The Teacher and the Textbook: the textbook use in lower secondary schools
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F10%3AA11011DN" target="_blank" >RIV/61988987:17450/10:A11011DN - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Učitel a učebnice
Original language description
Monografie se zabývá otázkami užívání učebnic na základní škole ve vztahu k učiteli a navazuje na publikaci I. Červenkové Žák a učebnice. V knize jsou popsány výsledky výzkumného projektu, jehož cílem bylo identifikovat roli, jakou hrají učebnice ve výuce na 2. stupni základní školy. Role učebnice je teoreticky analyzována z různých hledisek a je popsána její proměna v různých koncepcích výuky. Teoretická část se zaměřuje také na otázky autority učebnice a vlivu učebnic na vyučování a učení. Role učebnice byla empiricky ověřována ve výzkumném šetření na 10 ostravských základních školách ve 4 vyučovacích předmětech. Byly použity především metody pozorování, rozhovoru s žáky a rozhovoru s učiteli. Výsledky ukázaly, že učebnice mají na výuku na druhém stupni ZŠ značný vliv, a to především na obsah a nezanedbatelné míře i na didaktické zpracování hodin. Učebnice fungovaly především jako kurikulární projekt a následně ve výuce i jako didaktický prostředek pro učitele.
Czech name
Učitel a učebnice
Czech description
Monografie se zabývá otázkami užívání učebnic na základní škole ve vztahu k učiteli a navazuje na publikaci I. Červenkové Žák a učebnice. V knize jsou popsány výsledky výzkumného projektu, jehož cílem bylo identifikovat roli, jakou hrají učebnice ve výuce na 2. stupni základní školy. Role učebnice je teoreticky analyzována z různých hledisek a je popsána její proměna v různých koncepcích výuky. Teoretická část se zaměřuje také na otázky autority učebnice a vlivu učebnic na vyučování a učení. Role učebnice byla empiricky ověřována ve výzkumném šetření na 10 ostravských základních školách ve 4 vyučovacích předmětech. Byly použity především metody pozorování, rozhovoru s žáky a rozhovoru s učiteli. Výsledky ukázaly, že učebnice mají na výuku na druhém stupni ZŠ značný vliv, a to především na obsah a nezanedbatelné míře i na didaktické zpracování hodin. Učebnice fungovaly především jako kurikulární projekt a následně ve výuce i jako didaktický prostředek pro učitele.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA406%2F08%2F0570" target="_blank" >GA406/08/0570: Textbook use in lower secondary schools</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2010
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7368-923-0
Number of pages
120
Publisher name
Pedagogická fakulta Ostravské univerzity
Place of publication
Ostrava
UT code for WoS book
—