All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Song of songs in the Czech Baroque Marian piety

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F20%3AA2102556" target="_blank" >RIV/61988987:17250/20:A2102556 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://kramerius.lib.cas.cz/view/uuid:9060b199-d99d-422b-bcf1-ee6efa206374?article=uuid:43bcbad6-b663-43c6-85cd-4bbf45877bc2" target="_blank" >https://kramerius.lib.cas.cz/view/uuid:9060b199-d99d-422b-bcf1-ee6efa206374?article=uuid:43bcbad6-b663-43c6-85cd-4bbf45877bc2</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Píseň písní v mariánské úctě českého baroka

  • Original language description

    Studie se zabývá recepcí Písně písní v literatuře českého baroka, především v dílech spjatých s mariánskými poutními místy. Úvodní kapitola je stručným shrnutím tří hlavních linií kantikální exegeze; pro téma studie je nejpodstatnější alegorický výklad postav ženicha a nevěsty z Písně písní jako Boha a Marie. Rozkvět kantikálních výkladů i pronikání této biblické knihy do národních literatur lze dokumentovat hlavně ve 12. století, v bohemikálním prostředí pak zejména o dvě staletí později; druhý vrchol recepce Píseň písní představuje 17. a 18. století. Píseň písní citovali doboví kazatelé, její verše nalezneme v názvech poutnických příruček atp. Hlavní část studie tvoří analýza tří děl, jež jsou parafrází této biblické knihy či s ní jinak výrazně pracují. Anonymní mariánská píseň Pojďte, chvalte, ó, křesťané přetváří verše Velepísně v text kolektivní poutnické písně; mísí se v ní prvky vysoké literatury s prvky prosté lidové tvorby. Z Velepísně hojně cituje Jan Ignác Dlouhoveský ve svých poutnických knížkách o Panně Marii Staroboleslavské; často ji interpretuje velmi nekonvenčně a s její pomocí vytváří milostnou mariánskou lyriku kurtoazního typu. Třetí dílo, poutnická meditativní knížka Vera effigies od Daniela Doležala, využívá Píseň písní jako základní kompoziční prvek; v tomto spisu, věnovaném Pietě Svatojakubské, je pozoruhodné zejména využití principů moderní dobové poetiky (vizualizace, emblematika). Tyto příklady ilustrují nepříliš známou stránku barokní mariánské zbožnosti a dokumentují střetávání módních poetických principů se středověkou exegetickou a literární tradicí.

  • Czech name

    Píseň písní v mariánské úctě českého baroka

  • Czech description

    Studie se zabývá recepcí Písně písní v literatuře českého baroka, především v dílech spjatých s mariánskými poutními místy. Úvodní kapitola je stručným shrnutím tří hlavních linií kantikální exegeze; pro téma studie je nejpodstatnější alegorický výklad postav ženicha a nevěsty z Písně písní jako Boha a Marie. Rozkvět kantikálních výkladů i pronikání této biblické knihy do národních literatur lze dokumentovat hlavně ve 12. století, v bohemikálním prostředí pak zejména o dvě staletí později; druhý vrchol recepce Píseň písní představuje 17. a 18. století. Píseň písní citovali doboví kazatelé, její verše nalezneme v názvech poutnických příruček atp. Hlavní část studie tvoří analýza tří děl, jež jsou parafrází této biblické knihy či s ní jinak výrazně pracují. Anonymní mariánská píseň Pojďte, chvalte, ó, křesťané přetváří verše Velepísně v text kolektivní poutnické písně; mísí se v ní prvky vysoké literatury s prvky prosté lidové tvorby. Z Velepísně hojně cituje Jan Ignác Dlouhoveský ve svých poutnických knížkách o Panně Marii Staroboleslavské; často ji interpretuje velmi nekonvenčně a s její pomocí vytváří milostnou mariánskou lyriku kurtoazního typu. Třetí dílo, poutnická meditativní knížka Vera effigies od Daniela Doležala, využívá Píseň písní jako základní kompoziční prvek; v tomto spisu, věnovaném Pietě Svatojakubské, je pozoruhodné zejména využití principů moderní dobové poetiky (vizualizace, emblematika). Tyto příklady ilustrují nepříliš známou stránku barokní mariánské zbožnosti a dokumentují střetávání módních poetických principů se středověkou exegetickou a literární tradicí.

Classification

  • Type

    J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60206 - Specific literatures

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Česká literatura

  • ISSN

    0009-0468

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    68

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    17

  • Pages from-to

    141-157

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database

    999