Reformed real grammar school - a secondary school of a new age? Selected aspects of the reformed real education (1908-1941)
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F19%3AA20021KT" target="_blank" >RIV/61988987:17250/19:A20021KT - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://uhv.fpf.slu.cz/acta-historica/" target="_blank" >https://uhv.fpf.slu.cz/acta-historica/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Reformní reálné gymnázium, středoškolský typ nového věku? Vybrané aspekty z dějin reformně reálného vzdělávání (1908 -1941)
Original language description
Reformně reálný typ gymnázia vznikl v rámci tzv. Marchetovy reformy v roce 1908, aby společně s reálným typem gymnázia rozšířil tehdejší nedostatečnou strukturu středních škol, do té doby orientovanou na humanitní gymnázia a reálky. Přestože reformně reálná gymnázia vykazovala oproti dalším druhům středních škol výrazné modernizační rysy, jako byla teoretická možnost přestupu studenta měšťanské školy a zejména kombinace gymnázia s nižším stupněm reálky, čímž mohli studenti o svém konečném zaměření rozhodnout ve vyšším věku, nezaznamenala do roku 1918 výrazný početní nárůst. Až v období po vzniku Československé republiky začala gymnázia tohoto typu hojně přibývat. To bylo způsobeno nejen již zmíněnou kombinací osnov s reálkou, ale rovněž širokou oprávněností abiturientů. Při rozšiřování struktury středních škol, se jednalo o protěžovaný typ stáními úřady nové republiky, jako ideální izolovaná střední škola umisťovaná do menších měst. Z těchto důvodů se v první polovině 20. let stala reformně reálná gymnázia nejčastěji zakládanou novou střední školou v Československu. Svou roli tyto ústavy hrály rovněž v diskuzích o reformně střední školy, kdy byly podporovány zastánci jednotnějšího systému středoškolského vzdělávání (například společného nižšího stupně středních škol nebo jednotné střední školy). Trnem v oku naopak byly konzervativní části pedagogické veřejnosti a zastáncům klasického humanitního vzdělání. Poté co od druhé poloviny 20. let převládl v Československu v otázkách reforem konzervativně laděný proud, došlo v roce 1927 k úpravám osnov, které tento typ střední školy významně poškodily, jelikož studentům přibyly další vyučovací hodiny a docházelo k jejich výraznému přetěžování. Následkem toho začali rodiče své děti posílat raději na gymnázia reálná a také samotná reformně reálná gymnázia se začala měnit na jiný typ střední školy s odlišným zaměřením výuky, nejčastěji na reálná gymnázia. Do poloviny 30. let tak těchto ústavů výrazně ubývalo a ani pro tento typ
Czech name
Reformní reálné gymnázium, středoškolský typ nového věku? Vybrané aspekty z dějin reformně reálného vzdělávání (1908 -1941)
Czech description
Reformně reálný typ gymnázia vznikl v rámci tzv. Marchetovy reformy v roce 1908, aby společně s reálným typem gymnázia rozšířil tehdejší nedostatečnou strukturu středních škol, do té doby orientovanou na humanitní gymnázia a reálky. Přestože reformně reálná gymnázia vykazovala oproti dalším druhům středních škol výrazné modernizační rysy, jako byla teoretická možnost přestupu studenta měšťanské školy a zejména kombinace gymnázia s nižším stupněm reálky, čímž mohli studenti o svém konečném zaměření rozhodnout ve vyšším věku, nezaznamenala do roku 1918 výrazný početní nárůst. Až v období po vzniku Československé republiky začala gymnázia tohoto typu hojně přibývat. To bylo způsobeno nejen již zmíněnou kombinací osnov s reálkou, ale rovněž širokou oprávněností abiturientů. Při rozšiřování struktury středních škol, se jednalo o protěžovaný typ stáními úřady nové republiky, jako ideální izolovaná střední škola umisťovaná do menších měst. Z těchto důvodů se v první polovině 20. let stala reformně reálná gymnázia nejčastěji zakládanou novou střední školou v Československu. Svou roli tyto ústavy hrály rovněž v diskuzích o reformně střední školy, kdy byly podporovány zastánci jednotnějšího systému středoškolského vzdělávání (například společného nižšího stupně středních škol nebo jednotné střední školy). Trnem v oku naopak byly konzervativní části pedagogické veřejnosti a zastáncům klasického humanitního vzdělání. Poté co od druhé poloviny 20. let převládl v Československu v otázkách reforem konzervativně laděný proud, došlo v roce 1927 k úpravám osnov, které tento typ střední školy významně poškodily, jelikož studentům přibyly další vyučovací hodiny a docházelo k jejich výraznému přetěžování. Následkem toho začali rodiče své děti posílat raději na gymnázia reálná a také samotná reformně reálná gymnázia se začala měnit na jiný typ střední školy s odlišným zaměřením výuky, nejčastěji na reálná gymnázia. Do poloviny 30. let tak těchto ústavů výrazně ubývalo a ani pro tento typ
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60100 - History and Archaeology
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2019
Confidentiality
U - Předmět řešení projektu je utajovanou skutečností podle zvláštních právních předpisů nebo je skutečností, jejíž zveřejnění by mohlo ohrozit činnost zpravodajské služby. Údaje o projektu jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné
Data specific for result type
Name of the periodical
ACTA HISTORICA UNIVERSITATIS SILESIANAE OPAVIENSIS
ISSN
1803-411X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
12
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
21
Pages from-to
91-111
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—