All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The history of School Buildings. From the Era of Maria Theresia´s Reforms up to the Present

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61387169%3A_____%2F16%3AN0000003" target="_blank" >RIV/61387169:_____/16:N0000003 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://npmk.cz/muzeum/historie-skolnich-budov-2016" target="_blank" >http://npmk.cz/muzeum/historie-skolnich-budov-2016</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Historie školních budov. Od tereziánských reforem po současnost

  • Original language description

    Národní pedagogické muzeum se jako vůbec první vědecká instituce v ČR začalo zabývat výzkumem problematiky vývoje školních budov z hlediska dějin pedagogiky. Vedle zpracování tématu formou odborné monografie byla problematika školních budov zpracována a veřejnosti prezentována v podobě muzejní výstavy. Výstava přehledně ukazuje vývoj budov základních škol v českých zemích od konce 18. století po současnost, a to z hlediska dějin školství, nikoliv kunsthistorického či architektonického. Za mezníky každé z pěti částí výstavy jsou proto zvoleny roky významných organizačních změn ve školství, které se jen částečně kryjí se změnami politickými. Těžiště výstavy spočívá v prezentaci pečlivě vybraných ikonografických pramenů. Jejich převážná část pochází ze sbírky fotografií Národního pedagogického muzea, autoři výstavy ale ukazují i fotografie a plány školních budov uložené ve státních archivech. Základní chronologické členění výstavy je doplněné tematickými panely ukazujícími řešení jednotlivých specifických prostor ve školní budově (školní třída, odborné učebny, tělocvičny, školní zahrady apod.). Výstavní panely jsou doplněny trojrozměrnými modely školních budov, které byly zapůjčeny z jiných muzeí i od soukromých sběratelů, některé byly vytvořeny přímo pro potřeby této výstavy. Součástí výstavy jsou i audionahrávky vzpomínek pamětníků (učitelů i žáků) reflektujících vliv podoby a stavu školní budovy na výuku, a sestřih dokumentárních filmů ze 20.-30. let 20. století ukazujících výuku v tehdejších školách v různých místech Československa (filmy byly pro účely výstavy vyhledány v Národním filmovém archivu). Jelikož výstava cílí na širokou veřejnost včetně školní mládeže, je velký důraz kladen na názorné a didaktické uchopení tématu. Muzeum připravilo k výstavě pracovní listy, nabízí možnost vlastnoručního sestavení modelu školy a výstavu doplňuje i výukový program pro školy „Namaluj si svoji školu“.

  • Czech name

    Historie školních budov. Od tereziánských reforem po současnost

  • Czech description

    Národní pedagogické muzeum se jako vůbec první vědecká instituce v ČR začalo zabývat výzkumem problematiky vývoje školních budov z hlediska dějin pedagogiky. Vedle zpracování tématu formou odborné monografie byla problematika školních budov zpracována a veřejnosti prezentována v podobě muzejní výstavy. Výstava přehledně ukazuje vývoj budov základních škol v českých zemích od konce 18. století po současnost, a to z hlediska dějin školství, nikoliv kunsthistorického či architektonického. Za mezníky každé z pěti částí výstavy jsou proto zvoleny roky významných organizačních změn ve školství, které se jen částečně kryjí se změnami politickými. Těžiště výstavy spočívá v prezentaci pečlivě vybraných ikonografických pramenů. Jejich převážná část pochází ze sbírky fotografií Národního pedagogického muzea, autoři výstavy ale ukazují i fotografie a plány školních budov uložené ve státních archivech. Základní chronologické členění výstavy je doplněné tematickými panely ukazujícími řešení jednotlivých specifických prostor ve školní budově (školní třída, odborné učebny, tělocvičny, školní zahrady apod.). Výstavní panely jsou doplněny trojrozměrnými modely školních budov, které byly zapůjčeny z jiných muzeí i od soukromých sběratelů, některé byly vytvořeny přímo pro potřeby této výstavy. Součástí výstavy jsou i audionahrávky vzpomínek pamětníků (učitelů i žáků) reflektujících vliv podoby a stavu školní budovy na výuku, a sestřih dokumentárních filmů ze 20.-30. let 20. století ukazujících výuku v tehdejších školách v různých místech Československa (filmy byly pro účely výstavy vyhledány v Národním filmovém archivu). Jelikož výstava cílí na širokou veřejnost včetně školní mládeže, je velký důraz kladen na názorné a didaktické uchopení tématu. Muzeum připravilo k výstavě pracovní listy, nabízí možnost vlastnoručního sestavení modelu školy a výstavu doplňuje i výukový program pro školy „Namaluj si svoji školu“.

Classification

  • Type

    E<sub>nekrit</sub> - Exhibition

  • CEP classification

    AM - Pedagogy and education

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Others

  • Publication year

    2016

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Event location

    Praha

  • Event country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Event starting date

  • Event ending date

  • Total number of attendees

    1

  • Foreign attendee count

  • Type of event by attendee nationality

    CST - Celostátní akce