školních budov stála prozatím zcela stranou bádání, publikace je tedy dílem v českém prostředí průkopnickým, které završuje několikaletý výzkum dané problematiky a zároveň nastoluje téma školních budov k dalšímu výzkumu v rámci oboru dějin školství a pedagogiky.
Czech name
Historie školních budov. Od tereziánských reforem po současnost
Czech description
Publikace zpracovává historii budov základních škol v českých zemích od konce 18. století po současnost. Dosud souhrnně nezpracované téma školních budov je uchopeno z hlediska dějin školství, nikoliv kunsthistorického či architektonického. Za mezníky každé z pěti částí knihy jsou proto zvoleny roky významných organizačních změn ve školství, které se jen částečně kryjí se změnami politickými. Všechny části jsou uvedeny kapitolou o organizaci školství v té které době, následuje podrobný rozbor předpisů stanovujících pedagogické a hygienické požadavky na školní budovy. Předpisy jsou následně konfrontovány s realitou, v níž se školní vyučování odehrávalo – při popisu dobové praxe ve vybraných lokalitách se autor opírá o archivní prameny osobní i úřední povahy (vzpomínky, inspekční zprávy, školní kroniky aj.). Každá z pěti částí publikace rovněž obsahuje statistickou část, která poskytuje představu o počtu školních budov v daném období. Součástí publikace je bohatý obrazový doprovod sestávající z historických i současných fotografií, pohlednic, kreseb a půdorysných plánů - výběr vhodného obrazového doprovodu přitom tvořil stejně významnou a stejně náročnou práci jako vytvoření vlastního textu. Největší množství ilustračního materiálu pochází ze sbírky fotografií Národního pedagogického muzea, řada dalších obrázků byla získána ze státních archivů i soukromých sbírek. Problematika školních budov stála prozatím zcela stranou bádání, publikace je tedy dílem v českém prostředí průkopnickým, které završuje několikaletý výzkum dané problematiky a zároveň nastoluje téma školních budov k dalšímu výzkumu v rámci oboru dějin školství a pedagogiky.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-86935-35-5
Number of pages
266
Publisher name
Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—