All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The history of School Buildings. From the Era of Maria Theresia´s Reforms up to the Present

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61387169%3A_____%2F16%3AN0000002" target="_blank" >RIV/61387169:_____/16:N0000002 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://aleph.nkp.cz/F/U3MGJ3BU3QF47HIH56SUU5KM6EFD2AES2DYJDSNJ1RFMCXGXD8-29238?func=full-set-set&set_number=082144&set_entry=000002&format=999" target="_blank" >http://aleph.nkp.cz/F/U3MGJ3BU3QF47HIH56SUU5KM6EFD2AES2DYJDSNJ1RFMCXGXD8-29238?func=full-set-set&set_number=082144&set_entry=000002&format=999</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Historie školních budov. Od tereziánských reforem po současnost

  • Original language description

    Publikace zpracovává historii budov základních škol v českých zemích od konce 18. století po současnost. Dosud souhrnně nezpracované téma školních budov je uchopeno z hlediska dějin školství, nikoliv kunsthistorického či architektonického. Za mezníky každé z pěti částí knihy jsou proto zvoleny roky významných organizačních změn ve školství, které se jen částečně kryjí se změnami politickými. Všechny části jsou uvedeny kapitolou o organizaci školství v té které době, následuje podrobný rozbor předpisů stanovujících pedagogické a hygienické požadavky na školní budovy. Předpisy jsou následně konfrontovány s realitou, v níž se školní vyučování odehrávalo – při popisu dobové praxe ve vybraných lokalitách se autor opírá o archivní prameny osobní i úřední povahy (vzpomínky, inspekční zprávy, školní kroniky aj.). Každá z pěti částí publikace rovněž obsahuje statistickou část, která poskytuje představu o počtu školních budov v daném období. Součástí publikace je bohatý obrazový doprovod sestávající z historických i současných fotografií, pohlednic, kreseb a půdorysných plánů - výběr vhodného obrazového doprovodu přitom tvořil stejně významnou a stejně náročnou práci jako vytvoření vlastního textu. Největší množství ilustračního materiálu pochází ze sbírky fotografií Národního pedagogického muzea, řada dalších obrázků byla získána ze státních archivů i soukromých sbírek. Problematika školních budov stála prozatím zcela stranou bádání, publikace je tedy dílem v českém prostředí průkopnickým, které završuje několikaletý výzkum dané problematiky a zároveň nastoluje téma školních budov k dalšímu výzkumu v rámci oboru dějin školství a pedagogiky.

  • Czech name

    Historie školních budov. Od tereziánských reforem po současnost

  • Czech description

    Publikace zpracovává historii budov základních škol v českých zemích od konce 18. století po současnost. Dosud souhrnně nezpracované téma školních budov je uchopeno z hlediska dějin školství, nikoliv kunsthistorického či architektonického. Za mezníky každé z pěti částí knihy jsou proto zvoleny roky významných organizačních změn ve školství, které se jen částečně kryjí se změnami politickými. Všechny části jsou uvedeny kapitolou o organizaci školství v té které době, následuje podrobný rozbor předpisů stanovujících pedagogické a hygienické požadavky na školní budovy. Předpisy jsou následně konfrontovány s realitou, v níž se školní vyučování odehrávalo – při popisu dobové praxe ve vybraných lokalitách se autor opírá o archivní prameny osobní i úřední povahy (vzpomínky, inspekční zprávy, školní kroniky aj.). Každá z pěti částí publikace rovněž obsahuje statistickou část, která poskytuje představu o počtu školních budov v daném období. Součástí publikace je bohatý obrazový doprovod sestávající z historických i současných fotografií, pohlednic, kreseb a půdorysných plánů - výběr vhodného obrazového doprovodu přitom tvořil stejně významnou a stejně náročnou práci jako vytvoření vlastního textu. Největší množství ilustračního materiálu pochází ze sbírky fotografií Národního pedagogického muzea, řada dalších obrázků byla získána ze státních archivů i soukromých sbírek. Problematika školních budov stála prozatím zcela stranou bádání, publikace je tedy dílem v českém prostředí průkopnickým, které završuje několikaletý výzkum dané problematiky a zároveň nastoluje téma školních budov k dalšímu výzkumu v rámci oboru dějin školství a pedagogiky.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

    AM - Pedagogy and education

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Others

  • Publication year

    2016

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-86935-35-5

  • Number of pages

    266

  • Publisher name

    Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS book