EYETRACKER AS AN AID WHEN MONITORING THE WAY TOWARDS READING LITERACY
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F16%3AA1701G5N" target="_blank" >RIV/61988987:17450/16:A1701G5N - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Eyetracker jako pomocník při monitorování cesty ke čtenářské gramotnosti
Original language description
V první části příspěvek shrnuje stěžejní výsledky předchozích výzkumných snah týmu z Pedagogické fakulty Ostravské univerzity v Ostravě při sledování rozvoje čtenářské gramotnosti žáků na 1. stupni ZŠ a zdůvodňuje aktuální volbu moderní technologie eyetrackeru. Původně byla při měřeních tímto přístrojem pozornost upřena na mapování kvality čtení s porozuměním u žáků 4. ročníku ZŠ, avšak realizovaná pilotáž naznačila potřebu výzkumně se soustředit už na vstupní etapu nácviku čtení a počáteční čtenářské gramotnosti. V průběhu školního roku 2014/2015 bylo prováděno měření dvou skupin žáků 1. ročníku a sledována vývojová dynamika kvantitativních a kvalitativních parametrů čtenářských výkonů žáků vyučovaných rozdílnými metodami: metodou analyticko-syntetickou se slabikami a metodou genetickou. Příspěvek představuje nejen průběh pilotáže, ale současně vyvozuje první závěry, které budou dále ověřovány na širším vzorku respondentů.
Czech name
Eyetracker jako pomocník při monitorování cesty ke čtenářské gramotnosti
Czech description
V první části příspěvek shrnuje stěžejní výsledky předchozích výzkumných snah týmu z Pedagogické fakulty Ostravské univerzity v Ostravě při sledování rozvoje čtenářské gramotnosti žáků na 1. stupni ZŠ a zdůvodňuje aktuální volbu moderní technologie eyetrackeru. Původně byla při měřeních tímto přístrojem pozornost upřena na mapování kvality čtení s porozuměním u žáků 4. ročníku ZŠ, avšak realizovaná pilotáž naznačila potřebu výzkumně se soustředit už na vstupní etapu nácviku čtení a počáteční čtenářské gramotnosti. V průběhu školního roku 2014/2015 bylo prováděno měření dvou skupin žáků 1. ročníku a sledována vývojová dynamika kvantitativních a kvalitativních parametrů čtenářských výkonů žáků vyučovaných rozdílnými metodami: metodou analyticko-syntetickou se slabikami a metodou genetickou. Příspěvek představuje nejen průběh pilotáže, ale současně vyvozuje první závěry, které budou dále ověřovány na širším vzorku respondentů.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
—
Volume of the periodical
8
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
30
Pages from-to
53-83
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—