CONSIDERATIONS OF THE ROLE OF A TEXT AND CONTEXT IN MOTHER TONGUE TEACHING
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F13%3AA14019II" target="_blank" >RIV/61988987:17450/13:A14019II - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Úvahy nad rolí textu a kontextu při výuce mateřštiny
Original language description
Při hledání vztahů mezi rozvíjením čtenářské gramotnosti a cíli jazykově-komunikačně pojaté výuky mateřštiny upozorňují autorky jak na princip komplexnosti, tak na aspekty kognitivní povahy. Odvolávají se na obsáhlou slovenskou definici, která akcentujeprávě kognitivní rozměr gramotnosti. Poznávací složka se zračí ve výuce čtení i v odkrývání tajů jazykového systému a jeho fungování v komunikaci, proto i lingvodidaktiku je třeba vidět jako kognitivní vědu.Ke zlepšení situace by podle autorek příspěvkupomohlo přesněji analyzovat faktory podílející se na rozvoji čtenářské gramotnosti dětí mladšího školního věku, a to cestou dlouhodobějšího monitorování situace přímo v edukační realitě.
Czech name
Úvahy nad rolí textu a kontextu při výuce mateřštiny
Czech description
Při hledání vztahů mezi rozvíjením čtenářské gramotnosti a cíli jazykově-komunikačně pojaté výuky mateřštiny upozorňují autorky jak na princip komplexnosti, tak na aspekty kognitivní povahy. Odvolávají se na obsáhlou slovenskou definici, která akcentujeprávě kognitivní rozměr gramotnosti. Poznávací složka se zračí ve výuce čtení i v odkrývání tajů jazykového systému a jeho fungování v komunikaci, proto i lingvodidaktiku je třeba vidět jako kognitivní vědu.Ke zlepšení situace by podle autorek příspěvkupomohlo přesněji analyzovat faktory podílející se na rozvoji čtenářské gramotnosti dětí mladšího školního věku, a to cestou dlouhodobějšího monitorování situace přímo v edukační realitě.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2013
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
O dieťati, jazyku, literatúre. Časopis pre otázky rozvíjania komunikačnej a literárnej kompetencie
ISSN
1339-3200
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
10
Pages from-to
76-85
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—