All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Reformed real grammar school - a secondary school of a new age? Selected aspects of the reformed real education (1908-1941)

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F19%3AA20021KT" target="_blank" >RIV/61988987:17250/19:A20021KT - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://uhv.fpf.slu.cz/acta-historica/" target="_blank" >https://uhv.fpf.slu.cz/acta-historica/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Reformní reálné gymnázium, středoškolský typ nového věku? Vybrané aspekty z dějin reformně reálného vzdělávání (1908 -1941)

  • Original language description

    Reformně reálný typ gymnázia vznikl v rámci tzv. Marchetovy reformy v roce 1908, aby společně s reálným typem gymnázia rozšířil tehdejší nedostatečnou strukturu středních škol, do té doby orientovanou na humanitní gymnázia a reálky. Přestože reformně reálná gymnázia vykazovala oproti dalším druhům středních škol výrazné modernizační rysy, jako byla teoretická možnost přestupu studenta měšťanské školy a zejména kombinace gymnázia s nižším stupněm reálky, čímž mohli studenti o svém konečném zaměření rozhodnout ve vyšším věku, nezaznamenala do roku 1918 výrazný početní nárůst. Až v období po vzniku Československé republiky začala gymnázia tohoto typu hojně přibývat. To bylo způsobeno nejen již zmíněnou kombinací osnov s reálkou, ale rovněž širokou oprávněností abiturientů. Při rozšiřování struktury středních škol, se jednalo o protěžovaný typ stáními úřady nové republiky, jako ideální izolovaná střední škola umisťovaná do menších měst. Z těchto důvodů se v první polovině 20. let stala reformně reálná gymnázia nejčastěji zakládanou novou střední školou v Československu. Svou roli tyto ústavy hrály rovněž v diskuzích o reformně střední školy, kdy byly podporovány zastánci jednotnějšího systému středoškolského vzdělávání (například společného nižšího stupně středních škol nebo jednotné střední školy). Trnem v oku naopak byly konzervativní části pedagogické veřejnosti a zastáncům klasického humanitního vzdělání. Poté co od druhé poloviny 20. let převládl v Československu v otázkách reforem konzervativně laděný proud, došlo v roce 1927 k úpravám osnov, které tento typ střední školy významně poškodily, jelikož studentům přibyly další vyučovací hodiny a docházelo k jejich výraznému přetěžování. Následkem toho začali rodiče své děti posílat raději na gymnázia reálná a také samotná reformně reálná gymnázia se začala měnit na jiný typ střední školy s odlišným zaměřením výuky, nejčastěji na reálná gymnázia. Do poloviny 30. let tak těchto ústavů výrazně ubývalo a ani pro tento typ

  • Czech name

    Reformní reálné gymnázium, středoškolský typ nového věku? Vybrané aspekty z dějin reformně reálného vzdělávání (1908 -1941)

  • Czech description

    Reformně reálný typ gymnázia vznikl v rámci tzv. Marchetovy reformy v roce 1908, aby společně s reálným typem gymnázia rozšířil tehdejší nedostatečnou strukturu středních škol, do té doby orientovanou na humanitní gymnázia a reálky. Přestože reformně reálná gymnázia vykazovala oproti dalším druhům středních škol výrazné modernizační rysy, jako byla teoretická možnost přestupu studenta měšťanské školy a zejména kombinace gymnázia s nižším stupněm reálky, čímž mohli studenti o svém konečném zaměření rozhodnout ve vyšším věku, nezaznamenala do roku 1918 výrazný početní nárůst. Až v období po vzniku Československé republiky začala gymnázia tohoto typu hojně přibývat. To bylo způsobeno nejen již zmíněnou kombinací osnov s reálkou, ale rovněž širokou oprávněností abiturientů. Při rozšiřování struktury středních škol, se jednalo o protěžovaný typ stáními úřady nové republiky, jako ideální izolovaná střední škola umisťovaná do menších měst. Z těchto důvodů se v první polovině 20. let stala reformně reálná gymnázia nejčastěji zakládanou novou střední školou v Československu. Svou roli tyto ústavy hrály rovněž v diskuzích o reformně střední školy, kdy byly podporovány zastánci jednotnějšího systému středoškolského vzdělávání (například společného nižšího stupně středních škol nebo jednotné střední školy). Trnem v oku naopak byly konzervativní části pedagogické veřejnosti a zastáncům klasického humanitního vzdělání. Poté co od druhé poloviny 20. let převládl v Československu v otázkách reforem konzervativně laděný proud, došlo v roce 1927 k úpravám osnov, které tento typ střední školy významně poškodily, jelikož studentům přibyly další vyučovací hodiny a docházelo k jejich výraznému přetěžování. Následkem toho začali rodiče své děti posílat raději na gymnázia reálná a také samotná reformně reálná gymnázia se začala měnit na jiný typ střední školy s odlišným zaměřením výuky, nejčastěji na reálná gymnázia. Do poloviny 30. let tak těchto ústavů výrazně ubývalo a ani pro tento typ

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60100 - History and Archaeology

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    U - Předmět řešení projektu je utajovanou skutečností podle zvláštních právních předpisů nebo je skutečností, jejíž zveřejnění by mohlo ohrozit činnost zpravodajské služby. Údaje o projektu jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    ACTA HISTORICA UNIVERSITATIS SILESIANAE OPAVIENSIS

  • ISSN

    1803-411X

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    12

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    21

  • Pages from-to

    91-111

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database