All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Czech Brad Pitt, Moravian Mata Hari - anthroponymic variation in the current Czech opinion journalism

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F20%3AA210262Z" target="_blank" >RIV/61988987:17250/20:A210262Z - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://www.ujc.cas.cz/sd/publikace/casopisy/acta-onomastica.html" target="_blank" >http://www.ujc.cas.cz/sd/publikace/casopisy/acta-onomastica.html</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Český Brad Pitt, moravská Mata Hari - antroponymické variování v současné české publicistice

  • Original language description

    Cílem studie je představit metaforické použití osobních jmen v publicistice obsažené v Českém národním korpusu. Analýza je zaměřena na přívlastkové kolokace s adjektivními formami český / moravský / slezský a pražský / brněnský / ostravský + osobní jména odkazující na známé zahraniční osobnosti, např. česká Edith Piaf, moravský Edison. Výzkum ukázal, že přívlastkové konstrukce jsou častější v seriózním tisku než v bulvárních médiích. Orientace na k západní, euroamerické civilizaci je ilustrována na kontinentech (Evropa, Severní Amerika) a státech (Velká Británie, Francie, Německo, Spojené státy States of America), na které se vybraná osobní jména vztahují. Pozornost je věnována rovněž formálním aspektům jmen - např. jejich pravopis, morfologie, přechylování a hypokoristické formy a jejich použití v komunikaci (např. multireference konstrukcí k různým osobnostem).

  • Czech name

    Český Brad Pitt, moravská Mata Hari - antroponymické variování v současné české publicistice

  • Czech description

    Cílem studie je představit metaforické použití osobních jmen v publicistice obsažené v Českém národním korpusu. Analýza je zaměřena na přívlastkové kolokace s adjektivními formami český / moravský / slezský a pražský / brněnský / ostravský + osobní jména odkazující na známé zahraniční osobnosti, např. česká Edith Piaf, moravský Edison. Výzkum ukázal, že přívlastkové konstrukce jsou častější v seriózním tisku než v bulvárních médiích. Orientace na k západní, euroamerické civilizaci je ilustrována na kontinentech (Evropa, Severní Amerika) a státech (Velká Británie, Francie, Německo, Spojené státy States of America), na které se vybraná osobní jména vztahují. Pozornost je věnována rovněž formálním aspektům jmen - např. jejich pravopis, morfologie, přechylování a hypokoristické formy a jejich použití v komunikaci (např. multireference konstrukcí k různým osobnostem).

Classification

  • Type

    J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60203 - Linguistics

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Acta onomastica

  • ISSN

    1211-4413

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    61

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    12

  • Pages from-to

    287-298

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database

    2-s2.0-85095130195