All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Functional sample of a damping ring with variable curvature

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F21%3A00552404" target="_blank" >RIV/61388998:_____/21:00552404 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Funkční vzorek tlumícího kroužku s proměnnou křivostí

  • Original language description

    Jedná se o návrh a realizaci tlumiče hluku ve formě třecího tlumicího kroužku primárně aplikovatelného pro železniční dopravu. Geometrie tlumícího kroužku s proměnnou křivostí střednice nahrazuje stávající řešení tlumicího kroužku s konstantní křivostí střednice. Kroužek s proměnnou křivostí střednice vyvozuje liniový konstantní tlak mezi kroužkem a drážkou ve věnci železničního kola, což vede k vyšší disipaci energie ve třecích plochách a tedy k zvýšení účinnosti tlumení sestavy kolo-tlumič. Materiál kroužku byl navržen s ohledem na možné tepelné zatížení železničních kol, a to až do teplot 600°C. Taktéž byly navrženy a odzkoušeny antikorozní nátěry, které snižují elektro galvanickou korozi, výrazně zvyšují životnost a prodlužují funkčnost tlumicího systému. Z hlediska montáže dochází k eliminaci pojištění konců drátů svarovým spojem a je tedy možné tlumicí kroužek demontovat a využit na další kolo.

  • Czech name

    Funkční vzorek tlumícího kroužku s proměnnou křivostí

  • Czech description

    Jedná se o návrh a realizaci tlumiče hluku ve formě třecího tlumicího kroužku primárně aplikovatelného pro železniční dopravu. Geometrie tlumícího kroužku s proměnnou křivostí střednice nahrazuje stávající řešení tlumicího kroužku s konstantní křivostí střednice. Kroužek s proměnnou křivostí střednice vyvozuje liniový konstantní tlak mezi kroužkem a drážkou ve věnci železničního kola, což vede k vyšší disipaci energie ve třecích plochách a tedy k zvýšení účinnosti tlumení sestavy kolo-tlumič. Materiál kroužku byl navržen s ohledem na možné tepelné zatížení železničních kol, a to až do teplot 600°C. Taktéž byly navrženy a odzkoušeny antikorozní nátěry, které snižují elektro galvanickou korozi, výrazně zvyšují životnost a prodlužují funkčnost tlumicího systému. Z hlediska montáže dochází k eliminaci pojištění konců drátů svarovým spojem a je tedy možné tlumicí kroužek demontovat a využit na další kolo.

Classification

  • Type

    G<sub>funk</sub> - Functional sample

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20302 - Applied mechanics

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TF06000020" target="_blank" >TF06000020: Transfer of smart and innovated damping technology into the suppression of vibration and noise for railway resilience wheels and vehicle motor mounts</a><br>

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Internal product ID

    INV21-058

  • Numerical identification

    INV21-057

  • Technical parameters

    Provozní teplota: -50 °C až +600 °C, Životnost tlumícího systému: min. 5 let, Hmotnost: 1–4 kg (v závislosti na průměru kola a průřezu tlumícího kroužku), Poměrný útlum: 0.1–2 % na vyznaných tvarech kmitání kola, Aplikovatelnost v dopravě: vysokorychlostní, příměstská, městská a nákladní, Typy korozivzdorných úprav: vhodný Zn antikorozní nátěr a korozivzdorná ocel, Opakovatelná aplikace: max. na 2 kola min. 2 mil. km, Kolo s tlumičem vyhovuje technickému schvalování dle ČSN EN 13979-1+A2: z 6/2020, smlouva uzavřena s Bonatrans Group a.s.

  • Economical parameters

    Časová a finanční úspora při montáži kroužku do drážky železničního kola oproti současnému řešení, kdy jsou konce kroužků svařovány. Vyšší životnost a účinnost tlumení zvyšuje konkurenceschopnost a možnost obchodní realizace tlumených kol firmy Bonatrans Group a.s.

  • Application category by cost

  • Owner IČO

    61388998

  • Owner name

    Ústav termomechaniky AV ČR, v. v. i.

  • Owner country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Usage type

    V - Výsledek je využíván vlastníkem

  • Licence fee requirement

  • Web page